پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رتبه هنرمند ایرانی بالاترین جایزه فستیوال تئاتر کلن را ربود من یک بدبین خوش بین هستم

رتبه هنرمند ایرانی بالاترین جایزه فستیوال تئاتر کلن را ربود من یک بدبین خوش بین هستم





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۲

رتبه هنرمند ایرانی بالاترین جایزه فستیوال تئاتر کلن را ربود
من یک بدبین خوش بین هستم

روز پنجم دسامبر (۱۵ آذر) سال جاری ۲۰۱۶ بیست وهفتمین فستیوال تئاتر کلن در هفت رشته تئاتر عمومی، تئاتر سیاسی، کودکان و نوجوانان، بازیگر امید، بهترین بازیگر و همچنین شخصیت تئاتری برجسته سال برگزار شد.
شخصیت ممتاز امسال فستیوال رقص و تئاتر شهر کلن علیرضا کوشک جلالى، نویسنده، کارگردان، مترجم و پژوهشگر حوزه تئاتر ایران بود.
هیئت داوران این جایزه ۲۶۰۰ یورویی را به پاس فعالیت های بیش از بیست ساله علیرضا کوشک جلالى در تبادل فرهنگی و هنری به او اهدا کردند. در این مراسم فرنلی بوسمن، بازیگر و نخستین معلم کوشک جلالى در آلمان و همسرش پتر بوسمن که یکی از معماران برجسته این کشور است و طراحی صحنه بسیاری از نمایشنامه‌های جلالی را به عهده داشته، از دوستی و کار با او از ساله ای میانی دهه ۱۹۸۰ تاکنون گفتند.
نمایش «من نفرت نمی ورزم» با بازیگری درخشان میشائیل مورگن اشترن، آخرین کارگردانی کوشک جلالی در آلمان است که نامزد جایزه بهترین نمایش سیاسی سال ۲۰۱۶ در شهر کلن بود. «من نفرت نمی‌ورزم» نمایشی قدرتمند و پرهیجان درباره وضعیت کنونی نوار غزه است.
این نمایش درباره دکتر عزالدین ابوالعیش فلسطینی (نویسنده) است که قربانی تنفر و خشونت در این منطقه جنگ زده شده است. روزنامه پراعتبار «کلنیشه روند شاو» درباره اجرای این اثر تاثیرگذار نوشت: «اشک‌های زیادی در شب اول اجرا ریخته شدند. اشک‌هایی از سر همدردی، خشم و استیصال. اشک‌هایی که نمی‌شد جلویشان را در برابر پیام فوق بشری و صلح‌خواهانه ابوالعیش گرفت. با کارگردانی دقیق کوشک جلالی، مورگن اشترن، بازیگر نمایش، با چنان قدرتی به آفرینش نقش می‌پردازد که به سرعت بازیگر بودنش را فراموش می‌کنیم. طراحی مینیمال صحنه بوسمن، استفاده دقیق و به جا از ویدئو پروژکشن، سکوتی طولانی در انتها و سپس تشویق بی‌امان تماشاگران از دیگر ویژگی های تحسین برانگیز این نمایش است.»
جلالی تاکنون ۴۳ نمایش را در کشور آلمان و ۱۷ اثر نمایشى را در ایران به روى صحنه برده است. از اواخر سال ۲۰۱۵ تاکنون، با کارگردانی یا نویسندگی او ۹ نمایش در آلمان، ایران، روسیه و ترکیه به صحنه رفته‌اند و اجرای بسیاری از آنها هنوز ادامه دارد. موضوع بیشتر فعالیت‌های جلالى گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، صلح و دوستی و درک متقابل فرهنگی است.
جلالی سالها است در ایران نیز فعالیت‌های تئاتری‌اش را ادامه می‌دهد و در کنار اجرای نمایشنامه‌های پربیننده و دریافت جوایز فراوان با تشکیل سمینارها، کارگاه های آموزشی به پرورش هنرجویان جوان شهرستانها می‌پردازد.
کوشک جلالی اما درباره سهم هنر و هنرمند در رسیدن به جهانی آرام بدبین است و آن گونه که خود می‌گوید «یک بدبین خوش‌بین» است. او در این باره می‌گوید: «من برای دل خودم می‌نویسم و خوب می‌دانم که هیچ تاثیری ندارد و چون یک بدبین خوش‌بین هستم، باز می‌نویسم و باز کارگردانی می‌کنم و امیدوارم که هنرم نجات‌بخش باشد، اما در خفا به این حماقت از ته دل می‌خندم.»
علیرضا کوشک جلالی در زمینه شعر نیز دو دفتر «آنگاه که درآمدی خورشید زانو زد» و «نیلوفری در قلب مرداب» را منتشر کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *