پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب شور دریا کام جنوبی‌ها را شیرین می‌کند؟

آب شور دریا کام جنوبی‌ها را شیرین می‌کند؟





۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴

آب شور دریا کام جنوبی‌ها را شیرین می‌کند؟

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست: ممکن است به نتیجه برسیم نیاز آبی استان‌های ساحلی را با آب شیرین‌کن تامین کنیم

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست از احتمال تامین نیاز آبی استان‌های حاشیه دریا از طریق دریای عمان خبر می‌دهد. این استانها علی الخصوص چابهار و بوشهر مدت‌ها است که با وضعیت بحرانی آب روبرو هستند.پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش راهبردی مصرف بهینه آب در کشاورزی گفت:« ۳۳ درصد از نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود. برای انتقال آب دریای خزر با توجه به مشاوره‌های بسیار به این نتیجه رسیدم که انتقال بین حوزه‌ای دریایی خزر مشکلات زیست محیطی و هزینه زیادی دارد. شیرین‌سازی آب در مبدا هم مقرون به‌صرفه نیست اما ممکن است گاهی به این نتیجه برسیم بخشی از نیازهای آبی استان‌های حاشیه دریا را با آب شیرین‌کن تامین کنیم ولی برای بین حوزه‌ای مقرون به صرفه نیست.» فرشچی ضمن سخن گفتن از طرح‌های انتقال آب بر حساسیت‌های زیست محیطی این طرح نیز تاکید می‌کند.

مردم بوشهر به معنای واقعی کلمه آب ندارند

شهرهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان علی رغم همسایگی با دریا با خشکسالی و کمی بارش‌ها و کمبود آب مواجه هستند. در همین رابطه عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر،گناوه دیلم در مجلس در مورد وضعیت کم‌آبی در استان بوشهر می‌گوید: «استان بوشهر وارد ماه‌های کم‌آبی و بحران آب‌شده است. وضع در شهرها و روستاهای جنوبی به‌مراتب بدتر است. مناطقی مانند دشستان به معنای واقعی کلمه آب ندارند. چطور باید بگوییم که مردم آب ندارند؟» این نماینده با انتقاد از استفاده نکردن از آب‌‌های خلیج فارس برای رفع مشکل کم‌آبی شهرهای حاشیه‌ای می‌گوید: «کشورهای عربی با اقلیمی به‌مراتب خشک‌تر از استان‌‌های ما سال‌ها است که موضوع آب را مدیریت کرده‌اند و از آب ‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند در حالی که ما در کنار خلیج‌فارس با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنیم. » او ادامه می‌دهد: «ما قبلاً درباره جنگ آب چیزهایی شنیده بودیم اما حالا کم کم داریم آن را با چشم خودمان می‌بینیم. مردم هر منطقه برای مقدار کمی آب به مردم منطقه‌ای دیگر توهین می‌کنند و کینه به دل می‌گیرند چون آب چیزی نیست که مردم بتوانند از آن بگذرند. هر کس به فکر شهر، روستا و خانواده خودش است.»

همسایگی چابهار با دریا، بی‌آبی را دوا نکرده است

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که در ردیف سه استان کم بارش کشور قرار گرفته است، وضعیت کم آبی در این استان به خصوص شهرستان چابهار با وجود همسایگی با آب‌های آزاد به مراتب حادتر گزارش می‌شود. شه‌بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها معتقد است: «در کل استان سیستان و بلوچستان، چابهار از همه شهرستان‌ها، علیرغم نزدیک بودن به منابع آبی پایدار دریا وضعیت بدتری دارد. شاخص دسترسی به آب در کل شهرستان 21 درصد بوده و 79 درصد مردم آب آشامیدنی ندارند.» به گفته گرگیج،در  چابهار79 درصد مردم آب آشامیدنی ندارند و از میان 440 روستا برای حدود 410 روستا آبرسانی با کمک ناوگان سیار صورت می‌پذیرد. در روستای ساندک‌زهی، هزینه حمل و خرید یک تانکر آب ۱۰۰ هزار تومان است که برای یک خانوار ۵ نفره حداکثر تا یک هفته کفاف می‌دهد. وی ادامه داد: در روستاهای دورافتاده قیمت یک تانکر آب به 200 هزار تومان می‌رسد. هر تانکر 10 هزار لیتر گنجایش داشته و باید آب خوردن و استحمام و احشام  ساکنان روستا را تامین کند. با این‌حال ساکنان روستاهای دوردست به دلیل عدم تمکن مالی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *