پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استانی که پایلوت اقتصاد مقاومتی است نتوانسته از طرحی که در راستای این الگوست، استفاده کند سهم ناچیز کرمان از رونق تولید

استانی که پایلوت اقتصاد مقاومتی است نتوانسته از طرحی که در راستای این الگوست، استفاده کند سهم ناچیز کرمان از رونق تولید





۱ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۵

استانی که پایلوت اقتصاد مقاومتی است نتوانسته از طرحی که در راستای این الگوست، استفاده کند
سهم ناچیز کرمان از رونق تولید

اســــــتان کرمان اگر چه اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شد اما از طرح رونق تولید که مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است، به‌خوبی استفاده نکرده است.
اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که اسحاق جهانگیری، رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور مصوبه‌ای از این ستاد را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستاد که در آن بر رونق بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای 60 درصد تأکید شده بود. در این طرح، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هر استان می‌بایست واحدهای نیمه‌تمام و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را از طریق کارگروه رفع موانع تولید به بانک‌ها معرفی کنند تا به آن‌ها تسهیلات پرداخت شود. 20 روز پس از ابلاغ این مصوبه، رییس جمهور کشورمان در سفر به کرمان، این استان را به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی کرد. اما حالا با گذشت حدود هشت ماه از این مصوبه مشاهده می‌شود علی‌رغم اینکه کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی است، از طرحی که در راستای اقتصاد مقاومتی تصویب‌شده، به‌خوبی استفاده نکرده است. این در حالی است که لرستان و آذربایجان شرقی، دو استان دیگر پایلوت اقتصاد مقاومتی در طرح رونق تولید وضعیت بهتری از کرمان دارند.
شمال در رتبه 20
جنوب در رتبه 30
بر اساس آخرین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا 15 آذر 95، در شمال استان 171 میلیارد تومان تسهیلات به 189 واحد تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی پرداخت‌شده است (واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام مربوط به دو سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هستند) و ازنظر رقم تسهیلات پرداختی در بین استان‌های کشور در رتبه بیستم است. جنوب کرمان هم از این نظر با 51 میلیارد تسهیلات پرداختی به 130 واحد و طرح در رتبه سی‌ام کشور است و اگر تسهیلات پرداخت‌شده در شمال و جنوب را با هم در نظر بگیریم (درحالی‌که سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان جدا هستند) مجموع پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام در کل استان به 222 میلیارد تومان می‌رسد و کرمان از این نظر در جایگاه دوازدهم کشوری قرار می‌گیرد. این در حالی است که لرستان با پرداخت 364 میلیارد تسهیلات به 233 واحد و طرح در رتبه سوم کشور است و آذربایجان شرقی با پرداخت 264 میلیارد تومان به 424 واحد و طرح در رتبه دهم کشور قرار دارد تا مشخص شود استان کرمان در بین سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، ازنظر استفاده از طرح رونق تولید، وضعیت خوبی ندارد. موضوعی که پیش‌ازاین هم با انتقاد مسئولان کشوری و استانی هم روبرو شده بود.
نمره مردودی جهانگیری به بانک‌های استان
بیش از یک ماه پیش بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در سفر به جنوب استان به‌شدت از عملکرد بانک‌های استان در بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه‌تمام انتقاد کرد. او گفت: «کارنامه بانک‌های استان کرمان در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مردودی است.» وی خواستار برخورد جدی استاندار کرمان با بانک‌های استان شد و گفت: «در سفرهای آتی وزیر کشور به استان کرمان باید وضعیت بانک‌های استان بررسی شوند.» معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید به‌سرعت علت عدم ارائه تسهیلات بانکی را بیان کنند، خاطرنشان کرد: «این‌گونه عمل کردن بانک‌های استان کرمان هیچ دردی از اقتصاد مقاومتی دوا نخواهد کرد بنابراین بانک‌ها اگر طرحی را قبول دارند، باید به‌سرعت نسبت به ارائه تسهیلات اقدام نمایند.» جهانگیری با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد بانک‌ها بر مبنای این‌گونه طرح‌هاست، یادآور شد: «استان کرمان یکی از استان‌های صنعتی کشور است لذا انتظار می‌رود با پیگیری‌ استاندار کرمان، بانک‌ها اقداماتی را انجام دهند.» نعمت زاده، وزیر صنعت هم که همراه جهانگیری به جیرفت رفته بود، با اشاره به طرح رونق تولید، گفت: «از بانک‌های استان کرمان انتظار بیش از این است زیرا آمار پرداخت تسهیلات در بعضی از استان‌های کوچک‌تر از کرمان بیشتر از استان کرمان است.» پیش‌ازاین هم و در شهریورماه، رزم حسینی، استاندار کرمان بابیان این‌که «نترسید، شما عوض نمی‌شوید» به مدیران بانک‌ها ‌گفت اگر با تهران مشکلی دارید به ما اعلام کنید. وی به بانک‌ها این قول را داد که به‌گونه‌ای با مدیران عامل صحبت می‌کند که مشکلی برای مدیران استانی این بانک‌ها به وجود نیاید و تأکید می‌کرد «ما به دنبال تقویت شما هستیم نه تضعیف شما».

پرداخت بانک‌ها راضی‌کننده نیست
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در خصوص رتبه بد کرمان ازنظر پرداخت تسهیلات در طرح رونق تولید به «پیام ما» گفت: «جلسات زیادی را با بانک‌ها در استان کرمان برگزار کردیم. اوضاع رو به بهبود است اما هنوز خوب نشده.» مهدی حسینی نژاد افزود: «برخی بانک‌ها یک سری مشکلات آیین‌نامه‌ای دارند و بعضی بانک‌های دولتی عملاً استقبالی از طرح رونق تولید نکرده‌اند. همین باعث شده پرداختی بانک‌ها راضی‌کننده نباشد.» وی در پاسخ به این سؤال که مشکل آیین‌نامه‌ای باید کشوری باشد پس چرا فقط در کرمان مانع پرداخت تسهیلات شده، اظهار کرد: «از بانک‌ها می‌خواهیم که همکاری بیشتری کنند چراکه با توجه به اینکه کرمان پایلوت اقتصاد مقاومتی است، انتظار می‌رود ازنظر پرداخت تسهیلات جزو استان‌های برتر باشیم.»

تسهیلات پرداختی در جنوب به نسبت صنایع خیلی بد نیست
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان در خصوص تسهیلات پرداختی در این منطقه به «پیام ما» گفت: «میزان پرداختی را باید با جواز صادره سنجید و وقتی ما در جنوب استان صنعت کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور داریم، قاعدتاً تسهیلات کمتری هم پرداخت می‌شود.» محمود اسکندری نسب افزود: «واحدها و طرح‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت در سه‌ماهه گذشته حدود 35 میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند که این رقم به‌اندازه 50 درصد کل تسهیلات صنعت، معدن و تجارت جنوب استان در سال‌های گذشته است. تا پیش‌ازاین کلاً 70 میلیارد تومان تسهیلات در طول چند سال داده‌شده بود.» وی بابیان اینکه 75 درصد تسهیلات پرداختی به طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد اختصاص دارد، اظهار کرد: «این نویددهنده توسعه جنوب استان است. توسعه‌نیافته بودن جنوب کرمان باعث شده رقم تسهیلات پرداختی پایین باشد چراکه صنعت زیادی وجود نداشته است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *