پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 72 میلیارد تومان خسارت سیل در استان کرمان

72 میلیارد تومان خسارت سیل در استان کرمان





۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۱۱

72 میلیارد تومان خسارت سیل
در استان کرمان
بارش های سامانه باران زایی که از 24 بهمن ماه از سمت غرب وارد کشور شده است تا شنبه در استان فعال و پیامد این سامانه، بارش باران در ارتفاعات، بارش برف و وزش باد نسبتا شدید است. به دنبال بارش های چند روز گذشته معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور اعلام کرد که اکنون 6 استان کشور گرفتار در برف و کولاک و 6 استان نیز دچار آبگرفتگی و سیلاب می‌باشند و همچنان امداد رسانی در این 12 استان ادامه دارد. جانشین ستاد بحران استان کرمان نیز اعلام کرد بر اساس برآوردهای اولیه برف و باران 72 میلیارد تومان به زیرساخت های آب، برق و راه این استان خسارت وارد کرده است.
امداد رسانی به 1197 نفر از متاثران از سیل و آبگرفتگی
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از ادامه امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل در سراسر استان به ایسنا خبر داد. علی گنج کریمی با اعلام گزارش عملیات سیل و آبگرفتگی از ۲۵ تا ۲۷ بهمن، افزود: خدمات امدادی لازم در ۱۱ شهر استان به یک هزار و 197 نفر از متاثران از سیل و آبگرفتگی ارائه شده است. وی می گوید که بر این اساس ۵۵ تن از افراد گرفتار درسیل ازخدمات اسکان اضطراری بهره مند شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به رهاسازی ۳۰ دستگاه خودروی گرفتار در سیلاب توسط تیم های امدادی، گفت: عملیات‌های امدادی با تلاش ۵۴ تیم امدادی شامل ۱۷۶ امدادگر و نجاتگر به آسیب دیدگان ارائه شده است. وی با بیان اینکه خدمت رسانی توسط عوامل‌ امدادی همچنان ادامه دارد، گفت: در این مدت تعداد ۳ هزار و ۸۹۹ کیلوگرم نایلون برای پوشش سقف منازل آسیب پذیر، یک هزار و ۸۰۴ قوطی انواع کنسروجات، 153 تخته پتو، ۹ دستگاه چادر امدادی، ۸ شعله چراغ والور،۲۲تخته موکت، 640 قرص نان،۱۲۰کیلو برنج،۴۹بسته پودر لباسشویی،۶ ست انواع ظروف و صابون، در مناطق سیل زده توزیع شده است.
95 روستای استان کرمان دچار مشکل شده اند
مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان به وضعیت استان در پی بارندگی های اخیر اشاره و به ایسنا گفت: در حال حاضر راه 67 روستا در سطح استان به دلیل برف و یا سیلاب مسدود می باشد، ضمن آنکه سیستم آبرسانی 26 روستا دچار مشکل گردیده و برق دو روستا قطع می باشد. محسن صالحی در خصوص وضعیت آب و هوایی استان کرمان، گفت: از پنج روز پیش جبهه باران زایی به استان کرمان وارد شد و اکنون سامانه باران زا دیگری وارد استان شده است که از اواخر 27 بهمن ماه بارندگی های این جبهه جدید آغاز شده است. وی از تداوم بارش ها خبرداد و اظهار کرد بیشتر بارش های این سامانه بصورت باران می باشد و مناطقی که در ارتفاعات 2 هزار و 100 متر از سطح دریا قرار دارند بارش ها بصورت برف می باشد. مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری اعلام کرد که بیشترین خسارات را تا کنون شهرستان رابر داشته است و بیشترین بارش ها سیه بنوئیه از توابع رابر با 136 میلیمتر بارندگی را به خود تعلق داده است.
پیش از وقوع سیلاب هشدارهای لازم را داده بودیم
مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان به وضعیت عشایر اشاره و می گوید چندی پیش از وقوع سیلاب هشدارهای لازم را داده بودیم، با توجه به اینکه عشایر بیشتر در مناطق صعب العبور زندگی می کنند و تعدادی از این عشایر بایستی یلاق و قشلاق می کردند و این کار را انجام نداده اند و اکنون در محاصر برف قرار گرفته اند. وی اضافه کرد با توجه به اینکه مناطق صعب العبور می باشند و هر خودرویی به آن مناطق نمی تواند برود، اما هلال احمر در حال حاضر در حال امدادرسانی به این عشایر می باشد. صالحی گفت عشایر استان بیشتر بین شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه سکنی دارند و هیچ عشایری در محاصره سیلاب نمی باشد.
تخلیه تعدادی روستا در معرض خطر
جانشین ستاد بحران استان کرمان گفت: با توجه به بارندگی های سه شبانه روز گذشته در استان کرمان بویژه در شهرستان های غربی، شمالی و جنوبی حجم بارش ها در پنج شهرستان به اندازه کل سال زراعی گذشته بوده است. وی یادآورشد با توجه به برودت هوا، راهدارخانه ها و پرسنل مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در قالب 42 اکیپ راهداری، 8 اکیپ پشتیبانی و با 400 نفر پرسنل راهدار در کلیه جاده ها و گردنه ها با عملیات برف روبی، تیغ زنی و نمک پاشی نسبت به بازگشایی مسیرها اقدام نموده اند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان به تلاش های جمعیت هلال احمر استان نسبت به امداد جاده ای با همکاری پلیس راه، اورژانس، فرمانداران، بخشداران و دهیاران اشاره و می گوید براساس آخرین گزارشات، تعدادی روستا در منطقه بخش گلستان شهرستان سیرجان و همچنین برخی از منازل منطقه هماشهر که بدلیل طغیان آب در معرض خطر بودند، براساس تصمیم ستاد بحران شهرستان تخلیه گردیدند.
افرایش حجم
آب سدهای استان
سیف الهی با اشاره به اینکه اکیپ های عمرانی با مدیریت فرمانداری سیرجان در حال ترمیم سیل بندها می باشند، خاطرنشان کرد: عمده بندهای آبخیزداری و سدهای استان کرمان طی بارش باران در چند روز گذشته آبگیری شده و آب پشت سدها وضعیت مناسبی دارد. وی با اشاره به اینکه بارش برف و باران در مناطق مختلف استان کرمان ادامه دارد، گفت: بارش ها مجدد بعد از یک هفته در استان کرمان با ورود سامانه بارشی به کرمان آغاز خواهد شد. جانشین ستاد بحران استان کرمان با تاکید براینکه حجم آب سدهای استان بر اثر بارش های اخیر افزایش یافته است، افزود: حجم آب سد بافت 34، سد جیرفت 143 و سد نساء بم 146 میلیون متر مکعب رسیده است. سیف الهی از قطع ارتباط با 50 روستای کوهستانی بافت و 67 روستای کوهستانی و عشایری در منطقه رابر بدلیل طغیان رودخانه ها خبر داد و یادآورشد: در صورت عدم امکان ارتباط زمینی طی 48 ساعت آینده، به محض فراهم شدن امکان ارتباط هوایی، خدمات رسانی به ساکنین این مناطق صورت می پذیرد.
خسارت به 10 دهنه پل در جنوب و غرب استان
وی با تاکید براینکه بر اساس برآوردهای اولیه برف و باران 72 میلیارد تومان به زیرساخت های آب، برق و راه این استان خسارت وارد کرده است، خاطرنشان کرد: میزان خسارت به بخش های کشاورزی، قنوات، دامپروری، عشایر و منازل مسکونی نیز متعاقبا بررسی و اعلام می گردد. جانشین ستاد بحران استان کرمان گفت: عشایر منطقه ارزوئیه نیز بدلیل قرار گرفتن در معرض سیل دچار خسارت شده اند. سیف الهی گفت: حداقل برای 3 هزار واحد مسکونی در شهرستان های رابر و بافت جهت دریافت تسهیلات بانکی پیش بینی به عمل آمده است تا مردم بتوانند نسبت به بازسازی و نوسازی ساختمان های آسیب دیده اقدام نمایند. وی افزود بارش باران به 10 دهنه پل در جنوب و غرب استان خسارت وارده کرده است. وی از مردم خواست از حضور در اطراف رودخانه ها و پل ها خودداری کنند و از عبور از عرض رودخانه ها در زمان طغیان خودداری کنند.
تشکیل جلسه ستاد بحران شهرستان رابر
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رابر تشکیل و تصمیمات لازم در خصوص اسکان خسارت دیدگان، توزیع پلاستیک، تامین مواد غذایی، عملیات ویژه راهداری، تامین علوفه دام عشایر، بازگشایی راه های روستایی و اعزام اکیپ هایی به منظور برآورد خسارات به بخش های کشاورزی، قنوات و دامپروری، آب روستایی و شهری، شبکه های برق روستایی و بازگشایی راه های روستایی اتخاذ گردید.
به صورت لحظه ای وضعیت شهرستان های استان را
رصد می کنیم
معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور به ایسنا گفته که شش استان در کشور اکنون گرفتار سیلاب و آبگرفتگی می‌باشند. استان های خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان همچنان مشکلات آبگرفتگی و سیلاب دارند، براین اساس امداد رسانی در این استان ها همچنان ادامه دارد. شاهین می گوید به صورت لحظه ای وضعیت شهرستان های استان را رصد می کنیم.
وی کادر پروازی جمعیت هلال احمر استان کرمان را در حال آماده باش دانست و اظهار کرد در صورت شرایط مساعد جوی و نیاز به عملیات ارزیابی میدانی باشد، کادر پرواز جمعیت هلال احمر آماده خدمت رسانی می‌باشد. معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور با بیان اینکه اقلام ضروری امدادرسانی استان کرمان از استان های همجوار و مرکز تهیه گردیده است، تصریح کرد: در صورت بروز هر مشکل هموطنان ما می توانند با شماره گیری 112 (این شماره نیاز به سیم کارت ندارد) تقاضای کمک کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *