سایت خبری پیام ما آنلاین | به گزارش مرکز آمار ایران، پس از ایلام کرمانی‌ها کم درآمدترین مردم ایران

به گزارش مرکز آمار ایران، پس از ایلام کرمانی‌ها کم درآمدترین مردم ایران





۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸

به گزارش مرکز آمار ایران، پس از ایلام
کرمانی‌ها کم درآمدترین مردم ایران

درآمد خانوارهای شهری کرمانی اگرچه در سال 94 از هزینه‌ای که کردند بیشتر بوده، اما کرمانی‌ها از 29 استان دیگر درآمد به‌مراتب کمتری داشتند.
در گزارشی که اخیراً مرکز آمار ایران از درآمد و هزینه خانوارهای شهری منتشر کرده، این دو فاکتور به تفکیک استان‌های مختلف کشور آمده است. بر اساس این گزارش، متوسط درآمد خانواده‌های کرمانی در سال 94، 20 میلیون و 100 هزار تومان (ماهی یک میلیون و 650 هزار) بوده است. متوسط هزینه خانواده‌های کرمانی در سال 94 هم 15 میلیون و 600 هزار تومان (ماهی یک میلیون و 300 هزار) بوده که هردوی این رقم‌ها از متوسط کشوری کمتر است، اگرچه میزان درآمد و هزینه خانواده‌های کرمانی در سال 94 نسبت به سال 93 به ترتیب 20 و 15.7 درصد افزایش داشته است.
کرمان در رتبه 30
گزارش مرکز آمار ایران حکایت از این دارد که در بین 31 استان کشور، استان کرمان ازنظر متوسط درآمد هر خانواده در سال 94، در رتبه 30 ایستاده است و تنها خانواده‌های ایلامی هستند که با درآمد 19 میلیون و 700 هزار تومان در سال 94، وضعیت به‌مراتب بدتری از کرمانی‌ها دارند. کردستان هم با 20 میلیون و 800 هزار تومان، بیست و نهمین استان ازنظر درآمد متوسط خانواده در سال 94 است. در طرف مقابل خانواده‌های تهرانی با 37 میلیون و 400 هزار تومان، هرمزگانی با 31 میلیون و 700 هزار تومان و خوزستانی با 30 میلیون و 200 هزار تومان درآمد، سه استانی هستند که در سال 94 بیشترین درآمد را داشته‌اند. البته متوسط هزینه تهرانی‌ها در سال گذشته با میزان درآمدشان برابر است که نشان می‌دهد پایتخت‌نشینان به همان اندازه که درآمد دارند، هزینه می‌کنند، این در حالی است که در اکثر استان‌ها میزان درآمد از هزینه کرد بیشتر است.
87، 88، 89 و 91؛ سال‌های عقب ماندن کرمان
متوسط درآمد سالانه هر خانواده ایرانی در سال 86، هفت میلیون و 700 هزار تومان بوده که با افزایش 261 درصدی تا سال 94 به 27 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که افزایش درآمد کرمانی‌ها در همین بازه زمانی 223 درصد بوده و همین موجب شده درآمد کرمانی‌ها از متوسط کشوری کمتر شود. در این میان اگرچه هرسال نسبت به سال قبلش درآمد کرمانی‌ها افزایش‌یافته اما این افزایش از متوسط کشوری کمتر بوده است. درآمد خانواده‌های کرمانی در سال 87 نسبت به سال 86 حدود پنج درصد افزایش داشته که میزان افزایش متوسط کشور حدود 13 درصد بوده. سال 88 نسبت به سال 87 هم اگرچه درآمد کرمانی‌ها 3.24 درصد افزایش داشته، اما متوسط کشور 6.10 درصد افزایش داشته. سال 89 به 88 هم علی‌رغم افزایش 11.37 درصدی درآمد کرمانی‌ها، درآمد خانواده‌ها در سطح کشور 13.41 درصد افزایش داشته. بیشترین اختلاف اما مربوط به سال 91 است. در سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، در حالی متوسط درآمد خانواده‌ها در سطح کشور 28.3 درصد افزایش داشته که درآمد کرمانی‌ها 14.5 درصد (تقریباً نصف کشور) افزایش‌یافته است تا اختلاف درآمد کرمانی‌ها با دیگر استان‌ها بیش‌ازپیش شود.

مقایسه با استان‌های هم‌جوار
همان‌طور که گفته شد متوسط درآمد هر خانواده کرمانی در سال 94، 20 میلیون و 100 هزار تومان بوده است که در میان استان‌های هم‌جوار، کم‌ترین میزان درآمد است. متوسط درآمد هر خانواده هرمزگانی در این سال 31 میلیون و 700 هزار تومان بوده و 26 میلیون و 600 هزار تومان خرج کرده‌اند. هر خانواده در استان فارس 29 میلیون و 400 هزار تومان در سال 94 درآمد داشته و 26 میلیون و 300 هزار تومان خرج کرده. یزدی‌ها هم 25 میلیون و 900 هزار تومان درآمد داشته‌اند و در مقابل 20 میلیون و 600 هزار تومان (تقریباً به‌اندازه درآمد هر خانواده کرمانی) خرج کرده‌اند. در خراسان جنوبی هر خانواده به‌طور متوسط در سال 94، 21 میلیون و 400 هزار تومان درآمد و 17 میلیون و 300 هزار تومان هزینه داشته و در سیستان و بلوچستان هم درآمد 20 میلیون و 900 هزار تومان و هزینه 17 میلیون و 800 هزار تومان در سال 94 بوده است. این ارقام نشان می‌دهد درآمد و هزینه کرمانی‌ها در سال 94 از مردمان استان‌های هم‌جوار، کمتر بوده است.

وقتی درآمد کرمانی‌ها از خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشتر بود
شاید باورتان نشود که یک‌زمانی درآمد خانوارهای شهری کرمانی از درآمد خانوارهای مشهدی و تبریزی بیشتر بود. سال 86 هر خانواده کرمانی با 6 میلیون و 500 هزار تومان از خانواده‌های استان‌های لرستان، گلستان، کرمانشاه، کردستان، قم، سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی درآمد بیشتری داشت. سال 87 هم با درآمد 6 میلیون و 900 هزارتومانی، کرمانی‌ها از خانواده‌های یزدی، مرکزی، لرستانی، قمی، سیستان و بلوچستانی، سمنانی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهری، آذربایجان غربی و شرقی وضع بهتری داشتند. سال 88 اما شروع عقب افتادن کرمان بود. در این سال و سال 89 تنها استان‌های خراسان جنوبی، زنجان و سیستان بلوچستان وضع بدتری ازنظر متوسط درآمد سالانه هر خانواده داشتند. سال 90 هم این سه استان همراه با آذربایجان شرقی وضع بدتری از کرمان داشتند اما از سال 91 تا 94، کرمان و ایلام برای آخر شدن ازنظر وضع درآمد رقابت داشته‌اند. به‌طوری‌که در سال‌های 92 و 93 کرمان آخر بود و در سال‌های 91 و 94 فقط ایلام از کرمان وضع بدتری داشت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی و ردپای آب و انرژی

هوش مصنوعی و ردپای آب و انرژی

مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به معامله تبدیل شود

مدیرکل هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به معامله تبدیل شود

ایران رتبه اول شدت مصرف انرژی در دنیا

ایران رتبه اول شدت مصرف انرژی در دنیا

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تأمین حقابهٔ ایران اختیاری نیست

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت تالاب هامون اعلام کرد

تأمین حقابهٔ ایران اختیاری نیست

پایان انحصار صادرات برق

معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که شیوه‌نامهٔ صادرات برق تجدیدپذیر به‌زودی ابلاغ می‌شود

پایان انحصار صادرات برق

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

درهای صادرات برق تجدیدپذیر به روی تولیدکنندگان باز شد

آغاز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر

درهای صادرات برق تجدیدپذیر به روی تولیدکنندگان باز شد

ادارات باید تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند

رییس سازمان انرژی تجدیدپذیر:

ادارات باید تا ۲۰ درصد از انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند

دست‌انداز مالی در توسعهٔ ظرفیت تجدیدپذیرها

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید حرکت به‌طرف اهداف نشست اقلیمی شتابان است، اما کافی نیست

دست‌انداز مالی در توسعهٔ ظرفیت تجدیدپذیرها

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *