پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نماینده مردم کرمان، وزیر خارجه محبوب را به مجلس می‌کشاند پورابراهیمی، نقش اصلی سریال سؤال از وزرا

نماینده مردم کرمان، وزیر خارجه محبوب را به مجلس می‌کشاند پورابراهیمی، نقش اصلی سریال سؤال از وزرا





۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۴۵

نماینده مردم کرمان، وزیر خارجه محبوب را به مجلس می‌کشاند
پورابراهیمی، نقش اصلی سریال سؤال از وزرا

روز گذشته در حالی سؤال محمدرضا پورابراهیمی از وزیر امور خارجه کشورمان اعلام وصول شد که در هفته‌های اخیر این نماینده بیشترین سؤال را وزرای دولت تدبیر و امید داشته است.
2 ماه و 24 روز از آغاز به کار مجلس دهم می‌گذرد. مجلسی که حداقل 103 نماینده اصلاح‌طلب و نزدیک به 50 نماینده معتدل دارد و به عبارتی حدود 150 نماینده حامی دولت در مقابل 140 نماینده اصولگرا که عضو فراکسیون ولایت هستند، حضور دارند. اما حداقل در ماه‌های آغازین مجلس دهم به نظر می‌رسد سمبه نمایندگان اصولگرا پرزورتر از نمایندگان حامی دولت است. چراکه در یک هفته گذشته بیش از 70 سؤال از وزرا در مجلس اعلام وصول‌شده و هشت وزیر دولت تدبیر و امید باید برای پاسخ به این سؤالات به مجلس بیایند و درصورتی‌که نتوانند نماینده سؤال‌کننده را قانع کنند، باکارت زرد مجلس روبرو خواهند شد.
یاد مجلس نهم زنده شد
سریال سؤال از وزرا در مجلس دهم توسط نمایندگان اصولگرا در حالی کلید خورده است که سؤالات بیشمار نمایندگان مجلس نهم از وزرای دولت تدبیر و امید صدای دولت و هوادارانش را درآورده بود. مجید انصاری چند روز پس‌ازاینکه از معاونت پارلمانی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری رفته بود، درباره سؤالات زیاد مجلس نهمی‌ها از وزرای دولت تدبیر و امید گفته بود که «حدود 2 هزار سؤال از وزرای دولت تدبیر و امید در مجلس نهم مطرح شد. از مجلس پرسیدیم سؤال‌ها در ادوار مجلس چه میزان است که جای تعجب بود مسئولان مجلس از آن خبر نداشتند.» با آغاز به کار مجلس دهم اما تصور می‌شد که شدت سؤال از وزرا کمتر شود. اگرچه طبق اصل 88 قانون اساسی نمایندگان مجلس این حق را دارند که از هیئت دولت سؤال کنند اما مطرح‌شدن بیش از 70 سؤال در یک هفته از وزرای دولت درحالی‌که بیشتر سؤال‌کنندگان از فراکسیون ولایت (اصولگرایان) هستند، کمی شائبه برانگیز است.
اصولگرایان؛ 78 درصد سؤال‌کنندگان
طبق گزارشی که روزنامه اعتماد داده، 46 نماینده 67 سؤال از وزرا دارند که با احتساب چهار سؤالی که روز گذشته از محمدجواد ظریف از طرف پورابراهیمی و کریمی قدوسی اعلام وصول شد، تعداد سؤالات به 71 می‌رسد. از این 46 نماینده، ۳۶ نماینده از فراکسیون ولایت، هشت نماینده از فراکسیون امید و 2 نماینده هم از فراکسیون مستقلین هستند. براین اساس 78 درصد سؤال‌کنندگان از وزرا، اصولگرا هستند.
حضور پررنگ پورابراهیمی در سؤال از وزرا
نکته جالب در این میان، نقش پررنگ محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در سؤال از وزراست. به‌طوری‌که او با طرح سؤال از چهار وزیر کابینه، بیش از دیگر نمایندگان درخواست سؤال از وزرا را داده است. هفته گذشته سؤالات پورابراهیمی از رحمانی فضلی وزیر کشور، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجتی وزیر کشاورزی اعلام وصول‌شده بود و روز گذشته سؤال او از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان توسط هیئت‌رئیسه اعلام وصل شد. پورابراهیمی معتقد است وزارت خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی فعال نیست و در همین خصوص از وزیر خارجه سؤال دارد. نادر قاضی پور نماینده اصولگرای مردم ارومیه که در ایام انتخابات مجلس دهم سخنرانی جنجالی او درباره حضور زنان در مجلس برای هفته‌ها در صدر اخبار کشور قرار داشت و برخی نماینده‌های اصلاح‌طلب خواستار امضا نشدن اعتبارنامه او بودند، از هاشمی وزیر بهداشت، حجتی وزیر کشاورزی، پورمحمدی وزیر دادگستری و آخوندی وزیر راه و شهرسازی سوال دارد و بدین ترتیب او هم چهار وزیر را به مجلس می کشاند.
نماینده دلواپس و سوال از سه وزیر
جواد کریمی قدوسی نماینده نزدیک به جبهه پایداری که مخالفت‌های او با دولت در مجلس نهم از اذهان پاک نمی‌شود، از طیب نیا وزیر اقتصاد، آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان سؤال دارد. البته این اولین باری نیست که قرار است ظریف با قدوسی مواجه شود. 16 فروردین‌ماه 94 و در جلسه‌ای که پس از بیانیه لوزان برگزار شد، کریمی قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فوردو و نطنز مطرح کرد و عنوان داشت که رهبری در یک جلسه خصوصی در خصوص اقدامات وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه تذکر داده است. وی سپس به ظریف گفت که «حضرت آقا به شما تذکر داده است.» اما ظریف به کریمی قدوسی گفت که «شما دروغ می‌گویید و با این‌گونه حرف‌ها به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و در آن جلسه هرگز آقا به من تذکر ندادند. شما که در آن جلسه حضور نداشتید و چگونه وقتی در آن حاضر نبودید می‌توانید آن‌قدر راحت دروغ بگویید؟» دیگر نماینده‌ای که از سه وزیر سؤال دارد، محمد دهقان نماینده مردم چناران است. وی از وزرای اقتصاد، بهداشت و دادگستری سؤال دارد. دهقان از اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است. جمعیتی که سال 87 توسط علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم و از منتقدان اصلی دولت و برجام، پایه‌گذاری شد. مهرداد بائوج لاهوتی و امیر خجسته هم از دیگر نمایندگانی هستند که با سؤالاتشان سه وزیر را به مجلس خواهند کشاند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *