سایت خبری پیام ما آنلاین | دکتر «مازیار اویسى» اولین جراحى تعویض مفصل زانو را در بم انجام داد

دکتر «مازیار اویسى» اولین جراحى تعویض مفصل زانو را در بم انجام داد





۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۵۲

دکتر «مازیار اویسى» اولین جراحى تعویض مفصل زانو را در بم انجام داد

سکینه خدیشی/پیام ما
متخصص ارتوپد در زمینه مشکلات، بیماری ها و آسیب دیدگی های مرتبط با سیستم عضلانی اسکلتی تخصص دارد و نقش مهمی را در تشخیص، درمان، پیشگیری و توانبخشی بیماری های عضلانی اسکلتی ایفا می کند. ارتوپد در بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی به درمان عفونت ها، آسیب دیدگی های ورزشی، شکستگی استخوان، مشکلات مفصلی (مثل آرتروز)، بیماری های ارثی، بیماری های تخریبی (مثل پوکی استخوان) و تومورهای استخوان عمل می کند. از مشکلات خفیفی مثل در رفتگی استخوان گرفته تا روش ها و جراحی های پیچیده ای مثل تعویض مفصل لگن یا ران را اانجام می دهد متخصص ارتوپد از پس همه این ها بر می آید. در این ارتباط به سراغ دکتر «مازیار اویسی کوهشاهی» متخصص ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بم رفتیم و مصاحبه ای ترتیب داده ایم .

از ارتوپدی بگویید.
رشته ارتوپدی ازپرکارترین رشته های پزشکی مخصوصادرشهرهای کوچک است. باتوجه به اینکه حوادث ترافیکی و تروما (هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن، در علم پزشکی، تروما محسوب می‌شود) زیاد بوده رشته ارتوپدی در کشور پرمشغله است.
چه رابطه ای بین امکانات بیمارستان و جراحی های تخصصی وجود دارد؟
ضمن تشکر ازدکترصدیقی ریاست بیمارستان پاستور بم که تمام هم و غم و تلاشش جهت ارتقا دانشگاه ، شهروبیمارستان است. انصافا تجهیزات وامکانات بروزی که درخواست کردیم همه را در حد توان بیمارستان تهیه کرده اند و به جرات می توان گفت بیمارستان پاستور بم حداقل از بیمارستان باهنر که سانتر تروما و حوداث جنوب شرق است چیزی کم ندارند.
شایع ترین بیماری که درحوزه ی فعالیت شما درشهرستان بم با آن مواجه بودید کدام است؟
ارتوپد دارای دو شاخه شامل شکستگی ها وحوادث است با توجه به موقعیت شهرستان که درمسیرجاده ترانزیتی قراردارد وبا توجه به تعدد موتورسیکلت ها، حوادث ترافیکی بیشترین بیماران ما و ازطرف دیگربیماران غیرشکستگی مانند بیماران آرتروز و دی جی آر را شامل می شود که عموما آن را به عنوان ساییدگی می شناسند تقریباً ازسن بالای 40 سال این مشکلات شروع می شود.
آقای دکتر دلیل اینکه بیماری هایی مانند دیسک گردن و کمر که در قدیم در افراد بالای 50 سال مشاهده می شده اکنون در افراد کمتراز30 یا 40 سال ئیئه می شود، چیست؟ آیا عمل جراحی آخرین و بهترین راه حل بیماری است؟
عمل آخرین راه حل است ولی بهترین نیست، مشکلات تغذیه ای وعدم تحرک فیزیکی مناسب و پوزیشن نامناسبی که اکثرمردم دارند، ازجمله علل شایعی است که منجر به مشکلات آرتروز، مفاصل و دیسک می شود. در قدیم این موارد وجود داشته است اما تحمل مردم بیشتر و سطح آگاهیشان کمتر بوده و تصور می کردند در سنین بالا درد مفاصل وجود دارد و طبیعی است اما اکنون اکثر مردم آگاهیشان بیشتر شده و پیگیردرمانشان هستند.
دردرمان هرشکستگی مانند شکستگی استخوان نیاز به فیزیوتراپی است؟
فیزیوتراپی دست راست، ارتوپد است. فیزیوتراپی برای بازتوانی شکستگی ها بسیار مفید است نه الزاماً همه شکستگی ها، فیزیوتراپی در اکثریت شکستگی ها کمک می کند مدت زمان بازتوانی کوتاه تر شود.
در مورد عمل‌های تروما توضیح می‌دهید؟
عمل های تروما در بیمارستان پاستور انجام می شود، اکثر عمل های جراحی تروما در این بیمارستان در بهترین سطح انجام می شود. به جرات می توانم بگویم در ارتوپدی از بهترین بیمارستان های تهران از نظر اتاق عمل و خدمتی که به مردم ارائه می شود هیچ کم و کسری نداریم. ممکن است کمبودهای فیزیکی دربحث بیمارستان باشد که با تلاش دکترصدیقی در حال برطرف شدن است ولی در بحث امکانات و تجهیزات اتاق عمل کمبودی وجود ندارد و تلاش می کنیم که عمل ها به بهترین نحو صورت بگیرد. یکسری عمل های جراحی وجود دارد که در شهرستان بم برای اولین بارانجام شده است مانند تعویض مفصل زانو و بازسازی رباط صلیبی با آرتروسکوپ که قبلا به شیوه جراحی باز انجام می شده یعنی زانو باز و رباط آزاد می شده وخیلی عمل پیچیده ای بوده است. در حال حاضر عمل جراحی با حداقل آسیب به مریض انجام می شود. آرتروسکوپ تشخیصی در بم قبلا فقط در حد تشخیص بوده اما در حال حاضر برای اولین بار جراحی آرتروسکوپی برای بازسازی رباط صلیبی انجام شده و این عمل برای نخستین بار توسط بنده صورت گرفت. اکنون 18 ماه است که هر ماه این عمل در بیمارستان پاستور در حال انجام است و همچنین تعویض مفصل زانو برای دومین عمل باهمکاری بیمارستان درشهرستان بم انجام شد زیرا این عمل هزینه پروتوز بالایی دارد و اکثر بیماران توان مالی خرید پروتوز را ندارد که با همکاری بیمارستان خریده می شود. این عمل در بعد دوم تکنیکی است که تقریبا مشکل ترین و پیچیده ترین عمل جراحی ارتوپدی تعویض مفصل زانو می باشد و خداروشکر ما در بم به این توانایی رسیده ایم که این عمل را انجام دهیم.
چرا تخصص خودتان را در رشته ارتوپدی انتخاب کردید؟
بدلیل علاقه بسیاری که به این کار داشتم. رشته ارتوپد نسبت به دیگر رشته های پزشکی تنوع بیشتری دارد. احتمال به وجود آمدن شکستگی در تمامی استخوان های بدن وجود دارد و برای هر کدام چندین عمل جراحی متفاوت هست که این موضوع خود این رشته را جالب می کند و هر روز با وسایل و روش هایی جدیدی رو به پیشرفت است.
چند نمونه از عمل های موفقی که داشته اید را بگویید؟
یکسری عمل ها در بم بود که کارشناس باید از تهران و کرمان می آمد و خوشبختانه در دوسالی که بنده در بم هستم با آموزشی که به پرسنل اتاق عمل دادم نیازی به حضور کارشناس نیست و پرسنل اتاق عمل خود این کار را انجام می دهند و بعضی از عمل ها به صورت کمک باید باشد تا عمل طولانی نشود. با توجه به آموزشی که صورت گرفته است چند نفر در پاستور این کار را انجام می دهند بقیه همکاران هم که قصد دارند عمل را انجام دهند پرسنل خود بیمارستان پاستور به انها کمک می کنند قبلا مریض باید بستری می شد تا زمانی که کارشناس از کرمان وقتش آزاد شود تا هنگام عمل جراحی حضور داشته باشد و به جراح کمک کند.
توصیه شما به بیماران چیست؟
دوره درمان شکستگی ها از یک تا دو ماه است، شکستگی ها متفاوت اند وطول درمان شش ماه هم می تواند باشد. بیماران به صورت نرمال انتظار می رود که تا دو ماه درد داشته باشند اما روز به روز این درد کمتر می شود وسیر نزولی دارد. فیزیوتراپی ها می تواند دوره درمان بعد از عمل جراحی را کمتر کند بیمارانی که عمل جراحی را انجام می دهند بسته به نوع عملشان دوره درمانشان طول می کشد تا توانشان برگردد بعضی افراد که سن بالاتری دارند دوره درمانشان هم طولانی تر است. بعضی از عمل ها مانند سی تی اس یا چسپندگی عصب دوره درمان کوتاهی دارد و همه مریض های ما دوره بازتوانی متغیری دارند.
سخت ترین عمل جراحی که انجام دادید چه عملی بوده است؟
سخت ترین عمل های ما مربوط به شکستگی ها مخصوصا قسمت لگن بوده خیلی طولانی و مشکل است و بعد در عمل های غیرشکستگی پیچیده ترین مربوط به عمل تعویض مفصل زانو است از دو طرف زانو برداشته و مفصل زانو گذاشته می شود وبالانس کردن آن در بدن بیمار اینکه پای بیمار در زمان بهبود و هنگام راه رفتن مشکل نداشته باشد محاسبه شود.
ناگفته ای مانده از اوضاع ارتوپدی در بم بگویید؟
از دکتر صدیقی ریاست محترم بیمارستان پاستور تشکر می کنم ایشان لطف بسیاری به همه متخصصین دارد همکاری های لازم را انجام می دهد و مدیر بسیار لایق و دلسوزی است.
یک روش جدید درمانی در مطب سرپایی راه اندازی کرده ایم که درهفته آینده راه می افتد عامه به نام تزریق سلول بنیادی می شناسند و ما به آن «پی آر پی» می گوییم مشکلی برای انجام آن نداریم.
روش انجام به این صورت است که از مریض خون گرفته می شود و سلول های فعال خون را جدا کرده و در مفاصل و تاندون هایی که التهاب پیدا کرده است تزریق می کنیم. دردهای مفاصل غیر ضربه ای، آرتروز زانو، تنیس آربو، خارپاشنه، آرتروز آرنج و حتی بیمارانی که دیسک کمر دارند البته نه دیسکی که نیاز به جراحی داشته باشد، برای اینگونه بیمارها تزریق می شود. با این عمل خون را غلیظ و پلاکت را جدا میکنیم وغلیظ شده به فرد تزریق میشود البته شامل بیمارانی که دارای مشکل خونی باشند این کار انجام نمیشود و روش جدیدی است که اخیراً وارد کرمان شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *