پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان سکوتش را شکست کم‌آبی؛ بهانه‌ای برای ندادن امتیاز به کرمانی‌ها

مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان سکوتش را شکست کم‌آبی؛ بهانه‌ای برای ندادن امتیاز به کرمانی‌ها





۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۹

مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان سکوتش را شکست
کم‌آبی؛ بهانه‌ای برای ندادن امتیاز به کرمانی‌ها

پیام ما- مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان «کمبود آب» را بهانه‌ای برای ندادن برخی امتیازات به این صنعت در کرمان عنوان کرد. صنعتی که سال‌هاست کرمانی‌ها در انتظار بهره‌برداری از آن هستند.
در اولین سفر محمود احمدی‌نژاد رییس دولت نهم به کرمان بود که احداث چهار واحد پتروشیمی در استان کرمان مصوب شد. طبق این مصوبه، طرح احداث پتروشیمی کرمان طرحی پنج‌ساله و زمان شروع آن سال 86 بود. بنابراین می‌بایست تا پایان سال ۹۱ عملیات ایجاد صنایع لازم پتروشیمی در استان به اتمام می‌رسید. ازآنجاکه وزارت نفت در آن زمان قبول کرده بود که خط لوله انتقال را آماده کند و گاز را سال ۹۱ تحویل دهد بنابراین سال ۹۱-۹۲ در حقیقت می‌توانست زمان قطعی بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشد. اما مسئولان دولت نهم که تا پایان دولت دهم هم بر سرکار بودند نه‌تنها نتوانستند این پروژه را به مرحله اجرا برسانند بلکه دلیل اجرا نشدن این پروژه را نبود زیرساخت‌های لازم ازجمله «کم‌آبی» در کرمان اعلام کرده بودند و این‌گونه بیان می‌شد که اجرای این پروژه در کرمان پشتوانه اجرایی ندارد. با شروع دولت یازدهم اما ورق برای پتروشیمی برگشت. رزم حسینی، استاندار کرمان بارها از تلاش برای راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی فجر کرمان خبر داد و در این راستا اقداماتی انجام شد. حالا پس از گذشت سه سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، حسن عباسی، مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان اگرچه پیشرفت قابل‌ملاحظه این پروژه مهم را تأیید می‌کند اما همچنان از وجود برخی مشکلات می‌نالد.
هنوز افزایش خوراک پتروشیمی اجرا نشده
آن‌طور که ایسنا نوشته، او در خصوص بحث خوراک مجتمع پتروشیمی فجر کرمان گفت: «در آغاز پروژه به بهانه کمبود آب، خوراکی که اختصاص داده شده قابل‌ملاحظه نبود، اما پس از مطالعات فنی و اقتصادی طرح و اطمینان وزیر نفت از نحوه عملکرد و توان این پروژه، دستور افزایش خوراک را صادر کردند. امیدواریم که مسئولین مربوطه، دستور وزیر نفت را مبنی بر افزایش خوراک را اجرا و هر چه زودتر این مجوز را صادر کنند.»
به بهانه کم‌آبی، به کرمان امتیاز نمی‌دهند
عباسی با طرح این سؤال که به چه بهانه‌ای مردم جنوب شرق کشور تاکنون از صنعت نفت بی بهره مانده‌اند؟ بیان کرد: «به لحاظ آب‌های جاری درحال حاضر تمام ایران مشکل کمبود آب دارد و به اعتقاد ما استفاده از منابع زیر زمینی آب برای صنعت پرمصرفی مثل پتروشیمی خیانتی است به آیندگان. لذا تنها منابع آب مورد نیاز صنعت یا آب حاصل از تصفیه پساب شهری است و یا آب حاصل از شیرین سازی و انتقال آب دریا و معتقدیم با این نگاه کرمان یکی از مکان‌های با اهمیت برای ایجاد صنایع بزرگ خواهد بود، اگر بنا به آب باشد، ما به آب دریای عمان و خلیج فارس نزدیک‌تر و ارجح تریم؛ متأسفانه خیلی از صنایع بزرگ داخل کشور از منابع زیر زمینی استفاده می‌کنند و سطح سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از استان‌های درون سرزمینی بسیار پایین است و اصلاً توی بوق و کرنا هم نمی‌کنند اما برای ما کرمانی‌ها همیشه بحث اصلی برای ندادن امتیازات این‌چنینی کمبود آب مطرح است.»
وی همچنین گفت: «یکی از معضلات تکنولوژی‌های لب دریا، خوردگی می باشد که کرمان با داشتن آب وهوای مناسب از این لحاظ مزیت نسبی دارد و البته منکر مزایای ایجاد کارخانه‌های لب دریا نمی‌باشیم، اما به غیر از حمل و نقل ارزان و آب فراوان که آنهم چندان ارزان نیست، خیلی ارجحیتی بر کرمان ندارند.» در ادامه گزیده اظهارات مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان را می‌توانید بخوانید:

بهره‌برداری تا سال 2022 میلادی
راهی که رفته‌ایم غیر قابل بازگشت بوده و حتماً پتروشیمی فجر کرمان اجرا خواهد شد
امیدواریم تا سال 2022 میلادی، مجتمع پتروشیمی فجر کرمان به عنوان پیشرفته ترین مجتمع پتروشیمی کشور به بهره‌برداری برسد.
علی رغم همه مشکلات و دیدگاه‌هایی مبنی بر اینکه ایجاد پتروشیمی در کرمان غیر ممکن است، خوشبختانه مجتمع پتروشیمی فجر کرمان تا کنون با موفقیت پیش رفته است.

فاکتور منفی برای مجوز محیط‌زیست وجود ندارد
پتروشیمی فجر کرمان تأییدیه وزارت نفت و وزارت نیرو را در خصوص در کنترل بودن پروسه تولید و عدم آلایندگی آن‌ها و آب مورد نیاز را دارد و هیچ فاکتور منفی مبنی بر عدم صدور مجوز زیست‌محیطی ندارد. اما هنوز در دستور کار کمیته ماده 2 محیط‌زیست قرار نگرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک این مهم سرانجام گرفته و مجوز محیط‌زیست را دریافت کنیم.

گلایه از سیستم اداری کشور
سیستم اداری کشور خوب نیست، امروز مجوز تخصیص خوراک درکش و قوس اداری گیرکرده است.
باید برای گرفتن ابتدایی‌ترین مجوزها روزها در انتظار بود و درنهایت هم با صدها تعهد و منت کشی چیزی را که حقمان است بگیریم.
بسیاری از امضاهایی که در تهران صورت می‌گیرد، توسط افرادی صادر می‌شود که با کمترین اطلاعات بوده و درعین‌حال با اتلاف وقت زیادتر صورت می‌گیرد.

برجام نبود، پتروشیمی هم نبود
مطالعات و بررسی‌های فنی و اقتصادی کل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان را یکی از شرکت‌های معتبر دنیا انجام داده است.
تولیدات این مجتمع صرفه اقتصادی بالایی خواهند داشت.
اگر برجامی نبود، امکان اتفاق این تکنولوژی در کرمان وجود نداشت و کرمانی‌ها این شانس را داشتند که زمانی ما وارد مذاکرات قراردادی شدیم، که جو عمومی و جهانی نسبتاً مثبتی بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

مطالبهٔ اقلیمی باید وارد ادبیات عمومی شود

عضو هیئت‌علمی آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد:

مطالبهٔ اقلیمی باید وارد ادبیات عمومی شود

چراغ سبز به معدن‌کاوان در غیاب کارشناسان

شورای‌عالی محیط‌زیست مجوز معدن‌کاوی در پارک ملی ساریگل و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ انگوران را صادر کرد

چراغ سبز به معدن‌کاوان در غیاب کارشناسان

شورای‌عالی؛ منهای متخصصان محیط زیست

شورای‌عالی؛ منهای متخصصان محیط زیست

نمی‌توانم بدوم

افزایش دمای کره زمین و آلودگی‌ها در حال تهدید ورزش و جان ورزشکاران در نقاط مختلف دنیا است

نمی‌توانم بدوم

کشاورزان نسبت‌به بارش‌های شدید آگاه باشند

کشاورزان نسبت‌به بارش‌های شدید آگاه باشند

کشاورزی با وام «چینی»

دولت اعلام کرده با توسعهٔ ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی محقق می‌شود

کشاورزی با وام «چینی»

تهدید تغییر اقلیم برای میراث فرهنگی

«بهلول علیجانی»، اقلیم‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» تشریح کرد

تهدید تغییر اقلیم برای میراث فرهنگی

یک سال مذاکرهٔ نفس‌گیر برای حفاظت

آشنایی با «منوچهر ریاحی» رئیس کانون شکار که در کتاب «سراب زندگی، گوشه‌های مکتومی از تاریخ معاصر ایران» تاریخ محیط‌زیست را روایت کرده است

یک سال مذاکرهٔ نفس‌گیر برای حفاظت

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

احیای دیم‌زارها با فناوری‌های نوین

«پاشدان» علیه «خراسان»

یک سد جدید بر روی هریرود از سوی طالبان با حضور «ملا عبدالغنی» افتتاح شد

«پاشدان» علیه «خراسان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *