پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زنگ خطر جیره بندی آب در کرمان

زنگ خطر جیره بندی آب در کرمان





۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

زنگ خطر جیره بندی آب در کرمان

مدیر عامل آبفای کرمان:
56 درصد جمعیت استان با تنش آبی مواجه هستند

 

خشکسالی و کمی بارش‌ها در کشور سبب شده است زنگ خطر جیره بندی آب در بسیاری از نقاط کشور به صدا در بیاید. زرند و کرمان هم از جمله شهرهایی هستند که زمزمه جیره بندی آب آنها شنیده می‌شود.
کرمان جزو دسته بندی استانهای کم بارش امسال قرار گرفته است. محمد طاهری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، در نشست خبری ضمن تبریک هفته صرفه جویی آب گفت: هم اکنون 56 درصد جمعیت استان با تنش آبی مواجه هستند. که اگر مردم و دستگاه‌های اجرایی مراعات نکنند آب زرند و کرمان جیره بندی خواهد شد. به گفته طاهری ،خشکسالی سبب شده قنوات حسین‌آباد استان کرمان به طور کامل خشک شده و بیشتر سفره‌های زیر زمینی آب با کم آبی مواجه شوند و هم اکنون بیش از 95 درصد آب استان کرمان وابسته به چاه‌های زیر زمینی است که هیچ اعتمادی به آنها نیست.

وجود هفت قنات در شهر کرمان

طاهری با ابراز نگرانی شدید از وضعیت آبی کرمان بیان کرد: من به شدت نگران آب هستم و مردم باید در سبک زندگی خود اعم از آبیاری فضای سبز، شستشو و غیره تجدید نظر کنند. البته در شهر کرمان در منطقه سرآسیاب  هفت قنات وجود دارد که پیشنهاد شده این آب، برای شرب شهر کرمان برده شود اما متاسفانه این قنوات خرده مالک دارند و مالکین آنها در استان و کشور نیستند. طاهری معتقد است لازم است در نحوه برخورد با کم آبی در سراسر کشور تجدید نظر شود. برای مثال نباید از کلماتی مانند مقابله با بحران استفاده شود و به جای آن بهتر است کلماتی مانند سازگاری با طبیعت و اقلیم را به کار برد.

برای استفاده از آب‌های ژرف نمی‎‌توان جزیره‌ای عمل کرد

استفاده از آب‌های زیر زمینی ، گزینه‌ای رد شده برای شهر کرمان است چراکه به گفته طاهری بیشتر چاه‌ها خشک شده اند، استفاده از آب‌های ژرف پیشنهاد دیگری است که برای مقابله با بحران از سوی عده ای مطرح می‌شود. اما طاهری معتقد است استفاده از این آب‌ها هزینه زیادی در پی دارد و همچنین این موضوع را نمی‌توان به صورت خودسر و جزیره‌ای انجام داد. او می‌گوید: «در حال حاضر در کشور برای استفاده از آب ژرف فقط در منطقه سیستان و بلوچستان کارهای مطالعاتی صورت گرفته است، این موضوع در ذهن ما هم وجود دارد اما در حال حاضر منتظر نتیجه استفاده این مطالعه و پروژه در سیستان و بلوچستان هستیم.

صنعت شرق کشور را نمی‌شود به دلیل کم‌آبی تعطیل کرد

کم بود آب و هشدارها در خصوص نبود آن، مدام از سوی مسوولین و رسانه‌ها مطرح می‌شود اما از سویی هم طرح‌های صنعتی آب بر در کویر و مناطق کم آب قرار نیست تعطیل شود. این پارادوکسی است که طاهری در جواب آن می‌گوید: صنایع باید به اجرایی شدن طرح‌های فاضلابی کمک کنند تا بتوانند آب آنها را بازچرخانی و استفاده کنند. به گفته طاهری این ایرادی بود که به اردکانیان وزیر نیرو هم مطرح می‌شد اما اگر بخواهیم طبق گفته عده‌ای، صنعت و کشاورزی را در شرق کشور به دلیل کم آبی متوقف کنیم پس وضعیت این ناحیه از کشور ومردمانش چه می‌شود. طاهری همچنین معتقد است جایگزین کردن صنایع کم آبی همچون انرژی‌های خورشیدی هم نمی‌تواند پاسخگو باشد چراکه در آن حد امکان اشتغالزایی ندارند. این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که بسیاری از فعالان محیط زیست و مسوولین به توقف صنایع آب بر در فلات مرکزی ایران تاکید دارند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *