سایت خبری پیام ما آنلاین | حقابه تالاب‌های فارس در حلق صنعت و کشاورزی

حقابه تالاب‌های فارس در حلق صنعت و کشاورزی





۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳

حقابه تالاب‌های فارس در حلق صنعت و کشاورزی

مدیرکل محیط زیست: از سال 91 هیچ حقابه‌ای به تالاب‌ها و رودخانه‌ها اختصاص نیافته است.

در حالیکه از بهار سال 91 هیچ حقابه‌ای به رودخانه‌های استان فارس اختصاص نیافته است اما تامین آب صنعت و کشاورزی به دغدغه دولت تامین شده است.

 آخرین باری که حقابه‌ای برای دریاچه‌های فارس رها شد مربوط به بهار سال ۹۱ بود که آن زمان آب رها شده هیچ تاثیری در احیای تالاب نداشت. آنطور که مهر گزارش می‌دهد دریاچه‌های استان فارس در حالی امسال نیز در خشکی به سر می‌برند که نه تنها تغییر محسوسی در الگوی کشت دیده نمی‌شود بلکه همچنان برنجکاری نیز ادامه دارد. وضعیت  چهار تالاب بختگان، مهارلو، کافتر و پریشان همانند ۱۲ سال گذشته است. بختگان که کاملا خشک است و به نمکزار تبدیل شده است. 

شروع خشکیدگی تالاب‌های فارس از سال 86

خشکیدن تالاب های فارس بعد از شروع خشکسالی در سال ۸۶ اتفاق افتاد ولی این رویداد زمانی تبدیل به بحران شد که برداشت آب در زمین های کشاورزی در حوزه آبریز اغلب تالاب ها شدت گرفت. خشکسالی نه تنها باعث نشد که از سطح زمین‌های زیر کشت کاسته شود بلکه در مواردی افزایش کشت و کشاورزی هم مشاهده شده است. سعید محمودی مدیر کل محیط زیست استان فارس در این رابطه می‌گوید: متاسفانه شرایط دریاچه های استان فارس همانند سال‌های گذشته است و هیچ کدام از دریاچه‌ها وضعیت بهتری ندارند. دریاچه کافتر، بختگان و پریشان همچنان به طور کامل خشک هستند و فقط دریاچه مهارلو به میزان کمی آب دارد البته آبی که در این دریاچه هست نیز قابل توجه نیست.وی با انتقاد از عدم اختصاص حقابه دریاچه‌های فارس اضافه می‌کند: آخرین باری که حقابه ای برای دریاچه های فارس رها شد مربوط به بهار سال ۹۱ بود که آن زمان آب رها شده هیچ تاثیری در احیای تالاب نداشت.مدیر کل محیط زیست استان فارس با انتقاد از اینکه در طرح های ارزیابی برای ساخت سد نیاز آبی دریاچه ها به حقابه درنظر گرفته می شود اما عملا کاری انجام نمی شود، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم بارندگی وضعیت سدهای استان نیز خوب نیست به گونه ای که آبی برای رهاسازی وجود ندارد که بخواهند حقابه دریاچه ها را نیز بدهند.

لزوم در اولویت قرار گرفتن احیای تالاب‌ها

رودخانه و تالاب‌های شیراز از عدم توجه و در اولویت نبودن رنج می‌برند و گفته می‌شود اولویت نبودن دریاچه‌های فارس برای مسوولان یکی از دلایل اصلی احیاء نشدن این تالاب‌هاست. این در حالی است که تامین آب پالایشگاه شیراز به دغدغه وزارت نیرو تبدیل شده است چراکه گفته می‌شود مشکل اجرای طرح توسعه پالایشگاه شیراز تامین آب است که وزارت نیرو در این رابطه بیان کرده است: آب مورد نیاز طرح توسعه را از منابعی غیر از منابع دشت زرقان و آبهای زیرزمینی تامین می‌کند. در همین رابطه، سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس می‌گوید: تامین آب در اجرای طرح  توسعه یک نگرانی بزرگ است که اکنون با پیشنهاد استفاده از پساب شهر صدرا این موارد بررسی می شود. همچنین برداشت آب از دشت ممنوعه زرقان برای توسعه پالایشگاه شیراز برای ما هم قابل قبول نیست اما در یک پیشنهاد جدید وزارت نیرو تعهد کرده است که آب را از منابع جدیدی تهیه می‌کند. انطور که گزارش می‌شود موضوع توسعه پالایشگاه شیراز از سالها قبل مطرح بوده و موافقان و مخالفانی داشته است ، باقی ماندن و توسعه پالایشگاه از یک سو و انتقاد فعالان محیط زیست و شهروندان شهر زرقان برای توقف توسعه آن مباحثی است که همواره مورد چانه زنی قرار گرفته است. 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *