سایت خبری پیام ما آنلاین | رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان در بازدید از «پیام ما» اعتبارات جذب شده برای جهاد کشاورزی جنوب استان، بی‌سابقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان در بازدید از «پیام ما» اعتبارات جذب شده برای جهاد کشاورزی جنوب استان، بی‌سابقه است





۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۱۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان در بازدید از «پیام ما»
اعتبارات جذب شده برای جهاد کشاورزی جنوب استان، بی‌سابقه است

پیام ما- سید یعقوب موسوی از اردیبهشت‌ماه سال 93 به‌عنوان رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان انتخاب شد و به گواه کارشناسان در طول 2 سال و چهار ماهی که او رئیس بوده، کشاورزی جنوب کرمان پیشرفت داشته است. موسوی متولد شهر ایذه است و ریاست جهاد کشاورزی استان خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و همچنین کار در وزارت کشاورزی در سوابق او دیده می‌شود. او روز گذشته به‌طور سرزده به دفتر روزنامه «پیام ما» آمد و ما هم از فرصت پیش‌آمده استفاده کردیم و به مناسبت هفته دولت با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سیاست‌های دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته چه تغییری در صنعت کشاورزی جنوب کرمان ایجاد کرده است؟
چون من از سطح وزارتخانه به جهاد کشاورزی جنوب کرمان آمدم و تجربه ریاست 2 جهاد کشاورزی دیگر، به‌خصوص استان خوزستان را داشتم، انتظارات زیادی بود. خوزستان در ایران ازنظر کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چراکه با حدود 15 میلیون تن، بیشترین میزان تولید محصول کشاورزی و همچنین صادرات در کشور را دارد. به همین جهت وزارتخانه توقع داشت که من با کمک همکاران و کشاورزان خوب جنوب کرمان به وضعیت بسیار اسفناک کشاورزی جنوب سامان‌دهیم. همکاران من در جنوب خیلی تلاش کردند اما مشکلات بسیار زیادی وجود داشت. مشکلاتی مثل نابسامانی‌های تولید و عدم آگاهی از میزان تولید در سطح کشور. ما در اولین قدم نظام برنامه‌ریزی ایجاد کردیم. نیروهای انسانی را سامان‌دهی کردیم. تلاش ما استفاده از نیروهای جوان و متخصص در کنار نیروهای باتجربه بود. من سعی کردم نگاه ویژه‌ای به مدیران جوان و تحصیل‌کرده و متخصص داشته باشم. نگاه ما نگاه تخصصی است و نگاه سیاسی نداریم. کسانی می‌توانند در این مجموعه کار کنند که تخصص داشته باشند. باید عاشق خدمت به مردم باشند. به‌هیچ‌وجه سیاسی‌کاری، جنسیت، قومیت و جناح‌بازی در انتصابات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان جای ندارد. هیچ‌گاه قدرت و اختیارات خودم را باکسی تقسیم نکردم. البته برای انتخاب همکارانم با جامعه فرهیخته و کشاورزان بزرگ جنوب استان مشورت می‌کنم. با مجموعه اقدامات انجام‌شده، عملکرد سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در حال حاضر در رده‌بالاترین سازمان‌های جهاد کشاورزی ایران است. ما رتبه دوم آبیاری تحت‌فشار کشور راداریم. بعد از استان فارس، جنوب استان کرمان در رده دوم آبیاری تحت‌فشار کشور قرار دارد. سازمانی که هفت شهرستان بیشتر ندارد و تنها سازمانی هستیم که در مرکز استان نیستیم. بااین‌حال توانستیم با سازمان‌های دیگر استان‌ها رقابت کنیم.
آبیاری تحت‌فشار با توجه به اینکه در حال حاضر در بحران آب هستیم، بحث بسیار مهمی است. در این خصوص بیشتر بگویید.
102 میلیارد تومان ما در سال 94 برای آبیاری تحت‌فشار بدهی داریم. 11 درصد از میزان اجرای آبیاری تحت فشار کشور به سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مربوط می‌شود. این‌یک اتفاق نادر است. یک هزار و 50 میلیارد تومان در طول 2 سال گذشته تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها و تقریباً 197 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای جنوب کرمان جذب کردیم. در حدود 25 میلیارد تومان هم برای خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون جذب کردیم. هیچ‌وقت در طول تاریخ این حجم از اعتبارات به جنوب استان کرمان نیامده است. در بحث همیاران آب هم با همکاری استاندار محترم اقدامات بزرگی صورت گرفت. این طرح در سطح ملی در حال اجراست.
این اقدامات صورت گرفته تا چه میزان در صرفه‌جویی آب تأثیر داشته است؟
میزان مصرف آب در گندم تقریباً بین سه هزار و 200 تا سه هزار و 300 مترمکعب در هر هکتار بوده. سیب‌زمینی هم تقریباً در همین حدود مصرف دارد. کشت‌های جدید را برای آبیاری قطره‌ای استفاده کردیم. مانند کشت کلزا، کشت گندم، هندوانه. تقریباً راندمان مصرف آب در آبیاری تحت‌فشار بالای 90 درصد است. درحالی‌که در روش‌های سطحی راندمان 30 درصد است و حدود 60 درصد تفاوت دارد و آب صرفه‌جویی می‌شود. از سایر فن‌های به زراعی هم استفاده کردیم. به‌عنوان‌مثال برای اولین بار در دنیا از یک نوار آبیاری قطره‌ای، برای آبیاری چهار خط ذرت علوفه‌ای استفاده کردیم. عملکرد این کار 76 تن در هکتار بود. در گندم با روش‌های به زراعی و استفاده از آبیاری قطره‌ای در رودبار، عملکرد را از حدود سه تن به هشت هزار و 400 کیلوگرم در هکتار رساندیم. متوسط عملکرد این مقدار است و در برخی نقاط مزرعه 11 تن عملکرد هم داشتیم. این‌ها همه از مزایای آبیاری قطره‌ای است. خوشبختانه استقبال خوبی از این روش آبیاری شده است. وزارت جهاد کشاورزی هم 500 میلیون دلار برای توسعه روش‌های آبیاری نوین در نظر گرفته است. در سفر اخیر هیئت دولت هم بالغ‌بر 100 میلیارد تومان در این خصوص برای ما تخصیص دادند که به‌محض دریافت این رقم، توسعه آبیاری با روش‌های نوین با شدت بیشتری ادامه می‌یابد.
آیا این اعتبارات به صنایع جنبی کشاورزی هم کمکی می‌کند؟
ببینید ما صنایع جنبی بخش کشاورزی را توسعه دادیم. برای اولین بار در بحث فرآوری محصولات کشاورزی اقدام کردیم. محصولات بسیار زیادی در جنوب کرمان تولید می‌شود که به‌صورت خام وارد بازار می‌شدند.
در سالیان گذشته کشاورزانی که گوجه می‌کاشتند در فصل فروش، ضرر زیادی می‌کردند. در این خصوص چه برنامه‌ای پیاده کردید؟
ما سعی کردیم نظام بازاریابی را اصلاح کنیم. امسال 30 هزار تن گوجه‌فرنگی خریدیم و به استان‌های اصفهان و فارس فرستادیم. 10 هزار تن هم در جنوب استان توسط دولت خریداری شد. این به تنظیم بازار کمک کرد. از طرف دیگر به دنبال برند سازی محصولات کشاورزی جنوب کرمان هستیم تا محصولات کشاورزان جنوب استان به بازارهای جهانی راه یابد و از این طریق بتوانیم با ارز واردشده به کشور، کشاورزی جنوب کرمان را رونق دهیم.
در این رابطه هفته گذشته در خصوص صادرات خرمای جنوب کرمان خبرهایی منتشر شد. برای صادرات خرمای جنوب کرمان چه برنامه‌ای دارید؟
الان یک کیلوگرم از خرمای سال گذشته در انبارهای ما باقی نمانده است. یکی از دلایلی که قیمت خرما امسال برای کشاورزان خوب شد، صادرات خرما به کشورهای آسیای میانه و پاکستان و افغانستان بود. صنایع خرما هم را ایجاد خواهیم کرد.
دیگر محصولات هم صادر می‌شود؟
محصولات گلخانه‌ای ما اکثراً به کشورهای آسیای میانه، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صادر می‌شود. محصولاتی مثل فلفل قرمز، فلفل شمشیری، انواع فلفل‌های رنگی دلمه‌ای، بادمجان و مقداری توت‌فرنگی.
در سال‌های اخیر در خصوص کشت جایگزین بحث‌های زیادی صورت گرفته است. سیاست شما در این خصوص چیست؟
برخی محصولات مانند هندوانه، گوجه، پیاز و سیب‌زمینی بیش‌ازحد نیاز تولید می‌شود و ما برای جایگزینی دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی برنامه‌هایی پیاده کردیم. در بحث گندم 54 درصد نسبت به سال گذشته و 84 درصد نسبت به 2 سال گذشته افزایش تولید داشتیم. برای اولین بار در طول تاریخ استان میزان خرید گندم استان به بالای 200 هزار تن رسید که 138 هزار تن مربوط به جنوب استان کرمان بود. 130 هزار تن گندم سیلویی و 8 هزار تن گندم بذری. یک آزمایشگاه سلولی و مولکولی تجهیز کردیم برای مانیتورینگ بیماری‌های ناشناخته در جنوب کرمان. این آزمایشگاه در سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقر است و بعید می‌دانم سازمان دیگری در ایران چنین آزمایشگاه مجهزی داشته باشد. یک باغ مادری مرکبات را برای اولین بار در جنوب استان ایجاد کردیم که دومین باغ مادری مرکبات در کشور است. با همکاری موسسه تحقیقات بذر و نهال و همچنین معاونت باغبانی وزارت کشاورزی این کار انجام‌شده است. خط انتقال آب هم برای آن در نظر گرفته شد. سه هکتار گلخانه و سه هکتار محوطه باز دارد. قرار است نهال هایی از ایتالیا، اسپانیا و کالیفرنیا بیاوریم و جایگزین آن مرکباتی که خیلی پیر و فرسوده هستند بکنیم.
ازنظر سخت‌افزاری چه اقداماتی انجام دادید؟
ساختمان‌های سازمان جنوب قدیمی و مربوط به 40 تا 50 سال پیش هستند. با توجه به بضاعت کم دولت، تلاش کردیم ساختمان‌ها را مرمت کنیم. همچنین تعدادی خودرو از وزارتخانه و تعدادی خودرو با همکاری استاندار محترم کرمان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به ناوگان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان اضافه شد. البته هنوز در این زمینه کمبودهایی وجود دارد. در 2 سال گذشته حدود 150 نفر از مهندسین ناظر به جمع ما اضافه شدند. در حال آموزش این مهندسان هستیم.
با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل هستیم، عملکرد سازمان خود در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به گواه کارشناسان عملکرد سازمان جهاد کشاورزی جنوب در بحث اقتصاد مقاومتی درخشان بوده است.
آقای موسوی! به‌عنوان سؤال آخر، در 2 سالی که شما رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب بودید، برخی رسانه‌ها در جنوب کرمان انتقادات تندی را مطرح می‌کردند. به‌نوعی کوچک‌ترین کار شما با واکنش روبرو می‌شد. نمونه این موضوع هم متهم کردن شما به امحای 20 تن محصول کشاورزی. در این خصوص هم توضیح دهید.
من فکر می‌کنم دولت آقای روحانی یکی از نقدپذیرترین دولت‌های قبل از انقلاب بوده و کمترین واکنش منفی به نقدهای مطرح‌شده را داشته است. در ارتباط با سؤال شما هم باید بگویم کانال ارتباطی ما با مردم، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و کانال‌های رسمی دولت مثل سایت سازمان و وزارتخانه است. گاهی هم از طریق صداوسیما فرصت پیش‌آمده. ارتباط با جراید محلی هم برقرار بوده است. یکی از سیاست‌های دولت تنظیم بازار است. خرید تضمینی محصولات در زمان عرضه بیش‌ازحد یک محصول از سیاست‌های دولت است. دوستان بی‌انصافی و بداخلاقی کردند و از محصولاتی که ما خریداری کرده بودیم، عکس گرفتند و به‌عنوان محصولات بر زمین‌مانده کشاورزان منتشر کردند. درحالی‌که این‌ها محصولاتی بود که ما از کشاورزان خریداری کرده بودیم. در سال اول خیلی محصول بیش‌ازحد زیاد شده بود. در سال دوم هم‌مقدار کمی پیاز خریدیم که به بخش خصوصی فروخته شد. به نظر می‌رسد دوستان شاید هدف نقد سازمان را نداشتند و به دلیل اختلاف با دولت مرکزی دست به این عمل زدند. ما آماده هستیم که به افکار عمومی پاسخ دهیم. مردم حق‌دارند بر دولت نظارت کنند. تفاوتی بین دولت و ملت نیست. چراکه دولت برآمده از مردم است و مردم به یک دولت قدرت می‌دهند. متأسفانه جنوب کرمان سیاست زده است. در طول این 2 سال و چهار ماه خدمت من، به دلیل جلوگیری از اختلافات و حاشیه‌ها پاسخی به این انتقادات ندادم و وقت خودم را بیشتر صرف رسیدگی به مشکلات منطقه کردم. توقع این هست که من به‌عنوان نماینده عالی وزارتخانه، وقت خودم را صرف حل مشکلات بکنم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *