پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مراجعه به رمال به ‌جای روانشناس

مراجعه به رمال به ‌جای روانشناس





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۳۴

مراجعه به رمال به ‌جای روانشناس

هر چند آمار‌ها حاکی از این است که اختلالات روانی در ایران کمتر از میانگین جهانی است، اما معضلاتی مانند نبود فرهنگ رفتن پیش روانشناس، روانکاو و مشاور، کمبود متخصصان در این زمینه، گرانی خدمات روانشناسی و… این نگرانی را به وجود آورده است که در آینده شاهد رشد اختلالات روانی در کشور باشیم. این موضوعی است که در سال‌های اخیر روانشناسان بار‌ها بر آن تاکید کرده‌اند.
به گزارش روزنامه آرمان، هنوز تحقیق جامعی با متدولوژی علمی و رعایت همه مولفه‌های تحقیقی درباره میزان اختلالات روانی در کشور انجام نشده است، اما به طور کلی این مساله که اختلالات روحی، روانی در کشور در حال افزایش است احساس می‌شود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که استرس و فشار روانی در آن بسیار بالاست و متاسفانه حفظ سلامت روان و سلامت اجتماعی در کشور ما‌‌ رها شده است و بیشتر خانواده‌ها به فکر سلامت فیزیکی و جسمانی خود هستند. شاخص‌ترین اختلال روانی رایج در کشور افسردگی است که این نارسایی در زنان بیش از مردان نمود پیدا می کند.
سرانه پایین روانشناس
رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه حال روانی،‌ اجتماعی و معنوی مردم در کشور خوب نیست گفت: اختصاص بودجه‌های بیشتر برای سلامت روان مردم ضرورت دارد. عباسعلی الهیاری یادآورشد: از صد درصد مفهوم سلامت ۲۰درصد آن جسمانی است و ۸۰ درصد دیگر مربوط به سلامت روانی، ‌اجتماعی و معنوی می‌شود. الهیاری اضافه کرد: پرخاشگری، نابردباری و سایر مشکلات مربوط به سلامت روان در جامعه زیاد بوده و وجود ۱۷ تا ۱۸میلیون پرونده نزاع و درگیری در قوه قضائیه موید این مساله است. ما در کشوری هستیم که مهارت زندگی، مقابله با استرس و ناکامی‌ها به اندازه کافی آموزش داده نمی‌شود در حالی که این موضوع ضروری است. رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه در کشور خیاطی، درس خواندن و رانندگی به مردم آموزش داده می‌شود، در حالی که چندان به کار افراد نمی‌آید، تاکید کرد: اینکه به فرد بگوییم خشمت را کنترل کن، تنها به حرف نیست، چرا که این مساله شبیه این موضوع بوده که به فردی که قصد انجام رانندگی دارد بگوییم رانندگی کند، اما مهارتش را آموزش ندهیم. الهیاری افزود: مهارت تفکر منطقی دوره تخصصی لازم دارد و روانشناس توانایی انجام این کار را دارد و هر مسئولی به هر دلیلی نقش روانشناس را کمرنگ و یا بخواهد آن را حذف کند به کشور ضربه زده و مردم را متضرر می‌کند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: اگر به موضوع روانشناسی توجه نشود مردم به عرفان کاذب، انرژی درمانی و رمالی روی می‌آورند. الهیاری گفت: تعداد روانشناسان باید افزایش یابد. در کشورهای توسعه یافته برای هر دوهزار و ۵۰۰خانوار یک روانشناس در نظر گرفته می‌شود و ما نسبت به استاندارد جهانی بسیار عقب هستیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *