پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | میراث «ری» زیر چرخ مترو

میراث «ری» زیر چرخ مترو





۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۵۹

میراث «ری» زیر چرخ مترو 

عضو شورای شهر تهران: نباید به بهانه توسعه شهری آثار تاریخی را خراب کرد

«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به وضعیت نامناسب آثار تاریخی شهر تهران گفت که متاسفانه توسعه طرح های عمرانی و خدمات شهری مانند خط 6 مترو و حرم عبدالعظیم (ع) موجب از بین رفتن آثار تاریخی شهرری شده است. مسوولان شهرری باید افرادی فرهیخته و آشنا با تاریخ و تمدن این شهر باشند تا بخوبی از میراث فرهنگی این دیار کهن ایران زمین حفظ و صیانت کنند و نباید به بهانه توسعه شهری آثار چند هزار ساله این منطقه را از بین برد.این بخشی از صحبت های مسجد جامعی  در سلسله نشست های گردشگری در شهر تهران بود.

به گفته وی بسیاری از خانه های تاریخی با قدمت بالای 400 سال در محله نفرآباد همجوار با حرم عبدالعظیم (ع) در نتیجه بی اطلاعی مسوولان در حال تخریب هستند.مسجد جامعی توسعه خط 6 مترو تهران را علت خشک شدن چشمه علی بیان کرد  وافزود در اثر بی توجهی مسوولان و شرکت های عمرانی نماد و شناسنامه ری خشک شده است. 

«چشمه علی» آینه دق مردم شده

خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا نیز در این نشست به موضوع خشک شدن چشمه علی اشاره کرد و گفت این آیینه زیبای شهر امروز آیینه دق مردم ری شده است. چشمه علی برای احداث خط مترو دچار مرگ شده و متاسفانه قول های متعددی که می دهند که اب به چشمه علی باز می گردد اما هنوز وعده‌هایشان عملی نشده است.  ما امیدواریم آب به چشمه علی برگردد تا آیینه زیبای شهر ما باز گردد.

خلیل آبادی گفت: از هاشمی باید تشکر کنم که بعد از تذکر مسوولین مترو را دعوت کردند و مطالبه گرانه این موضوع را خواستند و گفتند تا 15 تیر آب باز گردد ما منتظریم تا قول مسوولان مترو محقق شود. وی افزود: ما برنامه هایی که اجرا می کنیم و تکنولوژی هایی که وارد می کنیم متاسفانه  پیوست مطالعاتی ندارد،  ما مترو را می آوریم اما نمی دانیم از کجا باید بگذرد، آیا نمی توانستند این مسیر خط مترو را از جای دیگر عبور دهند که به آثاری نظیر برج طغرل یا چشمه علی آسیب نزند. این ها میراث فرهنگی و هویت ما هستند، در دنیا اگر این‌ها را از زندگی حذف کنیم چیزی از گذشته و برای گفتن نداریم. اینها نماد هایی هستند که مردم از آن ها شهر‌های خود را می سازند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورا گفت:  ما امروز در حوزه اشتغال با معضل  بیکاری مواجه هستیم و این در شرایطی است که  ریشه خیلی از مفاسد اجتماعی همین بیکاری است. کارشناسان می گویند اولین علت مفاسد اجتماعی همین بیکاری است در حالیکه با امکانات کم می توانیم این معضل را رفع کنیم. با از بین بردن میراث گردشگری هم خودمان ضرر می‌کنیم و هم نسل های بعد .

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *