پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیکاری پازل حل نشده‌ی روستاییان کرمان

بیکاری پازل حل نشده‌ی روستاییان کرمان





۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۵۸

بیکاری پازل حل نشده‌ی روستاییان کرمان

الهام پی پر
بیکاری این روزها به عنوان یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبانگیر قشر جوان کشور شده است و طبق آخرین آمارها استان کرمان به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور رتبه بالایی را در این خصوص به خود اختصاص داده است. این معضل که حد و مرز مشخصی ندارد و حتی قشر تحصیلکرده‌ی جامعه را نیز درگیر خود کرده می تواند دلیل اصلی بسیاری از معضلات اجتماعی و حتی بزه‌کاری‌ها در جامعه باشد. طبعا رشد هر شهر رابطه مستقیمی با رونق روستاهای آن شهر خواهد داشت. متاسفانه درسال‌های اخیر و با بروز پدیده خشکسالی بسیاری از روستاها با مهاجرت اهالی مواجه شدند که این مساله رابطه مستقیمی با رشد معضل حاشیه نشینی در کلان شهر کرمان دارد. اکثر حاشیه نشینان این شهر با سودای پیداکردن کار و رشد و پیشرفت اقتصادی از روستاها مهاجرت به امید توانمندی اقتصادی به کرمان عزیمت کرده‌اند.
بحران آب و عدم وجود امکانات مناسب دلیل اصلی مهاجرت روستاییان
یک جامعه شناس گفت: «با هجوم خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و عدم وجود امکانات رفاهی و بهداشتی اغلب روستاها با مهاجرت ساکنین خود خالی از سکنه شده و روستاها با این اتفاق جایگاه واقعی خود را در بحث توسعه کشور از دست داده اند».
اکرم مولایی افزود: «روستاییان به دلیل نداشتن درآمد کافی و… به شهرها پناه می برند و متاسفانه وقتی به خودشان می آیند که از شهر رانده و در راه روستا مانده شده اند. چون هنگام مهاجرت به شهرها چوب حراج به دار و ندارشان زدند و هیچ پلی را برای برگشت باقی نگذاشتند».
سوء مصرف مواد مخدر خطری در کمین روستاییان
وی تصریح کرد: « آمار و اطلاعات دقیقی از ضریب فراوانی ناهنجاری‌های اجتماعی در مناطق روستایی وجود ندارد اما با بررسی میدانی به شرایط حاکم بر روستاها، به این واقعیت پی می‌بریم که برخی مشکلات اجتماعی، در مناطق روستایی بیش از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد که اعتیاد و سوءمصرف موادمخدر از نمونه‌های آن به شمار می‌رود و به واقع یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز این آسیب‌ها و مخاطرات به بیکاری و مشکلات ناشی از اشتغال باز می‌گردد»
مولایی خاطرنشان کرد: «نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در روستاها و از روستاها به مناطق حاشیه‌نشین سیری نگران کننده است که راهکار اصلی برون‌رفت از آن را باید در توسعه فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی جستجو کرد».
توسعه روستایی عاملی در جهت رشد و سرمایه گذاری
یک کارشناس اقتصادی گفت: «روستاها نیاز به برنامه‌های توسعه دارند، این برنامه‌ها جزئی از برنامه های توسعه هر کشور هستند که برای تغییر در ساختار اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی و توسعه کسب و کار و همچنین نیروی انسانی در نظر گرفته می‌شوند. نهایت توسعه و تقویت این زیرساخت‌ها باعث بهبود شرایط کیفی معشیت مردم، رونق کسب و کار و ارتقای کارایی زندگی اجتماعی و اقتصادی می‌شود که درنتیجه بهبود کیفیت منابع انسانی و افزایش توانایی‌های آنان در جایگاه اجتماعی و فردی را در پی خواهد داشت».
مهدی سیدی ابراز کرد: « توسعه روستایی را می‌توان عاملی در بهبود شرایط زندگی و قشر کم درآمد ساکن روستاها دانست بنابراین خود کفایی آنان در تمام زمینه ها منجر به توسعه و نوین سازی جامعه روستایی و محقق شدن اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهدشد و با توجه به اینکه هدف‌های توسعه روستایی تنها در یک بخش خلاصه نمی‌شود، به طور کلی می‌توان مواردی مانند افزایش اشتغال، تأمین مسکن، آموزش بهداشت و درمان، تجهیزات مراکز درمانی، ورود تکنولوژی، منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی را به منظور تشویق و تسریع رشد اقتصادی در مناطق روستایی جهت ایجاد اشتغال و بهبود سطح کیفیت زندگی روستایی دانست».
صنایع دستی شاخصی مهم در جهت رشد روستاها
سیدی خاطرنشان کرد: «کرمان به عنوان استانی با جغرافیا و اقلیم‌های خاص و متنوع شاخص‌های زیادی از جمله صنایع دستی متنوع و متفاوت را در خود جای داده است. توجه به این صنایع دستی و احیای بسیاری از هنرها و صنایع منسوخ شده و در حال مرگ و حتی در برخی موارد به روزرسانی این صنایع می‌تواند گامی مثبت در جهت ایجاد اشتغال پایدار و درآمدهای خوب را برداشت».
وی با بیان این مطلب عنوان کرد: « توجه به صنایع و هنرهایی نظیر قالی‌بافی، گلیم و جاجیم، پته، شال بافی، حصیربافی، سفالگری، مس‌گری و…با پشتیبانی وحمایت دوست راهی مناسب برای رشد و توسعه روستاهای استان و برون رفت از معضل کنونی بیکاری و مهاجرت است».
سرانه اشتغال در کرمان
پایین است
رییس صندوق کارآفرینی امید استان کرمان گفت: «در نظر داریم در سال آینده پنج روستا را با شعار هرروستا یک محصول و روستای بدون بیکار را که از طرح های مورد نطر استاندار است در استان اجرا کنیم».
فرهاد حکیم نیا افزود: «صندوق کارآفرینی، یک نهاد تخصصی در زمینه کسب و کارهای خرد و کوچک است و مزیتی که این کسب و کارها نسبت به صنایع سنگین دارد، سرانه اشتغال بسیار پایین است. سرانه اشتغال در صنعت حداقل ۲۰۰ میلیون تومان است که ما در صندوق کارآفرینی امید حداقل ۲۰ میلیون تومان سرانه اشتغال را عملیاتی کرده ایم»
وی یادآور شد: « به بهانه آغاز ایام دهه فجر ۹۲۰ طرح با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی حدود ۲ هزار نفر در کرمان اجرا شد».
رییس صندوق کارآفرینی امید استان کرمان گفت: « در سال آینده در هر شهرستان حداقل ۵ روستا را با شعار «هر روستا یک محصول» و «روستای بدون بیکار» را که از طرح های مورد نظر استاندار کرمان است، در دستور کار قرار می دهیم.بعد از انقلاب هزینه های زیادی در ایجاد زیرساخت ها صورت گرفته که اگر اشتغال روستایی نداشته باشیم، مردم روستاها مهاجرت کرده و هدر رفت منابع را خواهیم داشت».

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *