سایت خبری پیام ما آنلاین | معضل مراکز پیش دبستانی نبود معلم متخصص است

معضل مراکز پیش دبستانی نبود معلم متخصص است





۴ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۰۰

معضل مراکز پیش دبستانی نبود معلم متخصص است

محمدرضا فرحبخش

براساس یافته های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق تر، سریع تر و آسان تر انجام می شود. توانایی های آنان در جنبه های مختلف رشد و شکوفا می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل می گیرد. پس با این وصف لازم است که این دوره هرچه بهتر برای خردسال و کودک فراهم گردد اما این دوره آموزشی در کشور ما نوپاست زیرا هنوز رسمیت نیافته و در مراحل ابتدایی کار هستیم و عده ای نیز با توجه به اینکه در مرحله پوشش دهی هستیم کیفیت بخشی را مبحثی زود هنگام می دانند و اینکه تمرکز بر روی پوشش دهی باشد.این پوشش دهی در کشور 56 درصد است که در استان‌های مختلف نیز متفاوت هست و برای مثال در استان کرمان 74 درصد بوده که این ضریب پوشش در استان‌های دو زبانه بسیار کمتر است. با توجه به اینکه تقریبا تمام مراکز پیش دبستانی توسط بخش خصوصی اداره می شوند مشارکت در این بخش به استقبال و ارتباط مستقیم با سطح آگاهی و فرهنگ دارد و کمترین میزان این پوشش دهی در حاشیه شهرها است. قطعا با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن جامعه نسبت به اهمیت این موضوع و همچنین رسمیت بخشیدن بیشتر به موضوع پیش دبستانی این ضریب پوشش می تواند در فاصله زمانی بسیار کوتاهی «قریب چهار سال» به 90 درصد رساند اگر از ظرفیت‌های دولتی استفاده شود که همایش توسعه و عدالت آموزشی با عنوان پیش دبستانی و جمع آوری داده ها و تجربیات تسریع کننده در امر پوشش و کیفیت مراکز پیش دبستانی خواهد بود.
یکی از موانع در استقبال خانواده ها عدم آگاهی از نیاز این دوره آموزشی برای کودکان است، که حتی از عمومی ترین فضای رسانه ای کشور یعنی صدا و سیما برای معرفی این دوره و اهمیت آن استفاده نشده و حتی در برنامه های که در بخش خانواده در نظر گرفته شده است کمتر به نیاز کودک به این دوره آموزشی صحبت شده است و در مباحث عمومی دانشگاه قطعا جای یک کتاب عمومی در باب خانواده که نیازهای فرزندان نیز در یکی از فصل های این کتاب می تواند جهت آگاهی مد نظر باشد خالی است، همچنین سایر موارد این چنینی که در بالا بردن آگاهی عمومی موثر خواهد بود. با وجود اینکه اکثر مراکز و تقریبا تمام مراکز پیش دبستانی خصوصی می باشند و ما شاهد پوشش دهی نیمی از افراد در آموزش پیش دبستانی هستیم جای خوشحالی است اما باید توجه کرد که بخشی از جامعه نیز توان پرادخت هزینه را ندارند. از طرف دیگر کودکان خانواده‏های محروم، به طور معمول از یک محیط خانوادگی غنی از لحاظ امکانات پرورشی و آموزشی بر خوردار نیستند و در صورت عدم برخورداری از آموزش‏های پیش‏دبستانی قادر به رقابت با کودکان دیگر نخواهند بود. آموزش‏های پیش‏دبستانی موجب می‏شود کودکان طبقات محروم زمینه‏های لازم را برای اینکه به طور تقریبی هم‏سطح کودکان طبقات متوسط و مرفه شوند، پیدا می‏کنند. همچنین کودکان عضو اقلیت‏های قومی و زبانی از نظر میزان تسلط بر زبان رسمی کشور، در مقایسه با کودکان دیگر بسیار ضعیف‏تر هستند و این امر مشکلاتی را در زمینه کسب مهارت‏های کلامی برای آنان ایجاد می‏کند. علاوه بر این، آموزش‏های دبستانی در زمینه یادگیری زبان، حساب کردن، خواندن و نوشتن نیاز به پیش‏زمینه‏هایی دارد که می‏توان آنها را در مقطع پیش‏دبستان به تدریج به کودکان آموزش داد، به طور مثال کار کردن با قلم و کاغذ و نیز توانایی دسته‏بندی کردن پیش‏زمینه‏های لازم به ترتیب برای خواندن، نوشتن و محاسبه کردن به شمار می‏آید. چند عامل اجتماعی و اقتصادی نیز بر اهمیت و ضرورت آموزش پیش دبستانی می‏افزاید.
آموزش‏های پیش‏دبستانی موجب می‏شود کودکان طبقات محروم زمینه‏های لازم را برای اینکه به طور تقریبی هم‏سطح کوکان طبقات متوسط و مرفه شوند، پیدا می‏کنند که قطعا دولت باید این مانع را در جهت دسترسی تمام افراد بردارد و اموزش رسمی پیش دبستانی را مورد توجه قرار دهد، ولی به دلیل مسائل مالی و هزینه های این بخش تا به حال شاهد حرکت موثر در این بخش نبوده ایم، لازم است که آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی با در گیر کردن سایر ارگان‌ها به خصوص مراکز عمومی دولتی نظیر «شهرداری‌ها و دهیاری‌ها »این موضوع را حل کنند و اعتبارات دولتی به این بخش نیز تعلق گیرد. وقتی رسمیت در آموزش پیش دبستانی رخ نداده باشد صحبت از کیفیت اغراق خواهد بود برای مثال مربی آموزش پیش دبستانی مهم ترین رکن آموزش پیش دبستانی است فردی که به دلیل توجه کودک به او محور آموزش پیش دبستانی خواهد بود که در تربیت شخصیت، تخیل، حواس کودک نقش حیاتی دارد، اما با رسمی نبودن این آموزش، تربیت مربیان، آشنایی با اهداف برنامه ها و روش های مناسب برای رشد جسمی و حرکتی کودکان در سنین مختلف و آشنایی با روش های مناسب برای رشد اجتماعی – اخلاقی و مذهبی کودکان در سنین مختلف است. با توجه به اهمیت و ضرورت آموزش پیش از دبستان، مربیان این مقطع نیازمند اطلاعات و یافته های جدید کاربردی هستند تا با مجهز بودن به این مهارت ها بتوانند برخورد مناسب را با کودکان داشته باشند؛ در حالی که نبود معلم متخصص و آموزش دیده اساس معضلات این مراکز را در کشور ما تشکیل می دهد. مراکز آموزش پیش دبستانی ما، کمتر مربی آموزش دیده و رسمی استخدام می کنند و به خصوص در مراکز ضمیمه، استخدام معلم آزاد متداول است که اغلب از صلاحیت آموزشی که اساس آن آموزش غیر مستقیم است علاوه بر نبود آموزش های تخصصی به معلمان این مراکز با نگذراندن دوره تحصیلات دانشگاهی در این رابطه، آنان همچنان از آموزش حین خدمت نیز محرومند و همین موضوع شکایت اغلب معلمان پیش دبستانی را برانگیخته است. برای پرورش مربیان متخصص و متعهد باید با برنامه های آموزشی، آنان را با مبانی و علوم پایه مرتبط با مرکز پیش دبستانی ، بهداشت جسم و روان و اصول تغذیه آشنا کرده و در جهت پرورش استعدادهای فردی و رشد روانی کودکان استفاده کنند. مربی باید با بازی ها و سرگرمی های هدفدار برای پیشبرد اهداف تربیتی برای شکل گیری شخصیت کودک آشنا شود و برای نحوه مدیریت و برنامه ریزی به نحو مطلوب از دانش خود استفاده کند، همچنین از معضلات رسمی نبودن عدم توجه به محتوای آموزشی است که شاهد به روز نشدن و همچنین نبود برنامه آموزشی برای این دوره هستیم.
بنابراین برای کیفیت بخشی و ورود به این حوزه لازم است ابتدا و شاید زودتر این دوره رسمی شود و برای حل مسائل مالی و قرار گرفتن در دسترس عموم از ظرفیت نهادهای عمومی همانند شهرداری ها و دهیار‌ی‌ها استفاده شود، آموزش و پرورش متولی و هماهنگ کننده این حوزه شود، زیرساخت‌ها و سخت افزارهای این بخش توسط سایر ارگان‌ها فراهم شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *