پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برای انتقال آب خزر به سمنان مجوز ندادیم

برای انتقال آب خزر به سمنان مجوز ندادیم





۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۹

برای انتقال آب خزر به سمنان مجوز ندادیم

نماینده سمنان در حالی از اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان خبر می‌دهد که معاون دریایی سازمان محیط زیست می‌گوید ما هیچ مجوزی برای این انتقال آب نداده‌ایم.
روز چهارشنبه بود که احمد همتی نماینده مردم استان سمنان با تاکید بر اینکه نباید حرکتی انجام دهیم تا آب‌های سرزمینی ما را دیگران استفاده کنند و ما خودمان را تحریم کنیم، گفته بود: «یکی از مسائل مهم، آب خزر است که سه یا چهار کشور در حال استفاده از آن هستند. خوشبختانه سازمان محیط زیست مجوز آن را داده و امیدواریم با کمک مسوولین به زودی این طرح اجرایی شود نه به خاطر سمنان بلکه برای آینده‌ای که برای کشور رقم خورده است. » اما فرشچی در واکنش به سخنان احمد همتی نماینده مردم سمنان بیان کرد: اگر این آقا چنین ادعایی کرده حتما ترفندی برای اجرا شدن طرح انتقال آب زده است. او در گفت‌و‌گو با پیام ما می‌گوید: «طرح‌های انتقال آب مربوط به معاونت دریایی سازمان محیط زیست می‌شود و طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان منتفی است چرا که هیچ مجوزی از سمت سازمان ما ندارد.»

پیشینه طرح انتقال آب

طرح انتقال آب دریاچه خزر به کویر مرکزی ایران در سال 88 به تصویب رسید و مطالعات آن در دولت نهم و دهم انجام گرفت اگرچه در سال‌های گذشته همواره مورد بحث واقع می‌شد اما از آنجایی که معصومه ابتکار، رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مخالفان اجرای آن بود، عملا وارد فاز اجرایی نشد اما با روی کار آمدن کلانتری وی اعلام کرد که «با انتقال آب دریا به داخل موافقم.» و برای این کار شرط تعیین کرده و گفته بود «وقتی در داخل کشور آب به اندازه کافی نیست با رعایت مسائل محیط زیستی می توان کارهایی این چنینی کرد. کلانتری همچنین در پاسخ به اینکه «نگران از بین رفتن اکوسیستم مبدا انتقال نیستید» گفته بود که «دریای خزر 400 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد این یعنی 400 میلیارد متر مربع، عمق متوسط آن هم اگر 50 متر باشد یعنی حدود 20 هزار میلیارد متر مکعب آب دارد در حالی که در این طرح قرار است 150 میلیون متر مکعب آب انتقال داده شود یعنی آبی که از ایران وارد دریای خزر می شود صدها برابر این میزان است.» این در حالی است که طبق اعلام دانشکده علوم زمینی دانشگاه تگزاس ، سطح آب دریای خزر در ۲۰ سال گذشته ۱.۵ متر کاهش یافته و به عبارت دیگر تبخیر شده است. بعد از صحبت‌های کلانتری است که علی نجفی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدیدات محیط زیستی انتقال آب خزر به سمنان می‌گوید سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید مستندات فنی خود را به افکار عمومی ارایه کنند.
 به نفع مصالح  کشور نیست

کهرم فعال محیط زیست نیز در واکنش به اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب می‌گوید: « من فقط در یک صورت با انتقال آب موافق هستم و آن هم برای شرب مردم است اما اگر قرار است این آب برای کشاورزی یا صنعت انتقال داده شود معلوم می شود که آن محل و سرزمین استعداد کشاورزی و توسعه صنعتی را ندارد. » به گفته کهرم طرح‌های انتقال آب به نفع ایران و مصالح کل کشور نیست  و از مسوولین انتظار می‌رود برای تصمیم گیری در خصوص طرح‌های اینچنینی فرااستانی و ملی فکر کنند نه اینکه تنها منافع مردم استان خودشان را مدنظر داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *