سایت خبری پیام ما آنلاین | آب کارون برای کشاورزی به رفسنجان نمی‌رود

آب کارون برای کشاورزی به رفسنجان نمی‌رود





۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۹:۱۰

آب کارون برای کشاورزی به رفسنجان نمی‌رود

حسین مرعشی: انتقال آب بین حوضه‌اى براى کشاورزى با مسائل زیست‌محیطى سازگارى ندارد

خبر انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون برای آبیاری باغ‌های پسته رفسنجان در حالی همچنان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که حسین مرعشی می‌گوید این خبر صحت ندارد.

در روزهای گذشته یکی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای مدعی شد که ایران برای پسته‌کاری در رفسنجان اقدام به کشیدن خط انتقال آب از رود کارون به رفسنجان کرده است.  انتشار این خبر با واکنش حسین مرعشی، سیاستمدار رفسنجانی روبرو شد. او روز گذشته در توییتر خود نوشت که «برخلاف ادعاى کذب تلویزیون #صداى_آمریکا هیچ پروژه‌اى براى انتقال آب از سرشاخه‌هاى کارون براى آبیارى باغات رفسنجان وجود نداشته و ندارد. اساساً انتقال آب بین حوضه‌اى براى کشاورزى، غیر اقتصادى و با مسائل زیست محیطى سازگارى ندارد.» این اظهارنظر حسین مرعشی از آن جهت حائز اهمیت است که چندی پیش برخی رسانه‌ها از شرکت عمران رفسنجان به عنوان پیمانکار پروژه انتقال آب از کارون به رفسنجان نام می‌بردند. آنطور که شرق نوشته، مدیرعامل این شرکت محمد مرعشی است که گفته می‌شود با حسین مرعشی نسبت فامیلی دارد.

جنجال انتقال آب

این اولین بار نیست که خبر انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای پسته‌کاری در رفسنجان منتشر می‌شود. آبان سال گذشته روزنامه شرق گزارش داد که شرکت عمران رفسنجان قصد دارد پروژه ونک-سولگان را با هدف تأمین آب باغات پسته رفسنجان اجرا کند. در این پروژه آب سرشاخه‌های کارون از استان چهار‌محال‌و‌بختیاری به دشت رفسنجان واقع در کرمان منتقل خواهد شد. در این گزارش طول مسیر انتقال آب، 637 کیلومتر عنوان شده بود. پس از بالا گرفتن بحث در این خصوص در رسانه‌ها، برخی نمایندگان مجلس هم به آن ورود کردند. 14 آذر سال گذشته  یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به طرح انتقال آب کارون به رفسنجان گفت که اجرای این طرح منجر به بحران محیط زیستی می‌شود. در کشور مساله مهاجرت، بیکاری و صدمه به استان‌های ذی‌نفع و تبعات اجتماعی دیگری را به دنبال دارد. به گزارش ایسنا، اصغر سلیمی گفت که تفکرات کشاورزی در تصمیمات مرتبط با محیط زیست فاجعه آفرین است. البته ما اگر از منظر تفکر کشاورزی هم به این موضوع نگاه کنیم، نباید میان سیب سمیرم و پسته رفسنجان نیز تفاوت قائل شویم. مگر مردم سمیرم کشاورز نیستند؟ وی ادامه داد که بحران آب و خشکسالی چند سالی است که شهرستان سمیرم را تهدید می‌کند و منجر به خشک شدن درختان سیب که دارای چهره بین المللی هستند، شده است. با اجرای این پژوه مردم سمیرم باید از شهر خود مهاجرت کنند و در 700 کیلومتر آن طرف‌تر شاهد شاداب‌تر شدن درختان پسته رفسنجان خواهیم بود.

واکنش وزارت نیرو

در حالی که بحث بر سر این پروژه ادامه داشت، رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو دی 96 خبر داد که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پروژه به شورای‌عالی آب، به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌ساز در زمینه آب کشور واگذار شده است که به ریاست رییس‌جمهور برگزار می‌شود. او گفته بود که قرار نیست این پروژه اجرا شود و فعلا به دلایلی ازجمله عدم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست، متوقف است. حالا با گذشت شش ماه از این اظهارنظر، حسین مرعشی در واکنش به گزارش یک شبکه ماهواره‌ای از منتفی شدن این پروژه خبر داده. بدین ترتیب به نظر می‌رسد شورای عالی آب در این خصوص تصمیم گرفته که آبی برای کشاورزی از کارون به رفسنجان انتقال پیدا نکند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *