پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کنکور به خط پایان نرسید

کنکور به خط پایان نرسید





۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

کنکور به خط پایان نرسید

بر اساس قانون امسال آخرین سال برگزاری کنکور بود، معاون وزیر علوم اما گفته شاید تنها کنکور رشته‌های کم‌طرفدار حذف شود

کنکور 97 در حالی براساس قانون می‌بایست آخرین آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه باشد که اظهارات مسوولان نشان می‌دهد دست‌کم سال 98 هم بدون کنکور نخواهد بود.ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش روز پنج شنبه نه تنها از حذف کنکور حرفی نزده که گفته در سال 98 این آزمون با دو تغییر اساسی برگزار خواهد شد. او به ایسنا گفته «برنامه ما این است که در آزمون ۹۸ دو نوع سوال طراحی کنیم چرا که اولین کنکور نظام جدید آموزش متوسطه داوطلبان در سال ۹۸ برگزار می‌شود و ما سعی خواهیم داشت این آزمون را با طراحی دو نوع سوال تستی و تشریحی برگزار کنیم.» در همین حال مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم هم خبر از برگزاری کنکور برای رشته‌های پرمتقاضی داده و گفته «در حال حاضر طرحی در وزارت علوم در دست تدوین است تا بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که آن دسته از داوطلبانی که به صورت طبیعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآیند کنکور وارد دانشگاه شوند.» آنطور که از صحبت‌های او مشخص است، اجرایی شدن این طرح قطعی نیست، آنجا که او گفته «امیدواریم وزارت علوم بتواند طرح بدون کنکور را در فاز اول برای رشته‌های کم متقاضی با تدابیری که با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آن می‌اندیشند، اجرایی کند، البته رشته‌های پرمتقاضی به دلیل وجود رقابت سنگین در آن‌ها ممکن است که تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند.»

قانونی که اجرا نمی‌شود

در حالی برگزاری کنکور در سال 98 از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش تایید شده که مجلس شورای اسلامی در 12 سال گذشته دو قانون برای حذف کامل کنکور تصویب کرده که هیچکدام اجرایی نشدند.  قانون اول به سال 85 برمی‌گردد که نمایندگان مجلس هفتم با تصویب قانون نحوه سامان‌دهی پذیرش دانشجو، سال 90 را آخرین سال برگزاری کنکور در نظر گرفتند. با این حال این اتفاق رخ نداد و دو سال پس از آخرین مهلت برای حذف کنکور، نمایندگان مجلس نهم دست به اصلاح قانون نحوه سامان‌دهی پذیرش دانشجو زدند و پنج سال به دستگاه‌های مسوول (وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت) فرصت دادند تا نسبت به حذف کنکور اقدام کنند و بدین ترتیب آزمونی که در دو روز گذشته برگزار شد، می‌بایست آخرین کنکور تاریخ نظام آموزشی در ایران باشد.

کم‌کاری تا منافع مالی

نمایندگان مجلس انگشت اتهام اجرایی نشدن قانون حذف کنکور را به سمت نهادهای مسوول در این امر می‌گیرند. سید جواد ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس  28 اردیبهشت امسال در این خصوص گفت که اگرچه مجلس برای حذف کنکور قانونی تصویب کرده اما افراد مسوول به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده‌اند. فروردین امسال هم فرهاد فلاحتی، دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفته بود که «مسوولان در وزارتخانه آموزش‌وپرورش و علوم باید زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور را تا به امروز فراهم می‌کردند تا اجرایی شدن این قانون در زمان قانونی ممکن شود اما به نظرمی‌رسد هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است.» در همین حال فاطمه سعیدی، عضو دیگر این کمیسیون معتقد است که اگر کنکور حذف شود منبع درآمد خیلی‌ها قطع می‌شود، بنابراین شاید دست‌هایی برای حفظ برگزاری کنکور در کار باشد. در این میان تبلیغات گسترده موسسات کنکور در تلویزیون در ایام جام جهانی نشان از سود بالای این موسسات دارد، سودی که به راحتی از آن نمی‌گذرند.

***

تمدید یک ساله برگزاری کنکور

در حالی معاون آموزشی وزیر علوم گفته حذف آزمون سراسری رشته‌های پرطرفدار به دلیل وجود رقابت سنگین در آن‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد که نمایندگان مجلس می‌گویند قانون حذف کنکور تنها برای یک سال دیگر می‌تواند تمدید شود. محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص می‌گوید که در سال 99 پذیرش دانشجو قطعا بدون برگزاری کنکور انجام می‌گیرد؛ البته این کار مستلزم برگزاری آزمون‌های هماهنگ استاندارد با معیارهای کاملا مناسب توسط آموزش و پرورش است. او اضافه کرده که شاید قانون حذف کنکور تنها یک سال دیگر تمدید شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *