پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جوپار شهر قنات ها و شش جاذبه گردشگری

جوپار شهر قنات ها و شش جاذبه گردشگری





۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۵۳

جوپار شهر قنات ها و شش جاذبه گردشگری

شهر جوپار در حدود 25 کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد که در دامنه رشته‌کوه‌های مرکزی ( کوه جوپار) واقع شده‌است.
این شهر از سوی شمال به کرمان، از سوی شرق به ماهان، از طرف جنوب به کوه جوپار و از طرف غرب به شهر گلزار و روستای بهرامجرد منتهی می‌شود.
از تاریخ پیدایش جوپار اطلاع دقیقی در دست نیست ولی در کتب تاریخ محلی کرمان از قرن 6 به بعد به دفعات از کوه جوپار و قلعه جوپار یاد شده است و نشان دهنده آن است که جوپار بخشی بزرگ بوده . سیاحان و جهانگردان و دانشمندان زیادی از این محل دیدن کرده اند . ژنرال سایکس که در جنگ جهانی اول فرماندهی لشکر جنوب را داشته و آنتونی اسمیت دانشمند انگلیسی به همراه تعداد دیگری از همکارانش مدتی را در این شهر به تحقیق و پژوهش پرداخته اند و یا از این شهر دیدن کرده اند.
وجود قنات گوهرریز در این شهر از زمان آناهیتا ملکه باران حکایت از این دارد که جوپار از زمان های بسیار دور به عنوان شهر و مکانی آباد از زمین های حاصل خیز بوده است. در منطقه جوپار 22 رشته قنات قدیمی وجود دارد که آب جوپار و مناطق اطراف را برای آشامیدن و کشاورزی تامین می‌کند.
جوپار چند مکان دیدنی را در خود جای داده است؛
بارگاه امام زاده حسین: مهمترین جای دیدنی شهر بارگاه مطهر امامزاده حسین(ع)می باشدکه بیشتر جمعیتی که روانه این شهر می شوند به قصد زیارت و دیدن این مکان است.
چاه و مساجد صاحب الزمان(ع): که در انتهای خیابان 17شهریور واقع شده است. در داخل مسجد چاه آبی قرار دارد که آب قنات گوهرریز از زیر آن عبور می کند و یکی از چاه‌های زیارتی مردم می باشد. عاشقان حضرت مهدی (عج) برای گرفتن حاجات خود به این مکان مقدس می آیند. در بیرون این مسجد مظهر قنات گوهرریز است. قنات آبی که از به هم پیوستن چند قنات دیگر به وجودآمده است و آب صاف و زلال را در جلوی چشم زایرین قرار می دهد.
شش مقسم: آب قنات گوهرریز بعد از طی مسافتی حدود100متربه محلی به نام شش مقسم می رسد. در اینجا آب قنات به 6 قسمت تقسیم می شودکه آب کشاورزی شهر جوپار را تامین می کند. نحوه تقسیم آب در این محل بسیار حائز اهمیت است. در قدیم بنا به نیاز هر منطقه آب کشاورزی تقسیم شده و هنوز هم بعد از گذشت سال ها به همان طریق زمین های کشاورزی آبیاری می شوند .
مسجد عباس بن علی (ع): معروف به عباسعلی گذرگاه حضرت ابوالفضل (ع) نیز معروف می باشد این مسجد در حدود 4 کیلومتری از شهر جوپار قرار دارد .
بادگیر: در جوپار و روستای اسماعیل آباد دو بادگیر نیز و جود دارد که از سالهای بسیار دور باقی مانده که در تابستانها وظیفه خنک کردن فضای داخل خانه ها را بر عهده داشته اند و می توان گفت که بادگیر روستای اسماعیل آباد از بزرگترین بادگیرهای استان به شمار می رود .
ده هنری: در طرف شرق جوپار دهی مصفا قرار دارد بنام ده (هنری)که دارای درختان سرسبز و حوض آبی در وسط بود و در ایام تعطیل پذیرای مسافرین می باشد .

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *