سایت خبری پیام ما آنلاین | نظری رئیس روابط عمومی سازمان تاکسیرانی در گفتگو با پیام ما : مردم چشم سازمان تاکسیرانی باشند

نظری رئیس روابط عمومی سازمان تاکسیرانی در گفتگو با پیام ما : مردم چشم سازمان تاکسیرانی باشند





۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۰۴

نظری رئیس روابط عمومی سازمان تاکسیرانی در گفتگو با پیام ما :
مردم چشم سازمان تاکسیرانی باشند

بسم الله خرمی

این روزها در سطح شهر شاهد برخی اتفاقات ناگوار هستیم که شاید در شان رفتار شهروندان کلان شهر کرمان باشد، رانندگان تاکسی به بهانه های گوناگون از پرداخت اضافه کرایه مسافرین یا به اصطلاح پول خرد اجتناب می کنند و حتی با مسافرین گلاویز می شوند به گونه ای که به یک موضوع جنجال برانگیز بین رانندگان و مسافرین تبدیل شده است. در این گزارش سعی داریم طی مصاحبه با آقای نظری مسئول روابط عمومی سازمان تاکسیرانی کرمان، این موضوع را بررسی کنیم.

به عنوان سوال اول می خواهم این پرسش را مطرح کنم که با اینکه نرخنامه مصوب بر روی ماشین ها نصب شده است اما برخی رانندگان تاکسی آن را به بهانه های گوناگون مثل نداشتن پول خرد، از رعایت آن اجتناب می کنند. سازمان تاکسی رانی چه سازوکاری را در قبال این امر اتخاذ کرده است؟
این واقعیتی است که سالهای قبل هم با آن مواجه بودیم، یعنی برگشت پول خرد مسافر که منجر شد تابحث تاکسی الکترونیک مطرح شد. یعنی اینکه پرداخت به صورت الکترونیکی باشد و بحث پرداخت دستی پول خرد بسته شود تا این مسائل حل شود. برای بستن این موضوع به سمت تاکسی الکترونیک رفتیم که مسافر با داشتن کارت الکترونیکی که پول داخل آن است از طریق دستگاه الکترونیک در تاکسی نصب شده است می تواند وجه کرایه پرداخت کند که متاسفانه هنوز این خدمت محقق نشده است. بررسی های نهایی آن در حال انجام است و توافقات با شرکت پیمانکار و بانکی که باید گردش مالی را انجام دهد در حال پیگیری است و مدیرعامل سازمان به طور جد پیگیر این مسئله است. اما پول خرد باید از سوی رانندگان تاکسی تامین باشد. در جایی از وظایف درج نشده است که سازمان تاکسی رانی باید پول خرد تاکسی ها را تامین کند. ما برای راننده پروانه بهره برداری صادر کرده ایم تا به کار حمل مسافر بپردازد ولی در چارچوب قوانین، مانند صنوف دیگر. عذر و بهانه پیرامون نداشتن پول خرد خلاف قوانین و مقررات است و راننده تاکسی باید رضایت مسافر را جلب نماید. علاقمند بودیم شرکت های تعاونی که زیر مجموعه رانندگان تاکسی هستند در این قضیه وارد می شدند و موضوع پول خرد را در قالب یک تفاهم نامه با نمایندگان خطوط حل می کردند و از طریق نماینده خطوط به دست رانندگان می رسید.
چرا سازمان تاکسی رانی نرخنامه را به گونه ای تعیین نمی کند که نیازی به پول خرد که در دسترس نیست نباشد؟
قانون درصدی را برای افزایش نرخ مجاز دانسته است و نمی توانیم برای راحتی حد افزایش نرخ را نقض نماییم. اگر کل نگری را در نظر نگیریم اثر سوء خواهد داشت. (پیام ما» الان اثر سوء ندارد؟) درست است که به عنوان یک معضل شناسایی شده ولی منطقی نیست که برای راحتی مسافر و راننده قانون را نقض کنیم. منطقی ترین حالت همان دستگاه الکترونیک است، شاید مسافر یا راننده پول خرد نداشته باشند ولی بانک این توان را دارد تا از طریق خدمات الکترونیک آن را در اختیار رانندگان و مسافران قرار دهد. ما نمی توانیم نرخ ها را رند کنیم، نرخ نامه تا حد امکان رند شده است و بیش از این قانون گذار به ما اجازه نداده است و قابل دفاع نیست تا شورای شهر آن را مصوب کند و اجرا شود. دوست داریم نمایندگان خطوط این تفاهم را با رانندگان خط خود داشته باشند تا این مشکل رفع شود و می توانند آن را رفع کنند و راهکار دارد.
آیا سازمان تاکسی رانی نمی تواند با سازمانهایی مثل کمیته امداد که پول خرد در اختیار دارند تفاهم نامه ای برای حل این مشکل امضا کند؟
در وظایف و اساسنامه سازمان این موضوع دیده نشده است و ما یک سازمان خدمت رسان هستیم ولی در شیوه نامه آمده است که اگر شرکت های تعاونی اقدام به ارائه خدمات کنند از آنها حمایت می کنیم. شرکت های تعاونی تا بحال خدمات زیادی مثل راه اندازی تاکسی سرویس 1828 و پیگیری بیمه نامه های رانندگان را انجام داده اند که مورد حمایت سازمان واقع شده است. اگر این شرکت ها بخواهند می توانند این معضل را هم حل کنند. با نمایندگان خطوط ارتباط بگیرند و راهکارها را به آنها ارائه دهند. در اینجا برای مسافر ارزش مادی مطرح نیست و اجرای قوانین مهم است. ولی اگر این روند پیدا کند با یک حساب ساده، ما 4000 تاکسی در سطح شهر کرمان داریم که بطور میانگین روزانه 80 مسافر جابجا میکنند و اگر پول خردهایی که باید به مسافر برگشت داده شود را در رفت و برگشت آنها 300 تومان فرض کنیم در طول یک هفته به مبلغ 576 میلیون تومان می رسیم.. این پول مردم و مسافر است و عدم پرداخت آن به مسافر خلاف قوانین است و رعایت آن باعث خوشحالی است و اوضاع را شیرین می کند، عدم رعایت قوانین در سایر بخش ها مثل تاکسی سرویس هم انجام شود روند بسیار بدتر خواهد شد.
کمیته امداد امام خمینی (ره) یک نهاد خدمت رسان به قشر کم بضاعت و آسیب پذیر جامعه است که البته می شود چنین بهره برداری هایی هم از آن کرد تا اجرای قوانین به نحو احسن اجرا شود اما یک نفر باید این مسئولیت را بر عهده گیرد. اگر قانون ما را موظف می کرد طبیعتا وظیفه ما بود که آن را انجام دهیم.
واحدهای بازرسی سازمان تاکسی رانی اگر با چنین تخلفاتی از سوی رانندگان مواجه شود، مدارک آنها را اخذ و آنها را به واحد رسیدگی به شکایات معرفی می کند و جریمه اخذ کرایه اضافه را دارد و در صورت تکرار تخلف به کمیته انضباطی و تعزیرات حکومتی معرفی می شود. اگر از طرف مسافرین باشد. می توانند شماره پلاک تاکسی را یادداشت و شرح تخلف را با سازمان تاکسی رانی از طریق شماره تماس واحد شکایات (03433342214 ، سامانه پیام کوتاه 10001798 و همینطور شماره 137 که روابط عمومی شهرداری کرمان است، در میان بگذارند. عذر نداشتن پول خرد از سوی راننده برای سازمان قابل قبول نیست و تخلف است. البته نباید همه رانندگان را باید به یک چشم دید و برخی از رانندگان هم پول خرد را پرداخت می کنند.
برخی از رانندگان تاکسی برای ندادن پول خرد مسافر ابتدا نرخ کرایه را کتمان می کنند و پس از اینکه مجاب می شوند که نرخ کرایه تاکسیرانی چیز دیگری است و مسافر اقدام به خرد گردن پول می کند، با فشار راننده تاکسی که بابت هر دقیقه معطلی 150 تومان دریافت می کنم مواجه می شود. آیا این موضوع قانونی است؟
این گفته رانندگان اصلا وجاهت قانونی ندارد و صددرصد خلاف قانونی است و قصور از سوی راننده است، چرا که مسافر در پی پرداخت کرایه راننده است. خواهش ما از شهروندان این است که در صورت برخورد کردن با این موضوعات حتما به ما اطلاع دهند. البته آزانس ها می توانند بابت معطلی تعرفه مصوب دریافت کند ولی رانندگان تاکسی نمی توانند هزینه معطلی دریافت کنند.
این گونه تخلفات قابل پیگیری است و با این گونه موارد به طور جدی برخورد می شود. شهروندان باید پیگیر باشند و نسبت به این موارد هوشیار باشند و عاجزانه از مسافرین خواهشمندیم تا ما را در انجام وظایفمان یاری نمایند چون خیلی از موارد به چشم ما نمی آیند. گشت های بازرسی سازمان صبح و عصر در سطح شهر در گردش هستند ولی به دلیل حجم زیاد کار نمی توانیم همه معضلات را ببینیم.
آیا در تعیین نرخنامه تاکسیرانی، مسافت ها هم در نظر گرفته شده است؟
در تعیین نرخنامه ها پارامترهای متفاوتی را در نظر میگیریم. توقفات، چراغ قرمز، ترافیک هم در نظر گرفته می شود. در این صورت است که مسافت ها یکی می شود به طور مثال از مسافرین میدان آزادی به سمت دانشگاه شهید باهنر کرمان اکثرا دانشجویان هستند که در ایستگاه پایانی پیاده می شوند ولی مثلا میدان آزادی به سمت شهرک شهید باهنر کرمان به دلیل چراغ قرمز، توقف و پیاده شدن مسافرین زمان رسیدن تاکسی ها همزمان می شود. به همین دلیل تفاوت نرخ ها در این موارد کم است. البته ممکن است خیلی از مسائل جانبی دیده نشده باشد، استقبال می کنیم رانندگان و شهروندان در این امر ما را یاری کنند تا نرخنامه سازمان واقعی تر شوند.
آیا در سال 96 هم افزایش نرخ خواهیم داشت؟
هر ساله مقداری افزایش نرخ داشته ایم. علی رغم اینکه اعلام کرده اند در سال 96 افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت اما سوخت یکی از آیتم هاست و موارد دیگری هم هست که باید در نظر گرفته است در نهایت مصوبه شورای شهر در رابطه با نرخ کرایه تاکسی قابل اجرا می باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *