پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تجاوز به طبیعت با خودکفایی در کشاورزی

تجاوز به طبیعت با خودکفایی در کشاورزی





۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲

تجاوز به طبیعت با خودکفایی در کشاورزی 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست: با بهره وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم

خشکسالی و کم آبی سبب شده است تا بار دیگر بر مدیریت منابع آبی تاکید شود. به گفته کلانتری تاکید بر خودکفایی در تامین غذا  به هر قیمتی در شرایطی که 80 درصد تالاب‌ها با بحران مواجه هستند، تجاوز به حقوق طبیعت و نوعی سومدیریت است.

به اعتقاد عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست؛ با بهره وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم. اکنون فشار می‌آوریم که غذای خود را به هر قیمتی، داخل کشور تولید کنیم بنابراین به حقوق طبیعت تجاوز می‌کنیم. در نهایت دریاچه ارومیه و تالاب‌های جنوب کشور قربانی همین سوء مدیریت‌ها شده است.او اضافه می‌کند: «در دولت این موارد تا حدودی بهتر شده است ولی قوانین، دستگاه‌های اجرایی را گیر انداخته است. به عنوان مثال قانون برنامه ششم می‌گوید در ۹۵ درصد محصولات کشور باید خودکفا شویم و در این صورت باید ۳۶ میلیون متر مکعب آب دیگر برای بخش کشاورزی تامین کرد در حالی‌که چنین ظرفیتی وجود خارجی ندارد.»

 دستیابی به خودکفایی کامل در کشور امکان پذیر نیست

در حال حاضر به دلیل محدود شدن منابع آبی کشور و خشکسالی، بسیاری مخالف تامین محصولات غذایی در داخل کشور به هر قیمتی و با شعار خود کفایی هستند، در همین خصوص سال گذشته محمد حاج رسولی‌ها، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته بود: باید از صادرات آب جلوگیری کنیم، چراکه اکنون حجم زیادی از منابع آب کشور از مرزها خارج می شوند اما حواسمان نیست. به طور مثال بحث خودکفایی گندم را مطرح می کنیم. اما نمی گوییم که وقتی گندم را در داخل تولید می کنیم، دولت آن را 1300 تومان در هر کیلوگرم می خرد اما این گندم با آبی پرورش می یابد که برای تولید هر متر مکعب آن، 2 تا 3 هزار تومان است.  در همین رابطه نیز عباسعلی زالی عضو اندیشکده مرکز الگوی اسلامی ایرانی در خصوص خودکفایی غذایی می‌گوید: دستیابی به خودکفایی کامل در کشور امکان پذیر نیست، چرا که بسیاری از محصولات کشاورزی شرایط تولید در داخل کشور را ندارند.همچنین کلانتری در همین رابطه این گونه موضع گیری می کند که، از نظر هزینه مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی، یکی از گران‌ترین کشورها هستیم و بیش از ۸۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. همین موضوع سبب برداشت بیش از حد رودخانه‌ها وخشکی تالاب‌های کشور شده است. رییس سازمان محیط زیست معتقد است : بخش کشاورزی نمی‌تواند تمام آب‌های سطحی را از آن خود بداند اما متاسفانه تلاش می‌شود تا این کشاورزی به هر قیمتی حفظ شود بنابراین سیاست های کلان باید تغییر کند.

تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته است

تغییر الگوی کشت به دلیل محدودیت های آبی موضوعی است که از زبان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مطرح شده است. او در همین رابطه گفته است: تغییر الگوی کشت بهترین راه مقابله با محدودیت های آبی در حوزه کشاورزی است چراکه باتوجه به محدودیت منابع آب به دنبال تغییر الگوی کشت هستیم و به طور نمونه درحال افزایش کشت چغندر قند پاییزه و کاهش کشت چغندرقند بهاره هستیم. حجتی بیان کرده بود: در گذشته در خوزستان ذرت دانه‌ای بسیاری کشت می شد اما به دلیل مصرف بالای آب در تابستان به دنبال جایگزین کشت هایی هستیم که ضمن مصرف کمتر آب، بهره اقتصادی بیشتری دارند.  

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *