پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آبادان شور می‌زند

آبادان شور می‌زند





۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳

آبادان شور می‌زند

 

 کارشناس آب خوزستان:
دبی آب کارون کاهش و با آب دریا مخلوط شده است

شوری آب شرب شهر آبادان و خرمشهر در چند روز اخیر سبب اعتراضات مردم این شهر شده است. این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف برای مردم، مجتمع پتروشیمی آبادان را با توقف 48 ساعته روبرو کرد.
حمیدرضا خدابخشی کارشناس آب در گفت‌وگو با پیام ما در خصوص شوری آب آبادان و خرمشهر می‌گوید: قبل از اجرای طرح غدیر، آب آبادان از رودخانه کارون و خرمشهر از رودخانه بهمنشیر تامین می‌شد اما با اجرایی شدن طرح غدیر، آب شرب مردم این دو شهر از کرخه وارد شد. در این چند وقت اخیر به دلیل مصرف بالای آب توسط مردم استان خوزستان، بالاجبار مجدد آب از همان کارون وارد شد و حالا آب کارون و اروند به دلیل پیشروی آب خلیج فارس شورتر از قبل شده است و وارد شدن آن به شبکه توزیع آب، برای مردم مشکلات زیادی را به وجود آورد. در این بین تصفیه خانه‌های قدیمی شهر که قدمت آنها به حدود 60 سال پیش باز می‌‎گردد توان تصفیه این میزان شوری آب را ندارند.

پیشینه شوری آب

ظاهرا این اولین باری نیست که این اتفاق برای آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر رخ می‌دهد، در ابتدای امسال نیز شوری آب در رودخانه بهمنشیر به 6 هزار میکروموس رسید. علیرضا خلیلی نیا مدیر اداره آبفای آبادان، کم شدن دبی رودخانه کارون و برداشت‌های بی رویه در بالا دست و برداشت برای مزارع نیشکر را عامل این موضوع دانست. حمیدرضا خدابخشی نیز پیشینه این شوری آب را در این استان را مربوط به سال 79 می‌داند و می‌گوید: در آن سال بر سر آب درگیری بدی در آبادان رخ داد. بعد از آن سال بود که طرح غدیر برای انتقال آب از کرخه به کارون و خرمشهر کلید خورد.

کاهش دبی کارون و مخلوط شدن آن با آب دریا

در همین رابطه با یکی دیگر از فعالین محیط زیست خوزستان به گفت‌و‌گو نشستیم. فیصل عامری به پیام ما می‌گوید: تا زمانی که آب از طریق طرح غدیر تامین می‌شد با مشکلی مواجه نبودیم اما در چند وقت اخیر با تامین آب از رودخانه کارون و بهمنشیر، مردم احساس می‌کنند در حال مصرف آب دریا هستند و شوری آن به وضوح قابل احساس است، چراکه دبی کارون و دجله و فرات کاهش یافته، با آب دریا مخلوط شده و همین موضوع سبب غلبه آب شور بر شیرین شده است.

تا اواسط تیرماه 50 هزار متر مکعب آب وارد شبکه می‌شود

آنطور که خدابخشی می‌گوید برای رفع مشکل شوری آب این دو شهر علاوه بر همکاری مردم در مصرف آب، قرار است تا اواسط تیرماه نیز حدود 50 هزار متر مکعب آب از طریق طرح غدیر وارد این شبکه ‌شود که 35 هزار متر مکعب آن مربوط به آبادان و 15 هزار متر مکعب مربوط به خرمشهر است.این فعال محیط زیست به شایعه مطرح شده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عده‌ای با پخش تصاویر خطوط لوله‌های آب مطرح کردند این خطوط، آب را به بصره، کویت و اصفهان انتقال می‌دهند درحالیکه این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و این‌ها همان خطوط انتقال آب طرح غدیر هستند که آب را از کرخه برای مردم کارون و آبادان می‌آورند.

 

به گفته حمیدرضا خدابخشی فعال محیط زیست، شبکه توزیع آب شرب مصرفی منازل خرمشهر و آبادان مربوط به قبل از انقلاب است و بعد از انقلاب تنها قسمت‌هایی از آن اصلاح شده است به همین دلیل این شبکه پرت آب بالایی دارد. طبق اعلام شرکت آبفای خوزستان، به دلیل وضعیت این شبکه، 35 تا 40 درصد آب پرت می‌شود. این کارشناس آب معتقد است علاوه بر شبکه توزیع آب قدیمی، تصفیه خانه‌های قدیمی این دو شهر که مربوط به 60 سال پیش هستند نیز در پایین آوردن کیفیت آب این شهر به شدت موثر هستند. حمیدرضا خدابخشی نیز پیشینه این شوری آب را در این استان را مربوط به سال 79 می‌داند و می‌گوید: در آن سال بر سر آب درگیری بدی در آبادان رخ داد. بعد از آن سال بود که طرح غدیر برای انتقال آب از کرخه به کارون و خرمشهر کلید خورد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *