پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دیابت نتیجه زندگی در شهرهای آلوده

دیابت نتیجه زندگی در شهرهای آلوده





۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۱

دیابت نتیجه زندگی در شهرهای آلوده

3.2 میلیون نفر در سال 2016 به دلیل آلودگی هوا به دیابت مبتلا شدند

ابتلا به بیماری‌های مختلف سرنوشت مردمی است که در هوای آلوده زندگی می‌کنند اما اینبار در تازه‌ترین تحقیقات مشخص شده است دیابت نیز به کلکسیون بیماری‌های افراد ساکن در شهرهای آلوده اضافه شده است.

تهران، اراک، مشهد، اصفهان، خوزستان، کردستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و … شهرهای درگیر آلودگی و گرد و غبار هستند و روز به روز بر لیست این شهرها افزوده می‌شود. در کشور ما چندین سال است که آلودگی هوا مختص کلانشهرها نیست، گرچه جنس آلودگی هوای کلانشهرها و شهرهای غربی و مرکزی کشور تفاوت دارد اما این شهرها در بیماری‌های ساکنانش شباهت دارند. آسم، بیماری‌های قلبی و ریوی، حساسیت‌های چشمی، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات‌الریه،  سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک از جمله این بیماری‌ها هستند و در تازه‌ترین تحقیقات دیابت نیز به این بیماری‌ها اضافه شده است.

 

 حدود 3.2 میلیون مورد جدید دیابت در سال 2016 میلادی به دلیل آلودگی هوا

 

دیابت یک بیماریست که در آن سطح قند خون از حد طبیعی آن بالاتر می رود و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. آنطور که ایرنا به نقل از از پایگاه خبری مدیکال ساینس گزارش می‌دهد  مطالعات جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان می دهد‌ آلودگی هوا، حتی به میزانی که در ظاهر ایمن به نظر می رسد، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. دیابت یکی از سریع ترین بیماری های در حال رشد است که در حال حاضر بیش از 420 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. رژیم غذایی نادرست، زندگی کم تحرک و چاقی مهمترین دلایل ابتلا به دیابت هستند و تحقیقات اخیر نشان می دهد آلودگی هوای خارج از منزل نیز درابتلا به این عارضه جهانی نقش دارد. این مطالعه برای اولین بار است که نشان می دهد حتی سطحی از آلودگی هوا که ایمن شناخته می شود نیز در افزایش احتمال ابتلا به دیابت نقش دارد. این مطالعه نشان می دهد آلودگی هوا باعث کاهش تولید انسولین و بروز التهاب می شود و در چرخه تولید انرژی از گلوکز خون اختلال وارد می کند. این مطالعه تخمین می زند که حدود 3.2 میلیون مورد جدید دیابت در سال 2016 میلادی به دلیل آلودگی هوا بوده است که حدود 14 درصد از کل موارد جدید ابتلا در سال در سطح جهانی است. این مطالعه همچنین نشان می دهد این خطر بیشتر متوجه کشورهای کم درآمد است، همچنین بنا به دلایل مختلف کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند؛ چراکه کودکان و شیرخوارگان با سرعت بیشتری نفس می‌کشند و این باعث افزایش تماس با مواد آلوده‌کننده هوا می‌شود.

 

مسری بودن گرد و غبار در بین استانهای کشور 

 

کمی بارش‌ها و افزایش خشکسالی ها در کشور، چندین سال است سبب ایجاد گرد و غبار در استانهای غربی و مرکزی کشور شده است به گونه ای که هم اکنون استانهای کردستان، خوزستان، کرمان  و سیستان و بلوچستان از جمله استانهایی اعلام می شوند که شاخص آلودگی آنها بالاتر از حد استاندارد قرار می گیرد. در چند روز گذشته طبق اعلام محیط زیست کردستان، آلودگی بیشتر شهرهای استان به ویژه سنندج و سقز بیش از پنج برابر استانداردهای زیست محیطی اعلام شد. همچنین خوزستان نیز چند سالی است که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند، به گونه ای که به عنوان نماد گرد و غبار و الودگی در کشور شناخته شده است. درگیری سیستان و بلوچستان و کرمان با این موضوع نیز در حال تبدیل شدن به موضوع روتینی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *