سایت خبری پیام ما آنلاین | بررسی تأثیر شک‌های بیمارگون بر روابط خانوادگی سوءظن‌هایی که خانواده را نابود می‌کند

بررسی تأثیر شک‌های بیمارگون بر روابط خانوادگی سوءظن‌هایی که خانواده را نابود می‌کند





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۳۵

بررسی تأثیر شک‌های بیمارگون بر روابط خانوادگی
سوءظن‌هایی که خانواده را نابود می‌کند

سلامت روانی یکی از مؤلفه‌های لازم برای زندگی سالم است. وقتی فـردی هــمــه شرایط زندگی ایده آل را داشته باشد ولی از روان رنجوری برخوردار باشد، نمی‌تواند به‌اندازه‌ی کافی از زندگی خویش لذت ببرد و حتی می‌تواند با این مشکل به اطرافیان و جامعه هم آسیب برساند. زندگی با حداکثر کیفیت، آرزویی است که هر انسانی دارد که تنها بخشی از آن مربوط به شرایط مادی و قابل‌رؤیت است. در بسیاری از مواقع شرایط روانی مناسب در به وجود آمدن حس خوشبختی مهم‌تر از شرایط مالی هستند.انسان‌ها در شرایطی که از سلامت روان کافی‌ای برخوردار باشند، برای بسیاری از کمبودهای ظاهری زندگی، راه جبرانی می‌یابند و به این توانایی دست پیدا می‌کنند که خلأهای زندگی را بامهارت های روانی سالم پر کنند.اما وقتی روان فردی از مسیر سلامت خارج می‌شود کل زندگی فرد و نزدیکان و هرکسی که در جامعه در ارتباط با او قرار دارد، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یکی از این اختلالات سوءظن و بدبینی شدیدی است که به تعبیر روان‌شناسانه می‌تواند «پارانوئید» خوانده شود و یکی از اختلالات شخصیت محسوب می‌شود.فردی که این خصوصیات را داشته باشد زندگی را برای اطرافیان خویش و به‌خصوص همسر خود به‌شدت سخت می‌کند و مانند هر بیماری دیگری طیف خاصی دارد که در صورت عدم توجه، به سمت و خامت هم پیش می‌رود.
سوءظن عمیق و پایدار
افراد مبتلا به شک و بدبینی شدید به‌طورمعمول و همیشگی یک سوءظن عمیق و پایدار به همه دنیای پیرامون خود دارند. در نگاه اول شاید این افراد بسیار محتاط دیده شوند اما در صورت نزدیک شدن روابط، حالات بیمارگونه این گروه، کاملاً قابل‌مشاهده است.این اختلال در مردان شیوع بیشتری داشته است.حساسیت‌های زیاد وبی مورد به مسائل جزئی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این گروه از افراد است. مردان پارانوئید به‌ شدت مباحثه گر و بداخلاق هستند و در حالت تنش همیشگی به سر می‌برند این افراد دقیقاً شبیه انبار باروتی هستند که با کوچک‌ترین جرقه، آماده انفجارند.
«سحر» همسر مردی است که شکاک و بدبین است او در مورد زندگی خود می‌گوید:«همسر من به همه‌چیز سوظن دارد و خیلی زود عصبانی می‌شود. من چندین بار برای مشاوره روانشناسی رفته‌ام، روانشناس می‌گوید: خودش هم باید حضور داشته باشد ولی نمی‌توانم، راضی‌اش کنم که به مشاوره بیاید. زندگی را برایم سخت کرده است هر کاری را که انجام می‌دهم فکر می‌کند، منظوری داشته‌ام. دائم از این موضوع می‌ترسد که به او خیانت کنم، هر شب گوشی من را چک می‌کند.تحمل رفتارش خیلی سخت است هر بار هم که از او سؤال می‌کنم به من شک داری؟ می‌گوید: توکاری نکن که من شک کنم. دو بچه دارم اگر آن‌ها نبودند، بارها از او جدا شده بودم. الآن 16 سال است که همین‌طور زندگی می‌کنیم، گاهی بهتر می‌شود و گاهی بدتر.بیشتر نگران دخترهایم هستم، اینکه بخواهد همان رفتاری که با من دارد برای آن‌ها هم تکرار کند. باورکردنش سخت است اما من حتی جرات جواب دادن تلفن راهم ندارم، دلم نمی‌خواهد، فرزندانم با این ترس زندگی کنند.»
رفتارهای «پارانوییدی»
افرادی که درگیر اختلال عمیق شک و سوظن هستند معمولاً از مراجعه به روان‌پزشک و روانشناس پرهیز می‌کنند آن‌ها با تصور اینکه هیچ مشکلی ندارند و همه مشکلات مربوط به محیط پیرامون آن‌ها است، زندگی می‌کنند. به هیچ عنوان مشکلی در خود نمی‌بینند که برای رفع آن اقدام کنند.
یکی از مشاورین روانشناس که مایل به بیان نامش نبود درباره تأثیر شک‌های بیمارگونه بر همسران به «پیام ما» گفت:«در بسیاری از گروه‌درمانی‌هایی که ما انجام می‌دهیم، زنانی شرکت می‌کنند که همسرانی با شک و سوظن شدید دارند، این زنان خود نیز مشکلات رفتاری و احساسی زیادی را تجربه می‌کنند که بی‌تأثیر از اختلال رفتاری همسرانشان نیست. زنانی که همسرانی با رفتارهای «پارانوییدی» دارند از عدم اعتمادبه‌نفس در همه‌ی کارها رنج می‌برند، تحمل انتقاد نداشته و به دلیل خلأهای عاطفی زیادی که در زندگی زناشویی احساس می‌کنند، بسیار از لحاظ عاطفی شکننده هستند و حتی امکان دارد به وابستگی‌های عاطفی نادرست، رغبت پیدا کنند. اگر افراد با شک‌های پارونوئید گونه درمان نشوند هر روز بر شدت اختلال آن‌ها افزوده می‌شود و حتی می‌توانند برای اعضا دیگر خانواده خطرساز شوند.»
کیفیت روابط زناشویی
بدبینی در روابط زناشویی اولین تأثیر را بر کیفیت رابطه می‌گذارد، همسران با هم زندگی می‌کنند اما از با هم بودن لذت نمی‌برند زن و یا مرد بدبین، در تمام لحظات در حال محاسبه‌ی این نکته هست که نکند دیگری رفتار و یا تفکر سویی را پنهان کرده باشد و این روابط معیوب زندگی را به کام همه اعضا خانواده تلخ می‌کند. البته باید به این نکته توجه کرد که کسانی که شک‌های بیمار گون دارند در روابط شغلی و غیر خانوادگی هم دچار مشکل هستند، هرچند رفتارشان به‌اندازه درون خانواده آزاردهنده نیست. آسیب‌زا بودن آن در خانواده هم به دلیل نزدیکی است که اعضا خانواده به‌خصوص زن و شوهر به هم دارند و رفتار هر یک‌بر سلامت روان دیگری تأثیر می‌گذارد.
«علی کاربخش» روانشناس درباره مبتلایان به شک‌های بیمار گون و سوظن‌های شدید به «پیام ما» می‌گوید:«این افراد باید حتماً برای درمان و حل اختلال خویش اقدام کنند که البته بسیار سخت این موضوع را قبول می‌کنند. افرادی که این اختلال را دارند برخلاف بسیاری از اختلالات روانی دیگر که فرد مایل به بهبود شرایط است، متوجه مشکل خود نیستند و ادعا دارند که شرایط، آن‌ها را به این‌گونه رفتار کردن وادار می‌کند، به‌طور مثال، مردی پارانوئیدی که به خاطر شک به یک پیام تلفنی، همسرش را مورد ضرب وشتم قرار می‌دهد، مقصر را همسرش می‌داند که او را عصبانی کرده است.این افراد باید ابتدا برای مشاوره مراجعه کنند و در موارد شدید حتی نیاز به مصرف دارو دارند وباید به سراغ روان‌پزشک بروند.این اختلال مانند هر بیماری دیگری نیاز به درمان به‌موقع دارد. اطرافیان باید فرد را مجاب به درمان کنند و در مقابل خواسته‌های افراطی او مقاومت کنند وگرنه هر روز بر شدت این اختلال افزوده خواهد شد.
همان‌گونه که سلامت روانی جامعه به ‌سلامتی خانواده‌ها بستگی دارد. سلامت روانی خانواده هم در گرو سلامت تک‌تک اعضا آن است.خانواده‌های سالم شالوده‌ی یک جامعه سالم‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *