پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محسن ابراهیم پور، جامعه شناس توسعه روستایی: آثار سوتغذیه در بعضی شهرهای استان کرمان مسلم است

محسن ابراهیم پور، جامعه شناس توسعه روستایی: آثار سوتغذیه در بعضی شهرهای استان کرمان مسلم است





۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۴:۴۰

محسن ابراهیم پور، جامعه شناس
توسعه روستایی:
آثار سوتغذیه در بعضی شهرهای استان کرمان مسلم است
محسن ابراهیم پور در گفت‌وگو با ایلنا درباره فقر و حاشیه‌نشینی در کشور گفت: بر اساس برآوردی که در دولت قبل انجام شد به صورت غیررسمی اعلام کردند که آ‌مار حاشیه‌نشینی در کشور ۷ میلیون نفر است که غالبا در شهرهای تهران، کرج ، مشهد ، اصفهان و … ساکن هستند.
این جامعه شناس توسعه روستایی با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی برای افراد سودجو تبدیل به تجارت شده است، اظهار کرد: این افراد اراضی و منابع طبیعی پیرامونی برخی شهرها را مانند منطقه قلعه حسن خان از راه‌های مختلف مانند شبه شوراها، قطعه بندی کرده و آن را به افراد می‌فروشند و افراد ناآگاه نیز این زمین‌ها را خریداری کرده و در آن ساخت و ساز می‌کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی حاشیه‌نشینان ناآگاه اراضی قولنامه‌ای را در این مناطق خریده‌اند و زمانی که قصد داشتند در این زمین‌ها ساخت و ساز کنند متوجه شده‌اند که قطعه زمین به چند نفر دیگر نیز فروخته شده است و از این رهگذر برخی افراد میلیاردها تومان به جیب زدند.

حاشیه‌نشینی و فقرغذایی در کشور
رو به گسترش است
این جامعه شناس توسعه روستایی با تاکید بر اینکه باید مساله حاشیه نشینی و فقرغذایی را از یکدیگر تفکیک کرد، خاطرنشان کرد:فقر غذایی و حاشیه نشینی هردو در کشور وجود داشته و رو به گسترش هستند، اما ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند.
وی با یادآوری اینکه حاشیه نشینی در گذشته نیز وجود داشته است اما نه با این گستردگی یادآور شد: بخشی از این پدیده ناشی از ایجاد کشت صنعت در دهه ۵۰ با ایجاد کارخانه در مناطق روستایی بوده که زمینه‌ساز مهاجرت روستائیان به شهرها شده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما در مناطق روستایی‌ به ویژه مناطق روستایی دورافتاده نیز با مشکل سوء تغذیه مواجه هستیم، گفت: به دستگاه‌های ذیربط پیشنهاد دادیم که بسته‌های غذایی یا بسته‌های مکمل غذایی را در اختیار سه گروه هدف زنان باردار ، کودکان و سالمندان قرار دهند و حتی مشخص کردیم که این سبدها باید شامل چه چیزهایی باشد و طی یک سال در چند مرحله و در چه مقیاس توزیع شود.
وی بیان کرد: در برخی روستاهای کرمان آثار سوء تغذیه را در میان زنان و کودکان را دیده‌ام .در برخی روستاهای استان لرستان نیز فقر شدید و سوء تغذیه بدون نیاز به پژوهش و با یک مشاهده ساده کاملا قابل تشخیص است.
ابراهیم‌پور با بیان اینکه سوء تغذیه در چنین مناطقی عمومی و گسترده است و بیشتر در میان زنان و کودکان دیده می‌شود ، اظهار کرد: مسئولین می‌گویند ما به برخی از این مناطق دسترسی نداریم که سخن درستی است برخی از مناطق کشور همچون «بزنوید» از توابع الیگودرز ، «ززماهرو»، برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان یا در تپه‌ماهورهای زاگرس از زاگرس شمالی تا زاگرس جنوبی و شرقی چنین مناطقی وجود دارد. روستاهایی که بسیار دور از هم بوده و تنها ۲ تا ۳ خانوار را در خود جای داده‌اند.
این جامعه شناس توسعه روستایی با اشاره به اینکه حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز لازم التعلیم در این مناطق وجود دارند که به دلیل بعد مسافت به امکانات آموزشی دسترسی ندارند، اضافه کرد: در این مناطق روستاها چنان پراکنده و دور از هم هستند که نمی‌شود برای دو دانش‌آموز در یک روستا معلم فرستاد، بنابراین باید از طریق روشهای نوین آموزشی به این کودکان آموزش داد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *