پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرعامل شرکت صنعتی، معدنی گل گهر عنوان کرد بی‌نیازی کشور از واردات گندله آهن با گندله‌سازی گل گهر 2

مدیرعامل شرکت صنعتی، معدنی گل گهر عنوان کرد بی‌نیازی کشور از واردات گندله آهن با گندله‌سازی گل گهر 2





۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۰:۲۲

مدیرعامل شرکت صنعتی، معدنی گل گهر عنوان کرد
بی‌نیازی کشور از واردات گندله آهن با گندله‌سازی گل گهر 2

مدیرعامل شرکت صنعتی، معدنی گل گهر از بی‌نیازی کشور از واردات گندله با راه‌اندازی پروژه گندله‌سازی گل گهر دو خبر داد.
با توجه به ارزش‌افزوده بالای گندله نسبت به کنسانتره آهن، ایجاد واحدهای گندله‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بخصوص که در حال حاضر به علت کمبود گندله در زنجیره تولید فولاد، صنایع داخلی مجبور به واردات گندله هستند.
آن‌طور که مهر نوشته، مطالعات اولیه نشان داده میزان ظرفیت فولادسازی در کشور ۲۴ میلیون تن بوده و برای این میزان نیاز به تولید ۳۰ میلیون تن گندله برای تکمیل ظرفیت خالی فولادسازان است. این در حالی است که در سال گذشته در ایران تنها ۱۶.۳ میلیون تن فولاد خام و ۲۳ میلیون تن گندله تولیدشده است که کمبود گندله با یک تا دو میلیون تن واردات طی سال‌های۹۳ و ۹۴ تقریباً جبران شده است.
در صورت رسیدن تولید فولاد کشور به ظرفیت نصب‌شده ۲۴ میلیون تنی و با توجه به مصرف سایر مواد اولیه مانند سنگ‌آهن و قراضه میزان مصرف گندله به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که با ورود تولیدات گندله شماره دو گل گهر این کمبود جبران خواهد شد. در حال حاضر کارخانه گندله‌سازی شماره دو از نیمه مهرماه عملاً به مرحله بهره‌برداری رسیده و به‌زودی در مرحله تست عملکرد و تحویل نهائی از پیمانکاران قرار خواهد گرفت که از همان ابتدا محصول تولیدشده قابلیت و کیفیت لازم برای فروش را داراست. ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته او، با راه‌اندازی پروژه گندله‌سازی گل گهر دو کشور نیازی به واردات گندله آهن ندارد.

ارزان‌ترین پروژه گندله‌سازی اجراشده در کشور
مدیرعامل شرکت گل گهر درباره پروژه گندله‌سازی شماره دو می‌گوید: «شرکت معدنی صنعتی گل گهر در راستای موارد مهمی همچون؛ جبران ظرفیت‌های خالی فولادسازان و برقراری توازن در زنجیره تولید فولاد، خودکفایی از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از خام فروشی ناشی از عدم توازن در زنجیره فولاد (صادرات سنگ‌آهن)، افزایش ارزش‌افزوده تولیدات، ایجاد اشتغال در منطقه (میزان اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم دو هزار نفر)؛ مطالعات اولیه پروژه گندله‌سازی شماره دو را در سال ۱۳۹۰ باهدف تولید سالیانه پنج میلیون تن در سال در دستور کار قرارداد.» ناصر تقی زاده ادامه می‌دهد: «پس از برگزاری مناقصه شرکت آلمانی Outotec به‌عنوان صاحب تکنولوژی و تأمین‌کننده تجهیزات خارجی و مشارکت کیسون/فراتحقیق سپاهان به‌عنوان پیمانکار بخش داخلی انتخاب شدند، این قراردادها در تیرماه سال۹۱ برای مدت ۳۹ ماه منعقد شد.» وی عنوان می‌کند: «همچنین سرمایه‌گذاری پروژه بالغ‌بر هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و دوره بازگشت سرمایه حدود سه سال است که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه جزء ارزان‌ترین پروژه‌های گندله‌سازی اجراشده در ایران است.» تقی زاده می‌افزاید: «با توجه به تجربه به‌دست‌آمده شرکت گل گهر از کارخانه مشابه (گندله‌سازی شماره یک)، در بخش طراحی و مهندسی به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصول، بهبود پارامترهای زیست‌محیطی و همچنین کاهش توقفات خط تولید، حدود ۵۵ اصلاح شناسایی و در طرح لحاظ شد که این اصلاحات امکان افزایش ظرفیت اسمی این کارخانه را از پنج میلیون تن به هفت میلیون تن در آینده میسر می‌کند.»

جبران صددرصدی کمبود
گندله کشور در آینده
ناصر تقی زاده بابیان اینکه در بخش تأمین تجهیزات علیرغم تحریم‌های بین‌المللی تمام تجهیزات اصلی از برندهای معتبر اروپایی تأمین‌شده است، می‌گوید: «بنا به نظر کارشناسان خارجی اجرای پروژه از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی از موفقیت‌های منحصربه‌فرد در این پروژه اجرای عملیات راه‌اندازی آن تنها طی مدت ۴۵ روز است که به اذعان شرکت اتوتک این‌یک رکوردشکنی در سطح جهانی است کاری که در تجربیات سابق به‌طور متوسط حدود چهار ماه زمان لازم دارد.» وی عنوان می‌کند: «تحقق این رکورد مؤید کیفیت ساخت و اجرا و تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران پروژه و در سایه خواست و حمایت همه‌جانبه مدیریت ارشد مجموعه محقق شده است.» تقی زاده می‌افزاید: «از دیگر نکات شایان‌ذکر در این پروژه، مدت‌زمان اجرای آن است که صرفاً با حدود چند ماه تأخیر نسبت به مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده در قرارداد علیرغم تحریم‌ها و کمبود نقدینگی صنایع کشور به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه در ایران می‌تواند یک رکورد محسوب شود.» تقی زاده تصریح می‌کند: «با بهره‌برداری از این پروژه، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر موفق شد بخش عمده کمبود گندله کشور و ظرفیت‌های خالی شرکت‌های فولادسازی را پوشش دهد و امید است در آینده با افزایش بهره‌وری در سایه اصلاحات صورت گرفته موفق به ارتقای ظرفیت تولید از پنج به هفت میلیون تن در این کارخانه شده و نه‌تنها موجب جبران صددرصدی کمبود گندله شده و کشور را در این زمینه به خودکفایی خواهد رساند بلکه زمینه صادرات این محصول استراتژیک را نیز فراهم خواهد آورد.»

اقبال بیشتر به سهام گل گهر
با گندله‌سازی شماره دو
مدیرعامل گل گهری چندی پیش هم در خصوص تأثیر پروژه گندله‌سازی شماره دو گل گهر گفته بود: « راه‌اندازی پروژه 5 میلیون تنی گندله تأثیر زیادی بر سودآوری شرکت دارد. به دلیل اجرایی شدن این بخش، اقبال به‌سوی سهام گل گهر افزایش داشت و صف‌های خرید برای آن بسته شد.» تقی زاده درباره شرایط گل گهر هم گفته بود: «در 6 ماه نخست سال جاری حدود 2 میلیون تن کنسانتره صادرشده است و امیدواریم این روند صادرات تا پایان سال حفظ شود. در واقع، موارد زیادی مانند حمل‌ونقل، وضعیت بنادر و دیگر عوامل بر صادرات محصولات گل گهر مؤثر است و مجموعه این عوامل می‌تواند بر میزان صادرات به میزان چشمگیری تأثیرگذار باشد. در کل مثبت بودن این موارد، افزایش صادرات را به همراه خواهد داشت. تولید شرکت گل گهر افزایش مناسبی داشته است و تاکنون این شرکت 7 میلیون تن تولید کنسانتره داشته که مقداری از آن تبدیل به گندله شده است که در صنعت فولاد کاربرد دارد. در واقع مشتری اصلی گندله این شرکت، فولاد خوزستان است و محصولات توسط این فولادساز خریداری می‌شود.
به آینده قیمت سهام گل گهر امیدوار هستم و انتظار افزایش قیمت جدی سهام این شرکت را داریم. در حال حاضر شرکت گل گهر طرح‌های توسعه‌ای زیادی در دست دارد و با به نتیجه رسیدن این طرح‌ها، وضعیت گل گهر بهبود پیدا می‌کند. همچنین شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت نیز وضعیت مناسبی ازنظر سودآوری و سهام‌دارند، علاوه براین، اعلام تعدیل‌های مثبت از سوی این شرکت، عاملی برای افزایش قیمت سهام خواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *