پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رسانه نزدیک به محمدرضا عارف از استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پرده برداشت ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان؛ راه پیروزی روحانی

رسانه نزدیک به محمدرضا عارف از استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پرده برداشت ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان؛ راه پیروزی روحانی





۲۰ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۶

رسانه نزدیک به محمدرضا عارف از استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات پرده برداشت 

ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان؛ راه پیروزی روحانی

 

پیام ما- محمدرضا عارف اگرچه تاکنون به‌طور رسمی حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی را اعلام نکرده اما رسانه نزدیک به او از استراتژی این جناح برای انتخابات پیش رو پرده برداشت.

انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس جمهور ایران بدون حمایت آیت‌الله هاشمی، رییس دولت اصلاحات و کناره‌گیری محمدرضا عارف امکان‌پذیر نبود. به‌طوری‌که آیت‌الله هاشمی قبل از انتخابات مجلس در سال 94 به این موضوع اشاره کرد و به رأی کم روحانی پیش از ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سخن گفت. ائتلافی که از سال 92 شکل گرفت، در انتخابات مجلس در سال 94 تداوم پیدا کرد و حالا در فاصله کمتر از پنج ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، احتمال ادامه آن وجود دارد. اگرچه برخی چهره‌ها در جناح اصلاح‌طلب معتقدند نباید کاری کرد که روحانی بدون توجه به خواست بدنه اجتماعی این جریان، از حمایت اصلاح‌طلبان مطمئن شود. در این میان نقش شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شخص محمدرضا عارف برای تعیین استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو را نمی‌توان دست‌کم گرفت. حتی اگر انتقاداتی به سازوکار این شورا وارد باشد. عارف که تاکنون در پاسخ به سؤال درباره انتخابات 96 می‌گفت هنوز به مصداقی نرسیده است اما روز گذشته روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان که به او وابسته است، تداوم حضور روحانی در پاستور را در گروی تداوم ائتلاف اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان دانسته است.

یادآوری نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی

این روزنامه یادآوری کرده «رأیی که حسن روحانی را پاستور نشین کرد، حاصل یک ائتلاف نانوشته بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بود» و نوشته: «اکنون نزدیک به 5 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی‌مانده و این بار هم دوباره بحث‌هایی درباره ائتلاف مطرح‌شده است. ائتلافی در ادامه حرکت سال‌های 92 و 94. این بار اما در بحث ائتلاف بیش از حامیان دولت، خود دولت مطرح است. به‌طوری‌که برخی اهالی سیاست پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی را مطرح کردند. ائتلافی بین اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و یا همان اعتدالیون که باز هم بخش عمده از اصلاح‌طلبان را شامل می‌شود و دولت.»

زمینه ائتلاف از قبل ایجادشده

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در این رابطه معتقد است: «از سال 92، زمینه‌های گفت‌وگو بین اصلاح‌طلبان و سایر جناح‌ها، مخصوصاً اعتدالیون فراهم شد. ازاین‌جهت اینکه می‌گویید زمینه‌های آن وجود دارد یا خیر. می‌توان گفت که زمینه‌های آن از سال 92 ایجادشده است. معمولاً در سراسر دنیا، دولت ائتلافی بر اساس خواست احزاب شکل می‌گیرد. احزاب هم بر اساس توانایی و وزن سیاسی که دارند در ائتلاف شرکت می‌کنند. البته ما در ایران چنین مکانیزمی نداریم. بنابراین نمی‌دانم چه طور می‌توان این مکانیزم را تعریف کرد و در این زمینه نیازمند گفت ‌و گو هستیم. در واقع باید احزاب و تئوریسین‌ها در این زمینه بیشتر با هم گفت‌وگو کنند. دولت آینده حتماً یک دولت ائتلافی خواهد بود اما باید موضوع به‌گونه‌ای مطرح شود که جنبه شرط‌گذاری پیدا نکند و برخی از طرح این موضوع چنین برداشتی نکنند.»

ائتلاف نانوشته به نوشته تبدیل شود

جلال جلالی زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما معتقد است به دلیل اینکه حسن روحانی اصلاح‌طلب نیست و حمایت از او به معنی قبول کردن مسئولیت رأیی که به او داده می‌شود، باید ائتلاف با دولت رسمی باشد. او می‌گوید: «وقتی اصلاح‌طلبان مسئولیت رأیی که حامیانشان می‌دهند را بر عهده می‌گیرند و با توجه به اینکه حسن روحانی نیز اصلاح‌طلب نیست، باید در برخی مسائل توافقاتی کنند و مطالباتشان را یادآوری کنند که در آینده بتوانند از رأیی که می‌دهند و حمایتی که می‌کنند، دفاع کنند. از این ‌جهت ضرورت تشکیل دولت ائتلاف بیش از گذشته احساس می‌شود. چراکه با توجه به عملکرد حسن روحانی و برخی وعده‌هایی که تاکنون به سرانجام نرسیده است، اصلاح‌طلبان باید گفت‌وگو کنند و در مواردی که می‌توانند به دولت اعلام حمایت و کمک کنند. هدف اصلاح‌طلبان کمک به دولت برای انجام امور کشور به نحو احسنت است.»

دولت باید از ائتلاف استقبال کند

سعید لیلاز، از اعضای حزب کارگزاران که به دولت نزدیک است معتقد است دولت باید از این ائتلاف استقبال کند. او می‌گوید: « واقعیت این است که اصلاح‌طلبان بدون ائتلاف هم در سال 92 و هم در سال 94 می‌توانستند، پیروز شوند. اما از آن سو باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که آیا حسن روحانی بدون این ائتلاف نانوشته می‌توانست پیروز شود؟ بنابراین اصلاح‌طلبان برای منافع ملی و شرایط بحرانی کشور در آن سال‌ها از منافع گروهی خود دست کشیدند. ازاین‌جهت اگر اکنون هم صحبت ائتلاف می‌شود، به معنای سهم خواهی نیست. چراکه اصلاح‌طلبان برادری خود را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثابت کردند. در واقع این ائتلاف بیش از آنکه به نفع اصلاح‌طلبان باشد، به نفع روحانی و کشور بود.  از این ‌جهت به نظر می‌رسد، با توجه به شرایطی که کشور دارد، باید از این ائتلاف استقبال کند. البته این موضوع را هم باید درک کند که منظور از ائتلاف ادامه یک وفاق ملی از سال 92 است.» 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *