پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مخدری که جوانی را به تباهی می کشاند سرطان؛ ارمغان «ناس» مخدر بدون دود

مخدری که جوانی را به تباهی می کشاند سرطان؛ ارمغان «ناس» مخدر بدون دود





۱۸ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۳

مخدری که جوانی را به تباهی می کشاند
سرطان؛ ارمغان «ناس» مخدر بدون دود

ناس، ماده مخدر بدون دودی است که جدیدا در میان جوانان شایع شده است؛ ماده ای که اثرات مخربی بر جسم و روح مصرف کننده می گذارد.
امروزه ماده مخدر ناس به عنوان مخدری پر مصرف در میان جوانان است و غافل از این که با اطلاعات کمی که خانواده ها در این زمینه دارند هنوز نتوانسته اند در این زمینه به جوانان آگاهی بیشتری دهند و پیشگیری های لازم را انجام دهند و هر ازگاهی در رسانه ها اخباری در این زمینه منتشر می شود.
براساس آمار انجام شده بیشترین تولیدات ماده مخدر ناس در کشور افغانستان است اما در کشورهای همسایه افغانستان هم از آن به وفور استفاده می شود. مصرف این نوع ماده مخدر نه تنها در کشورهای شرقی، بلکه در کشورهای اروپایی و امریکایی هم در حال رواج است به طوری که طبق گزارشات به دست آمده ۱۲% مردم سوئد ،یعنی ۱.۱ میلیون نفر ناس مصرف می کنند.
این ماده مخدر در جامعه آن چنان که باید شناخته شده نیست و اطلاعات و آگاهی بسیاری از افراد تنها به این واقعیت خلاصه می شود که «عمده مصرف کنندگان آن افاغنه هستند»، اما این جمله را نمی توان کاملا درست دانست چون با بررسی و کمی تامل در آمارهای جهانی می توان دریافت که مصرف این نوع از مواد مخدر در جهان رو به رشد است.
متاسفانه باورهای غلطی در خصوص این نوع ماده مخدر وجود دارد به طوری که برخی معتقد هستند ناس همان تنباکوی بدون دود است و هیچ ضرری ندارد، این در حالیست که ناس نیکوتین بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن مانند تمام مخدرهای صنعتی و گیاهی توهم زاست و در رفتار فرد مصرف کننده اختلال ایجاد می‌کند.
در برخی از نقاط کشور، به ویژه استان های جنوب شرقی مصرف این ماده مخدر در میان برخی از جوانان رواج دارد؛ البته طبق موقعیت جغرافیایی و منطقه ای، در میان افراد یا گروه های مصرف کننده سوء مصرف این مخدر با شدت و ضعف هایی همراه است.
ماده مخدر ناس چیست؟
پان، ناس، ناس خارجی، پان پاکستانی، پان عربی، راجا، ویتامین، ناس افغانی، ملوان زبل، نیسوار، پان اسفناج، گوتکا، تایتانیک، خوشبو کننده دهان، آدامسی- این ها اسامی برای ناس هستند که در بازار و در بین فروشندگان این نوع مواد مخدر باب و متداول است.
این ماده طی سال های گذشته به اشکال مختلف تغییر کرده است و با اشکال و اسامی ویژه در جهت تشویق نوجوانان و جوانان بصورت پودر، آدامس، پاستیل، قرص های مکیدنی یا جویدنی، و تحت عنوان خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف از جمله نعناع یا ادویه معطر و با قیمت بسیار ارزان بین-۵۰تا۳۰۰تومان- گاهی در بسته بندی زر ورق آلومینیومی وگاهی داخل دستمال کاغذی کوچک عرضه می شود.
مخدری که با آهک آمیخته می شود
ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌ همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند.
عوارض ناس
بر اساس نظرات پزشکان در دفعات اول مصرف ماده ناس، عوارضی همچون احساس سرگیجه و سردرد و تهوع و بروز می کند.
سرطان های لثه، دهان و گونه نیز یکی از شایع ترین عوارض مصرف این مخدر اعلام شده است که در مصرف کنندگان تنباکوی جویدنی و ناس پنج برابر بیشتر از افراد عادی است.با در نظر گرفتن آهک مورد استفاده در این ماده، آسیب های کلیوی و کبدی نیز به جمع تبعات و عوارض مخرب این ماده افزوده می شود.
استفاده طولانی از ناس، از دست دادن تعامل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی را شامل می شود.
جذب نیکوتین موجود در ناس و تنباکو های جویدنی ۴-۳ برابر سیگار است و به همین ترتیب اعتیاد به آن سنگین تر بوده و رهایی و ترک آن دشوارتر است.
ابراهیم عباسی کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در این باره می گوید: ماده مخدر ناس از خانواده شاهدانه است که با آهک ترکیب شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، طریقه مصرف آن به صورت جویدنی است. وی افزود: در ایران بیشتر در استان های شرقی کشور و به ویژه در کرمان و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می شود و خوشبختانه در استان ما و در استان های مرکزی کشور مصرف کنندگان کمتری داریم.
عباسی تصریح کرد: با مصرف ماده مخدر ناس بی حالی خیلی خفیفی صورت می گیرد که این ماده مخدر برای خود فرد تاثیرات جبران ناپذیری به جای می گذارد.
کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: بر اثر مصرف طولانی مدت این ماده فرد مصرف کننده کم کم ترغیب شده و سراغ مواد مخدر سنگین تری همانند؛ ماری جوآنا، تریاک و حشیش می رود که ضررهای جبران ناپذیری را به فرد و خانواده می زند.
وی با اشاره به ترکیب با آهک بیان کرد: زمانی که آهک با ناس ترکیب می شود این ماده مخدر سرطان زا شده و سرطان های لثه و دهان را به دنبال دارد.
طبق اعلام پزشکان خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در استفاده کنندگان تنباکوهای جویدنی ۱.۴ برابر افراد عادی است و در خانم های باردار مصرف کننده تنباکوی بدون دود تولد زیر وزن و نوزادان زودرس شایع تر هستند./ دیار آفتاب

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *