سایت خبری پیام ما آنلاین | اختلاف نظرها درباره طرح انتقال آب از سد صفارود به شمال استان ادامه دارد آب و آتش

اختلاف نظرها درباره طرح انتقال آب از سد صفارود به شمال استان ادامه دارد آب و آتش





۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۵۰

اختلاف نظرها درباره طرح انتقال آب از سد صفارود به شمال استان ادامه دارد
آب و آتش

اســـتانـــدار کرمـان در حــالی ســـه روز پیش از ســرعت ‌بالای پروژه‌های انتقال آب کرمان خبر داد که مردم و برخی مسئولان جنوب کرمان همچنان نسبت به انتقال آب از سد صفارود به کرمان اعتراض دارند و این اعتراضات هرروز رنگ و بوی بیشتری به خود می‌گیرند. اعتراض و انتقاد تمام نمی‌شود. چند ماه است که ادامه دارد. اعتراض به یکی از پر سر و صداترین پروژه‌های استانداری رزم حسینی. پروژه‌ای که در آن طولانی‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه توسط موسسه حرا از پیمانکاران قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته می‌شود تا از سد صفارود به شهرهای شمالی استان کرمان آب بیاورد. طرحی که رزم حسینی آن را راه «مرتفع ساختن بحران آب شرب» این شهرها می‌داند و باافتخار، آذرماه سال گذشته عملیات اجرایی آن را آغاز کرد، حالا با اعتراض و انتقاد اهالی جنوب روبرو شده است. جنوبی‌ها معتقدند سد صفارود بر روی سرشاخه‌های هلیل رود ایجادشده و این امر موجب خشک شدن هلیل و بیابان شدن جازموریان شده است.این اعتراضات هرروز رنگ و بوی جدیدی می‌گیرند. در آخرین نمونه، یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شنبه گذشته سخنرانی تندی در این رابطه انجام داد.
به‌اندازه شمال، به جنوب استان هم توجه کنند
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد که شامگاه شنبه در شب‌شعری با عنوان «هلیل، جازموریان، زندگی» در جیرفت شرکت کرده بود، انتقادات تندی از انتقال آب از سد صفارود به شمال استان بر زبان راند. آن‌طور که سایت محلی هلیل نوشته، وی با اشاره به درخواست‌ها برای شرکت نکردن در این مراسم، گفت: «همه آمدیم تا باهم نجات هلیل رود را فریاد بزنیم و اگر این کار را انجام ندهیم به نسل‌های آینده پاسخگو خواهیم بود.» کمالی پور با یادآوری این مطلب به مسئولان که بحران جدی بحران آب است، ادامه داد: «همه می‌دانند بحران جدی بشریت بحران آب است و شک نداریم که در شمال و جنوب استان کرمان مشکل آب وجود دارد ولی باید به همان اندازه که به شمال توجه می‌شود به دیگر مناطق استان نیز توجه شود.» او همچنین مشکلات جنوب کرمان را به‌مراتب بیشتر از شمال عنوان کرد.
مگر می‌شود مردم را ندید؟
کمالی پور از مسئولان خواست که به فکر تأمین منابع آبی پایدار باشند نه اینکه آب را «از یک منطقه بگیرند و به منطقه دیگری بدهند.» این نماینده به اعتراضات مردم جنوب کرمان به این مسئله اشاره کرد و گفت: «مردم که در شبکه‌های اجتماعی، محافل و مجامع و رسانه‌ها فریاد می‌زنند مگر می‌شود آن‌ها را نادیده گرفت و آن‌ها را نشنید. کدام عقل سلیم می‌پذیرد که یک جمعیت و مجموعه‌ای قریب به 900 هزار نفر فریاد بزنند اما بی‌تفاوت باشند و کسی توجه نکند، باید به حرف مردم گوش بدهند. ما می‌گوییم به داد ما برسید و ما می‌گوییم اینجا مشکل‌داریم و اگر شما با دلایل کارشناسی ما را توجیه کردید می‌پذیریم.»
امیدوارم غرش هلیل گوش برخی را کر کند
کمالی پور بابیان اینکه از خداوند می‌خواهیم که باقدرت بی‌منتهای خود سرزمین تفت دیده ما را با باران رحمتش سیراب کند اظهار امیدواری کرد یک‌بار دیگر هلیل غرش کند تا صدایش گوش خیلی از کسانی را که نمی‌خواهند صدای مردم هلیل را بشنوند «کر» کند.
اعتراضات باسابقه
این البته برای اولین بار نیست که نماینده مردم جیرفت به مسئله انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل انتقاد می‌کند. او هفت شهریور هم در مجلس به وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط‌زیست متذکر شد که مزارع جنوب استان کرمان در حال مرگ است. دریاچه جازموریان نیز رمق ازدست‌داده و محکوم‌به نابودی است تا ارمغان نامیمون آن برای مردم ریز گردها باشد، «مسئولان فکری به حال سرشاخه‌های هلیل رود و جازموریان کنند.» پیش‌ازاین و در 20 مردادماه هم در مناظره با بختیاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در شبکه کرمان، گفته بود «نباید کاری انجام دهیم که یک عده را از آب متنعم کنیم، اما عده دیگر از این آب بهره‌مند نشوند درحالی‌که این آب، ارث خدادادی آن‌هاست.» کمالی پور اضافه کرده بود: «40 میلیون مترمکعب در سد بافت تجمیع می‌شود و حدود 120 میلیون مترمکعب آب در آینده در سد صفارود، اگر 160 میلیون مترمکعب آب را از هلیل بگیرید آیا چیزی از آن باقی می‌ماند؟» بختیاری اما دلیل اصلی خشکی جنوب کرمان را وجود بیش از 8 هزار چاه غیرمجاز دانست. علاوه بر کمالی پور، برخی ائمه جمعه شهرستان‌های جنوبی نسبت به انتقال آب از سد صفارود در خطبه‌های نماز جمعه اعتراض کرده بودند.
مردمی که کوتاه نمی‌آیند
اعتراض به انتقال آب از سد صفارود البته فقط به نماینده و ائمه جمعه خلاصه نمی‌شود. مردم جنوب با تشکیل کمپین نجات جازموریان سعی در جلوگیری از این موضوع داشتند. همچنین جمع کثیری از مردم جیرفت در اعتراض به طرح انتقال آب هلیل رود (سد شهیدان امیر تیموری) به کرمان اقدام به جمع آوردی امضا نمودند. اواخر تیر هم برخی مردم درحرکتی نمادین با حضور در مراکز انتقال خون و اهدای خون خود، اعتراض خود به این حرکت را نشان دادند و برای احیای هلیل رود خون نذر کردند.
پاسخی که استاندار داد
وقتی اعتراضات به این طرح بالا گرفت، رزم حسینی، استاندار کرمان، که معمولاً سعی می‌کند به‌دوراز حواشی کار خود را پیش ببرد، سعی در پاسخ دادن و البته آرام کردن اهالی جنوب کرمان گرفت. به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، دوم مرداد او در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، در این خصوص گفت: «طرح‌های انتقال آب قرار است آب را به فلات مرکزی ایران انتقال دهد و طرح این مطلب که در طرح‌های انتقال آب، حق جنوب استان کرمان خورده شده، صحت ندارد.» ایسنا هم از قول استاندار کرمان نوشت: « نمی‌دانیم چرا برخی دوستان بدون اطلاعات کافی دست به حاشیه‌سازی و متشنج کردن فضای عمومی جامعه می‌زنند.» وی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی احداث سد صفارود گفت: «منشأ آب سد صفارود از رودخانه سرمشک است نه هلیل رود و این سد هیچ ربطی به منطقه جازموریان ندارد و همه باید بدانند که منشأ آب منطقه جازموریان آب‌های جبال بارز است.» رزم حسینی با اشاره به دلایل توجیهی برای احداث سد صفارود انتقال آب از این سد به کرمان گفت: «ابتدا باید گفت که در بهترین حالت از سال 40 میلیون مترمکعب آب در پشت سد صفارود جمع خواهد شد ضمن آنکه تغییر کاربری برای این سد و ایجاد تونل انتقال آب از این سد به کرمان به این منظور بوده است که 700 میلیون مترمکعب آب به کرمان انتقال داده شود ضمن اینکه این تونل بخشی از تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی کشور است و هیچ ربطی به جنوب استان و خشک شدن جازموریان ندارد و طرح این مطلب که در طرح‌های انتقال آب، حق جنوب استان کرمان خورده شده، صحت ندارد.»

نگاهی به پروژه انتقال آب از سد صفارود
طرح انتقال آب از سد صفارود به‌عنوان برنامه میان‌مدت تأمین آب شرب شمال استان طرح جدیدی نیست. حتی اجرای پروژه انتقال آب از سد صفارود در سال‌های گذشته کلید خورده است اما این طرح در دولت‌های نهم و دهم به علل مختلف پیشرفت چندانی نداشت و کار از حفر تونل به خط لوله رسیده بود. اما فروردین سال 94 محمدجواد کامیاب معاون وقت عمرانی استانداری کرمان از مشخص شدن پیمانکار حفر تونل برای انتقال آب از سد صفارود به کرمان (به طول 38 کیلومتر) خبر داد. به گفته وی موسسه حرا از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا برنده این مناقصه شد و در همان ماه اقدامات مربوط به انعقاد قرارداد صورت گرفت و قرار شد پنج‌ساله این تونل حفر شود. 23 آذر همان سال هم عملیات اجرایی فاز اول حفاری تونل انتقال آب (به طول 19 کیلومتر) در شهرستان گلزار آغاز شد. اوایل تیرماه سال جاری و درحالی‌که 2.5 کیلومتر از تونل فاز اول اجراشده بود، ساخت تونل در فاز دوم هم به طول 19 کیلومتر از شهرستان رابر کلید خورد. یک هفته پیش هم استاندار کرمان خبر داد حفر این تونل پنج کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *