پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جوابیه گزارش مختصری از فعالیت های اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در سال های 1393 و 1394

جوابیه گزارش مختصری از فعالیت های اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در سال های 1393 و 1394





۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۱۵

جوابیه
گزارش مختصری از فعالیت های اداره کل امور بانوان
و خانواده استانداری کرمان در سال های 1393 و 1394

روزنامه پیام ما در شماره 650 گفت و گویی با «خانم عرفه فخری زاده کرمانی» طراح ریزنقش ترین قالی کرمان انجام داد است. مصاحبه شونده در گفت و گو، ضمن برشمردن ویژگی های طرح قالی و همچنین پیشینه اجرایی خود در زمینه طراحی فرش و هنرهای دستی در سال های گذشته و عدم حمایت از سوی دولت پیشین و کنونی برای پیشبرد اهداف خود در جهت اشتغالزایی پیام خود را این گونه منتقل کرد:«جناب استاندار توانایی‌های اثبات شده زنان نادیده گرفته می شود»
این جمله گلایه ای بود به مراجعه خود به استانداری و استقبال مشاور استاندار از طرح های اشتغال زایی وی و نهایتاً بی نتیجه بودن این مراجعه!
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان به این بهانه با ارسال جوابیه ای به انتشار گزارش عملکرد این حوزه پرداخته است. با توجه به طولانی بودن و بی ارتباط بودن بخش های زیادی از مصاحبه می توانستیم از چاپ بخش عمده ای از جوابیه خودداری کنیم ولی برای اثبات حسن نیت خود جوابیه را عیناً به چاپ رساندیم. اما ای کاش در جوابیه به متن مصاحبه و گلایه مصاحبه شونده پیام ما نیز اشاره و پاسخی کاملاً مرتبط با موضوع مصاحبه ارائه شده بود.

جناب آقای امیرتیموری
مدیر مسوول محترم روزنامه پیام ما
با سلام و احترام
با توجه به درج مطلبی با عنوان «جناب استاندار! توانایی های اثبات شده زنان، نادیده گرفته می شود» در شماره 650 مورخ 26/3/95 آن روزنامه، به پیوست جوابیه این استانداری و اقدامات انجام شده در خصوص بانوان و خانواده در دولت تدبیر و امید در سطح استان جهت چاپ وفق قانون مطبوعات حضورتان ارسال می گردد.
یکی از ارکان حیاتی هر جامعه، سرمایه های اجتماعی آن است. زنان که بیش از نیمی از جمعیت ما را تشکیل می دهند، آنان نقش موثری در توسعه فرهنگی و اقتصادی جوامع دارند. از این رو پرداختن به مسائل زنان و خانواده می تواند از مهم ترین برنامه های کشور محسوب شود و باید اذعان داشت که در دولت تدبیر و امید و در برنامه های استانداری کرمان بسیار به این مهم توجه شده است .
موضوع زنان و خانواده یکی از موضوعاتی است که تصویر ارائه شده از آن در نظام جمهوری اسلامی، تصویری متعالی، الهام بخش و راهگشا برای بسیاری از مشکلات کشور و حتی در سطح جهانی است؛ زیرا زنان منادیان صلح و امنیت و آرامشند؛ و این نعمت آیتی برخاسته از هویت زنانه است. به همین دلیل مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسئله زنان و خانواده را از مسائل درجه یک کشور دانسته اند، چرا که بخش اعظم توسعه و پیشرفت روزافزون ایران اسلامی و تربیت نسل ها در گرو توانمندی و استعداد بانوان و دختران جوان این مرز و بوم است. از این رو زنان به عنوان نیمی از نیروهای فعال جامعه می تواند نقشی تأثیرگذار و متفاوت از سایر گروه های اجتماعی ایفا کنند.
بنابراین برای کارآمد ساختن خانواده، تحکیم و ارتقاء ساختار و کارکرد آن و همچنین کاهش آسیب ها و مشکلات جامعه هدف؛ نیازمند به شناخت و مطالعه دقیق و عمیق علمی این جامعه به صورت بنیادین و کاربردی می باشد .
در راستای اهداف دولت محترم تدبیر و امید و حمایت های این دولت از جایگاه و منزلت بانوان و خانواده در جامعه و حمایت های بی نظیر استاندار محترم از جامعه بانوان استان، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی جوامع، فعالیت های خود را برمبنای 8 رویکرد ذیل برنامه ریزی و اجرا نموده است :
1- ساختار شکنی و اصلاح شیوه های کلیشه ای.
2- ساختار سازی با توجه به نیاز روز جامعه.
3- نوآوری و خلاقیت با تکیه برپشتوانه دینی، علمی و به صورت پژوهش محور.
4- فرهنگ سازی و نهادینه سازی مشارکت بانوان با تکیه برتحکیم بنیان خانواده .
5- تعامل درون و برون سازمانی و تقویت مشارکت فعال جوانان و تحصیلکردگان و کارآفرینان در طرح های اشتغال زایی.
6- ساماندهی فعالیت های حوزه زنان و خانواده در نهادهای دولتی و غیردولتی.
7- تلفیق دانش و تجربه.
8- شناسایی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به شرایط مطلوب .
باید گفت برنامه های این اداره کل در محورهای: آموزش و پژوهش، اقتصاد و کارآفرینی، سلامت و بهداشت، ورزش و نشاط، فرهنگی و اجتماعی؛ برنامه ریزی و اجرا گردیده است .
از مهم ترین فعالیت های محور آموزش و پژوهش می توان به تدوین کتاب راهبردهای توسعه فرهنگی و اقتصادی بانوان، تدوین کتاب بانک اطلاعات آماری بانوان استان، تدوین بانک اطلاعات تفضیلی زنان فرهیخته استان، تدوین دو کتاب از گزارش عملکرد فعالیت های حوزه زنان و خانواده استان در سال های 93 و 94، تأسیس دفتر مطالعات و هم اندیشی امور بانوان و خانواده در دانشگاه های استان، اجرای طرح های معرفت افزایی زنان شاغل و خانه دار در نقاط مختلف استان اشاره کرد .
علاوه بر ارسال طرح های پژوهشی به وزارت کشور و جذب اعتبار؛ جلسات تخصصی کمیته آموزش و پژوهش با حضور مدیران و مسئولین آموزش ادارات استان برگزار گردید که ماحصل آن برگزاری بیش از 150 کلاس آموزشی با محوریت سبک زندگی اسلامی و موضوعات تحکیم بنیان خانواده در سال های 93 و 94در سراسر استان و هم چنین در راستای ایجاد ارتباط میان اساتید زن دانشگاه ها با بدنه اجرایی، جلسات و نشست هایی با زنان فرهیخته استان با حضور استاندار محترم، جناب آقای مهندس رزم حسینی و دکتر علیرمضانی، ریاست محترم صداو سیمای مرکز کرمان و مدیران استانی برگزار گردیده است تا رابطه ای محکم میان علم و اجرا برقرار گردد.
ضمن برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف؛ می توان آموزش زنان روستایی و شهری در خصوص تاب آوری اجتماعی و تقویت و تحکیم بنیان خانواده، انجام آموزش های لازم برای مدیران زن استان را از جمله برنامه های این محور در سال 95 دانست.
با توجه به تاکیدات استاندار محترم، جناب آقای رزم حسینی و لزوم استفاده از توان و نیروی کارآفرینان در جهت توسعه اشتغال زایی برای بانوان ؛ این اداره کل درگام نخست پس از تدوین کتاب مبانی راهبردی فرهنگی- اقتصادی بانوان، محور فعالیت اقتصاد و کارآفرینی کار خود را با شناسایی بانوان کار آفرین و سامان دهی و شبکه سازی فعالیت های این بانوان در حوزه های مختلف، آغاز نمود و پس از آن با سفر به شهرستان های مختلف و بازدید از فعالیت های کارآفرینی بانوان، مناطق شهری، روستایی و عشایری، پیگیری در خصوص راه اندازی بازارچه های خود اشتغالی دائم و موقت برای بانوان و تشکیل جلسات متعددی در خصوص رفع مشکلات بانکی بانوان با صندوق کارآفرینی مهرامید و بانک های مرتبط، صورت پذیرفت. که باید در این راستا از حسن توجه جناب آقای رزم حسینی که با حضور در جلسات متعدد به مشکلات بانوان کارآفرین رسیدگی کردند، تشکر نمود.
علاوه بر معرفی و ایجاد زمینه های حضور بانوان کارآفرین در بیش از 15 نمایشگاه ملی و منطقه ای؛ در ابتدای سال 94 با برپایی نمایشگاه های دستاوردهای زنان استان کرمان در هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر در قالب 230 غرفه گوشه ای از توانمندی های بانوان به نمایش گذاشته شد. در خصوص فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی علاوه بر پیگیری در خصوص تدوین سند کارآفرینی زنان؛ جلسات متعدد با حضور استاندار محترم، برگزار گردید. از آنجا که هفته فرهنگی- اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران فرصتی خوب برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان کرمان بود، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان ضمن برگزاری همایش کارآفرینی زنان استان کرمان با حضور سرکار خانم مولاوردی، معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شرکت در نمایشگاه برج میلاد تهران بار دیگر توانمندی های زنان استان را به نمایش گذاشت. در جهت انجام کارهای ساختاری و پژوهشی در زمینه اقتصاد و کارآفرینی، این اداره کل با برگزاری جلسات متعدد اقدام به راه اندازی نرم افزار اطلاعاتی مشاغل بانوان استان نموده است.
برگزاری بیش از 12همایش مختلف اقتصادی با موضوع کارآفرینی بانوان و از جمله برگزاری همایش نقش بانوان کارآفرین در فناوری و توسعه پایدار با مشارکت پارک علم و فناوری استان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی ماهان و تجلیل از زنان کارآفرین استان را می توان از فعالیت های این محور نام برد.
برای حمایت از اشتغال بانوان استان ضمن انعقاد تفاهم نامه ای مابین صندوق کارآفرینی امید و اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان و دیگر بانک و موسسات مالی و اعتباری در راستای دریافت تسهیلات لازم از 2 میلیون تا 100 میلیون تومان برای گسترش فعالیت های اقتصادی بانوان انجام پذیرفت؛ که در این راستا اشتغال زایی برای 5 تا 800 نفر توسط هر بانوی کارآفرین صورت پذیرفته است. ضمن بازدید از مراکز کارآفرینی زنان در سراسر استان و شناسایی موانع و مشکلات آنها و پیگیری رفع موانع حضور آنها در فعالیت های اقتصادی؛ راه اندازی بازارچه خود اشتغالی بانوان در شهرستان ها مورد بررسی قرار گرفت که در شهرستان کرمان 2 بازارچه افتتاح گردیده است.
هم چنین طرح سامان دهی اشتغال زنان روستایی و عشایر با همکاری نهادهای مربوطه و آموزش جمعی از دهیاران و بخشداران استان و شناسایی صندوق های خرد زنان روستایی و عشایر از مواردی است که در حوزه اقتصادی در دستورکار قرار گرفت.
در جهت حمایت از تولید کنندگان داخل استانی و استفاده از ظرفیت های تولیدی آنها ضمن تشکیل شورای راهبردی ساماندهی اشتغال بانوان استان؛ با برگزاری جلسات کارشناسی نسبت به معرفی آن ها برای حضور در نمایشگاه های مختلف استانی و کشوری اقدام گردیده است؛ که در این راستا راه اندازی بازارچه های دائم و موقت خوداشتغالی زنان در سراسر استان پیگیری گردیده است که در بعضی از شهرستان ها این بازارچه ها راه اندازی شده است. به منظور ایجاد اشتغال برای بانوان آسیب دیده از اعتیاد از طریق همکاری با شورای مبارزه با مواد مخدر و اداره کل فنی و حرفه ای استان در راستای آموزش و حمایت از سلامتی از آن ها اقدامات موثری صورت پذیرفته است که راه اندازی مرکز ماده 16 و 2مرکز توانمند سازی زنان بهبود یافته در مرکز ماده 16 باغین و مرکز توانمندسازی بانوان بهبود یافته در قائم آباد را می توان از نتایج این موارد برشمرد و از راه اندازی 5 مرکز DIC و گرمخانه زنان در استان و 2 مرکز باشگاه مثبت در شهر کرمان در استان جهت کاهش آسیب های اجتماعی با رویکرد توانمندسازی و اشتغال زایی بانوان، ایجاد گردیده است و هم چنین طرح توانمندسازی و مهارت افزایی زنان آسیب دیده در سال 94 آماده و جهت بررسی به وزارت کشور ارسال گردیده است. از دیگر فعالیت های انجام شده در این محور ضمن مطالعه و شناسایی ظرفیت های کارآفرینی بانوان استان، می توان به پیگیری رفع موانع فعالیت های اقتصادی، صدور مجوزها و ارائه تسهیلات و انعقاد تفاهم نامه با سازمان های دولتی و مردمی در جهت تسهیل و رفع مشکلات بانوان کارآفرین،اشاره نمود.
با توجه به اینکه کرمان یکی از استان های الگوی اقتصادی مقاومتی قرار گرفته است؛ هماهنگی و تسهیل و تسریع در فرآیند مشارکت اقتصادی بانوان استان، پایلوت قراردادن5 مسجد با محوریت طرح نیکوکاری درپنج منطقه از هرشهرستان، ساماندهی مشاغل بانوان در 10 کمیته به صورت جداگانه، فعالیت در زمینه اشتغال روستایی زنان را می توان از برنامه های این اداره کل در سال 95 در این محور دانست.
با توجه به نقش کلیدی فرهنگ در زندگی بشر موضوعات فرهنگی- اجتماعی محور دیگر فعالیت های این اداره کل را به خود اختصاص داده و در این مورد از طریق اجرای طرح های معرفت افزایی در سطوح مختلف و در شهرستان های استان، ساماندهی فعالیت های هیئت های مذهبی و جلسات خانگی بانوان آغاز و با مشارکت در برگزاری همایش های مختلف فرهنگی و اجتماعی، برگزاری جلسات مختلف با بانوان فرهیخته و صاحبان اندیشه و استفاده از توان فکری آنان، راه اندازی مراکز مشاوره و مکان های مختلف چند منظوره در حاشیه شهر کرمان با عنوان سرای محلات و انجام بازدیدهای مختلف از محل نگه داری کودکان بد و بی سرپرست و زنان آسیب دیده؛ کار خود را ادامه داد. البته در تشریح سر فصل فعالیت های این محور باید افزود: دیدار با خانواده معزز شهداء در ایام مختلف فرصت را برای بهره بردن از رهنمودهای این عزیزان مهیا نمود و با آرمان های شهداء تجدید میثاق صورت پذیرفت. اما آن چه که در فعالیت های این محور بسیار مورد تأکید قرار گرفته است « تحکیم بنیان خانواده و توجه به منزلت اجتماعی زنان علاوه بر رسالت های همسری و مادری» است .
از آنجا که اگر تحکیم بنیان خانواده در جامعه تقویت گردد سبب کاهش آسیب ها می شود در این خصوص برنامه های فرهنگی – اجتماعی با محوریت تحکیم بنیان خانواده در سراسر استان برگزار گردیده است .
دیدار بانوان استان با بزرگان فرهنگی و مذهبی استان از جمله حضرت آیت الله جعفری نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه کرمان و استفاده از رهنمود های ایشان؛ برنامه ریزی در خصوص دهه فجر به عنوان مسئول کمیته بانوان ستاد دهه فجر استان کرمان و انجام فعالیت های مختلف و تشکیل ستاد گرامیداشت مقام زن و روز مادر با مشارکت و عضویت ادارات مختلف در این ستاد را می توان از برنامه های این محور نام برد.
هم چنین برگزاری نشست سه روزه سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده استان های هرمزگان و کرمان به میزبانی استان کرمان از دیگر اقدامات استان در جهت تقویت سازمانهای مردم نهاد می باشد. از دیگر برنامه های این حوزه تدوین و ارائه طرح های مختلف فرهنگی – اجتماعی و ارائه به مقامات استانی و کشوری؛ جلسات مختلف با خیرین اجتماعی و فرهنگی استان و برگزاری جشن گلریزان برای بانوان زندانی جرائم غیرعمد که برای اولین بار در استان برگزار گردیده است؛ از اقدامات این حوزه در 2 سال گذشته است.
از دیگر فعالیت های پژوهش محور حوزه فرهنگی – اجتماعی می توان به تدوین طرح جامعه توانمند سازی زنان اشاره نمود که در در زمینه جذب اعتبار به اداره کل زنان و خانواده وزارت کشور ارسال شده است.
با عضویت در کنوانسیون حقوق کودک از طریق راه اندازی کارگروه های مختلف در جهت رفع مسائل و مشکلات حوزه کودک استان با مشارکت اداره کل امور اجتماعی -فرهنگی استانداری اقدامات موثری صورت پذیرفته است که از طریق مصوبات کارگروه زنان و خانواده استان 120 میلیون تومان اعتبار برای احداث مهدکودک در زندان مرکزی کرمان اختصاص یافته است و در سال 94 با ارتباط با معاون محترم حقوقی ریاست جمهوری به دنبال رفع موانع حقوقی حوزه زنان و خانواده استان هستیم که پیشنهادات لازم به این معاونت ارسال شده است.
اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در کل استان با رویکرد آموزش مهارت های دهگانه سبک زندگی اسلامی، توسعه مراکز توانمندسازی و مهارت افزایی بانوان آسیب دیده، شبکه سازی سازمان های مردم نهاد حوزه زنان وخانواده در فضای مجازی و واقعی، راه اندازی کلینک های سلامت در 4 منطقه کرمان، راه اندازی سرای محلات، تقویت و توسعه مراکز مشاوره، برگزاری کارگاه های معرفتی و نشست های علمی به صورت مستمر با رویکرد تحکیم بنیان خانواده و تقویت باورهای اعتقادی را می توان از برنامه های این اداره کل در سال 95 دانست.
در پایان باید از برگزاری کارگروه های زنان و خانواده استان کرمان با عضویت نهاد های مربوطه و نشست مشاورین امور بانوان وخانواده فرمانداری های سراسر استان به میزبانی شهرستان های مختلف یاد کرد و عنوان داشت که در سال 94 هشت کارگروه در راستای تصمیم گیری در خصوی مسائل و موضوعات مطرح شده در کمیته های کاری برگزار گردید.
بهداشت – سلامت؛ مقوله های بسیار مهم در هرجامعه می باشند که توجه به آن تضمین کننده جامعه ای پویا خواهند بود. این دو امر در موضوعات زنان و خانواده می توان گفت امری حیاتی محسوب می گردد زیرا اگر زنان دارای سلامت جسمی، روحی و روانی باشند خانواده و به تبع آن جامعه هم دارای سلامت در ابعاد مختلف است .
از آن جا که در دولت محترم تدبیر و امید طرح تحول سلامت گامی در جهت افزایش رفاه مردم اجرا گردیده است ؛ همزمان با اجرای این طرح، بررسی وضعیت سلامت بانوان (خصوصاً بانوان شاغل ) در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و در اولین قدم؛ این طرح با چکاب سلامت بانوان خبرنگار و بانوان شاغل در ادارات انجام پذیرفت که از آن جمله می توان به طرح غربالگری سرطان های شایع زنان اشاره نمود.
کمیته های تخصصی بهداشت و سلامت با حضور مدیران مربوطه و در محل دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید که راه اندازی خانه های سلامت بانوان در نقاط مختلف از نتایج آن می باشد و همچنین از ابتدای سال 94 ضمن چکاب سلامت بانوان ادارات مختلف؛ پیگیری ها در رابطه با راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی بانوان ادامه دارد که در این راستا سرمایه گذار هم برای مشارکت در این طرح جذب گردیده است و جلسات متعدد جهت انعقاد تفاهم نامه فی مابین این اداره کل و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر استان با هدف ارتقاء بهداشت و سلامت بانوان و خانواده های استان برگزار گردید و مشارکت در راه اندازی چادر های چکاب سلامت در برنامه های مختلف فرهنگی – اجتماعی از جمله برنامه های اجرا شده در این محور می باشد. لازم به ذکر است سند سلامت بانوان در حال تدوین می باشد.
از جمله برنامه های این محور برای سال 95، به تدوین سند سلامت بانوان استان، تدوین برنامه ها در حوزه سلامت مادر و کودک،طرح غربالگری سرطان های شایع زنان توسط دانشگاه های علوم پزشکی استان، می توان اشاره نمود.
پس از آن با توجه به لزوم وجود امکان مناسب برای فعالیت بانوان در حوزه ی ورزش – نشاط ، پیگیری های لازم در خصوص احداث پارک بانوان در نقاط مختلف استان انجام که در سال94 پارک بانوان راور افتتاح گردید و در برخی از شهرستان ها مجموعه های فرهنگی – ورزشی برای بانوان ایجاد گردید .
در راستای حمایت از ورزش بانوان استان با هدف ترویج نشاط و سلامتی ضمن حضور در شورای عالی ورزش و ارائه پیشنهادات لازم، شورای راهبردی ورزش بانوان استان تشکیل گردید و پیگیری های لازم در خصوص اجرایی نمودن قانون4 ساعت ورزش بانوان شاغل در ادارات؛ انجام گردید و با همکاری ادارات مختلف برنامه های ورزش همگانی از جمله پیاده روی های همگانی برای بانوان در مناسبات مختلف انجام پذیرفت و همچنین تدوین سند ورزش بانوان در دستور کار سال جاری می باشد.
در راستای حمایت از ورزش قهرمانی بانوان استان ضمن انجام پیگیری در خصوص ارائه تسهیلات به بانوان قهرمان ملی و کشوری، جلسات متعدد با حضور استاندار محترم، جناب آقای رزم حسینی و بانوان ورزشکار و قهرمان ملی انجام پذیرفت که در این خصوص موفق به جذب حامیان مالی برای بانوان ورزشکار بین المللی گردیده است. تدوین سند ورزش بانوان استان، توسعه ورزش های همگانی برای بانوان استان از مهم ترین عناوین برنامه های این محور در سال 95 می باشد.
برگزاری کارگروه ها، نشست های منطقه ای، نشست با مشاورین فرمانداری ها و ادارات مختلف و کمیته های کاری مختلف در حوزه امور بانوان و خانواده استان را باید فعالیت هایی در جهت مهیا نمودن زمینه و ساختارهای لازم برای رسیدن به اهداف کوتاه، میان و بلند مدت این اداره کل در محورهای مختلف، نام برد که در این خصوص باید از حمایت های استاندار محترم، جناب آقای رزم حسینی و معاونین بزرگوار ایشان تشکر نمود .
قابل ذکر است آن چه در بالا بیان گردید گزیده ای از اهم فعالیت های اداره کل امور بانوان وخانواده استانداری کرمان در سال های 93 و 94 در محورهای مختلف می باشد که به اختصار بیان گردید.
امید است بتوانیم در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اهداف دولت محترم تدبیر و امید و استاندار محترم با وحدت حول محور ولایت و توسعه بتوانیم فعالیت های موثری در حوزه بانوان و خانواده استان با همکاری و هم افزایی همه مسئولین، نهاد و ارگان های مختلف به ثمر برسانیم .
فاطمه السادات حسینی
مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *