پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس پلیس راه شمال استان کرمان خبر داد؛ 40 کشته و 132 زخمی، حاصل هفت ماه قاچاق انسان

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان خبر داد؛ 40 کشته و 132 زخمی، حاصل هفت ماه قاچاق انسان





۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۲۳

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان خبر داد؛
40 کشته و 132 زخمی، حاصل هفت ماه قاچاق انسان

نشست خبری رئیس پلیس راه شمال استان کرمان صبح پنج شنبه هفته گذشته برگزار و طی آن سرهنگ یوسف نجفی به مرور عملکرد این یگان در 6 ماهه نخست سال جاری پرداخت.
وی تعداد کشته ها را در سال جاری بنا بر اعلام پزشک قانونی 351 نفر اعلام و افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 48 نفری و معادل 12 درصدی آمار فوت شدگان روبرو بوده ایم با این حال هنوز آمار بالا و نگران کننده است.
15 درصد کاهش تلفات
در شمال استان
نجفی آمار تلفات سوانح جاده ای شمال استان را در مدت مشابه سال قبل با 15 درصد کاهش 238 نفر اعلام کرد و بیان داشت: سال گذشته 280 نفر فوتی داشتیم که این آمار امسال به 238 نفر رسیده که با کاهش خوبی روبرو بودیم همچنین تعداد مجروحین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 1670 نفر رسیده که کاهش 12 درصدی را به دنبال داشته است.
رئیس پلیس راه شمال استان اضافه کرد: 63 درصد کشته ها در صحنه تصادف، 10 درصد درحین انتقال به بیمارستان، 26 درصد در بیمارستان ها و مراکز پزشکی و 1 درصد هم در منزل یا سایر جاها جان خود را از دست داده اند.
سرهنگ نجفی تعداد تصادفات و حوادث رانندگی را در نیمه اول سال 95، 1527 فقره اعلام کرد و افزود: از این تعداد تصادف، 230 مورد منجر به فوت و 1297 منجر به جرح بوده ضمن اینکه بیشترین آمار مربوط به این اتفاقات یعنی حدود 50 درصد در اثر واژگونی خودرو و انحراف به چپ ( به علت خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه و دیگران و خوردن و آشامیدن و ….)، 20 درصد تخطی از سرعت غیر مطمئنه و 30 درصد بقیه مربوط به عدم رعایت سایر نکات ایمنی و نقص فنی وسیله نقلیه می باشد.
وی بیان داشت: از نظر وقوع تصادفات 62 درصد تصادفات در جاده‌های بین شهری و 38 درصد در محورهای روستایی استان رخ داده‌اند.
نجفی گفت: سواری‌ها با 49 درصد بیشترین آمار را در تصادفات را دارند و دلیل آن فراوانی خودروهای سواری و حرفه ای نبودن رانندگان می باشد ضمن اینکه موتورسیکلت‌ها 30 درصد( عمده آن به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی)، کامیون‌ها 8 درصد و وانت‌بارها با 12 درصد در تصادفات منجر به فوت و جرحی جاده‌های استان نقش داشته‌اند.
رئیس پلیس راه استان کرمان تصریح کرد: بیشترین ساعت زمانی که در 6 ماه نخست سال جاری تصادفات فوتی و جرحی در جاده‌های استان رخ داده بین ساعت 16 تا 20 با 25 درصد، 20 تا 24 با 25 درصد است چرا که در این ساعات افزایش حجم ترافیک، محدودیت دید و کمتر شدن ایمنی تردد را به همراه دارد. رانندگان باید همواره به یاد داشته باشند که قانون رانندگی در شب با روز متفاوت است و باید توجه داشته باشند.
حادثه خیزترین نقاط استان
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان بیان کرد: حادثه‌خیزترین محورهای استان کرمان در این مدت به ترتیب محورهای بم – کرمان، انار- رفسنجان، کرمان – سیرجان، کهنوج – جیرفت، کرمان – رفسنجان، سیرجان -بندرعباس و کهنوج – بندرعباس می باشد همچنین محورهای روستایی سیرچ- جوشان- گلباف، کرمان – ده بالا، راین – آبشار و شریف آباد در شهرستان انار حادثه خیز ترین محورهای روستایی شمال استان محسوب می شوند.
لزوم بستن
کمربند سرنشینان عقب
نجفی افزود: طی 6 ماهه نخست امسال توسط پلیس در جاده‌های استان کرمان، 242 هزار و 375 فقره تخلف در سرعت غیرمجاز، 8079 مورد سبقت غیر مجاز و 4532 مورد انحراف به چپ که مربوط به تخلفات حادثه‌ساز و خط قرمز پلیس راه محسوب می‌شود، اعمال قانون شده است ضمن اینکه 95 هزارو 800 مورد عدم استفاده از کمربند ایمنی بخصوص در صندلی عقب، 4780 مورد صحبت با تلفن همراه، 1844 مورد عدم بارگیری مناسب و مهار ایمن محموله، 1490 مورد حمل مسافر در اتاق بار وانت ها و 4758 مورد اعزام به مراجع قضائی به دلیل تخلف از دیگر کارهای انجام شده پلیس راه می باشد.
وی گفت: همچنین 3‌هزار و 960 دستگاه خودرو و 4 هزار و 372 دستگاه موتورسیکلت به دلیل تخلفات متوقف شده‌اند و 513 مورد ضبط دفترچه های رانندگان ناوگان مسافربری و توقیف 289 وسیله نقلیه با خلاف بالای یک میلیون تومان از کارهای انجام عمده ما می باشد.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان عنوان کرد: 148 فقره اعزام پلیس با لباس شخصی به داخل اتوبوس ها، تشکیل تیم ها تلفیقی با همکاران حمل و نقل و پایانه های استان، 120 طرح آموزشی مدارس دز حاشیه راهها و روستاها، 11 مورد جلسات آموزشی برای موتورسوران در روستاها و توزیع 6100 مورد بسته آموزشی از دیگر فعالیت های همکاران ما در پلیس راه است.
سرعت مطمئنه و سرعت مجاز
سرهنگ نجفی در ادامه به تفاوت سرعت مطمئنه و سرعت مجاز اشاره کرد و افزود: سرعت مطمئنه آن میزان از سرعت است که در اختیار و به تشخیص خود راننده است و خود راننده با توجه به وضعیت جسمی و روحی خود و شرایط اقلیمی و جاده ای تشخیص می دهد با چه میزان سرعت می تواند رانندگی کند اما نباید از سقف مجاز بیشتر شود اما سرعت مجاز سرعتی است که قانون مشخص کرده که براساس آن در صورتی که تابلوی محدودیت سرعت باشد که هیچ اما اگر تابلویی نباشد باید به شرح زیر حرکت کنند:
در آزاد راهها و اتوبان ها ( که داخل استان کرمان نداریم)، حداکثر 120 برای خودروهای سبک و حداقل 110 کیلومتر در ساعت برای ماشین های سنگین؛ بزرگراهها مانند هفت باغ، کرمان-رفسنجان، کرمان -سیرجان و غیره که حداکثر 110 برای ماشین های سبک و 100 کیلومتر در ساعت برای خودروهای سنگین؛ جاده های اصلی و بین شهری مانند جاده کرمان- بم و کرمان – زرند حداکثر سرعت در روز 95 و در شب 85 کیلومتر و در جاده ها و مسیرهای روستایی و فرعی که در طول روز 85 و در شب 75 کیلومتر در ساعت.
وی تعداد تصادفاتی را که به نوعی قاچاقچیان انسان یا همان افغانی کش ها در آن حضور داشته اند را 26 مورد بیان کرد و افزود: از این تعداد حادثه، 16 مورد منجر به فوت و 10 مورد تصادف جرحی گزارش شده که بر اساس آن ها در7 ماهه نخست امسال، 40 نفر فوت و 132 نفر هم مجروح به جای گذاشته است.
توصیه های پلیس
سرهنگ نجفی با توجه به در پیش بودن زمستان و فصل بارندگی ها توصیه هایی را به رانندگان داشت و از آنها خواست اولا از سالم بودن وسیله نقلیه اعم از سیستم گرمایشی، روشنایی، برف پاک کن ها، آج دار بودن لاستیک ها و غیره مطمئن باشند و ثانیا با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب از خودروی جلویی حرکت کنند.
وی در پایان از کلیه خیرین خواست تا با خرید تجهیزات ایمنی و دوربین های کنترل سرعت، پلیس را در جهت نظم بخشیدن بیشتر در جاده‌های کشور یاری کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *