پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پاسپورت ایرانی در رده پاسپورت های اریتره، اتیوپی، نپال و فلسطین در رده 98 دنیا قرار گرفت احترام بگذارید!

پاسپورت ایرانی در رده پاسپورت های اریتره، اتیوپی، نپال و فلسطین در رده 98 دنیا قرار گرفت احترام بگذارید!





۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۱۲

پاسپورت ایرانی در رده پاسپورت های اریتره، اتیوپی، نپال و فلسطین در رده 98 دنیا قرار گرفت
احترام بگذارید!

شعار معروف حسن روحانی در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 درباره اعتبار پاسپورت ایرانی از آن قبیل وعده‌هایی بوده که به فراموشی سپرده نمی‌شود. براساس اظهارات اخیر روحانی درباره عزت پس از برجام، باید اعتبار و ارزش پاسپورت ایرانی در دوران پسابرجام مورد ارزیابی قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه روحانی درباره عزت در پسابرجام می‌گوید حداقل در حوزه گذرنامه ایرانی صادق نیست. جدیدترین آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنیا نشان می‌دهد اعتبار گذرنامه ایرانی با 12 رتبه کاهش، به رده 98 دنیا سقوط کرده است.
خبرگزاری مهر در این‌باره گزارش داده پاسپورت ایرانی به همراه گذرنامه‌های کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان در رتبه 98 دنیا قرار دارد. موسسه هنلی و همکاران (Henley and Partners) موسسه‌ای بین‌المللی است که هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل‌ونقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه‌ بندی می‌کند. در جدیدترین گزارش منتشر شده درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان‌ توسط این موسسه، ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ قرار گرفته است. در این جدول که در دوران پسابرجام یعنی ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۶ منتشر شده است براساس داده‌های آماری سال ۲۰۱۵ اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نودوهشتم قرار دارد. در گزارش موسسه «هنلی و شرکا» درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان، ایران در حالی به صورت مشترک با کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان با ۳۷ امتیاز در رتبه ۹۸ قرار دارد که تنها کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان دارای اعتبار ویزایی پایین‌تر از ایران هستند. همچنین وب‌سایتی به نام passportindex، آخرین آمار از میزان اعتبار و ارزش پاسپورت‌های جهان را به نمایش می‌گذارد و پاسخ جامع و کاملی را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد که اطلاعات آن براساس رتبه‌بندی در 3 حوزه Visa-Free Score (سفر بدون نیاز به ویزا)، Global Rank (رتبه‌بندی کلی جهانی) و Individual Rank (رتبه‌بندی براساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می‌دهد) است. طبق جدید‌ترین طبقه‌بندی این سایت، ایران در رتبه ۸۹ جهان و در کنار لیبی و بنگلادش قرار گرفته است. همچنین در رتبه‌بندی این سایت، با پاسپورت ایران به ۳۷ کشور بدون ویزا می‌توان سفر کرد. (لغو روادید میان ایران و ارمنستان نیز در این سایت لحاظ شده است.) از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر رفتار سفارتخانه‌های اروپایی در ایران برای ارائه خدمات کنسولی به مردم ایران نیز اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است.
روزنامه وطن امروز در این خصوص گزارش داده که براساس گزارشات منتشر شده، در کنار برخی از سفارتخانه‌های اروپایی در ایران دلالی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث رنجش خاطر مردم شده است. بر این اساس برخی کارکنان سفارتخانه‌های اروپایی در ایران برای راه دادن متقاضیان به درون سفارت، در برخی اوقات رقم‌های میلیونی از مردم طلب می‌کنند. نکته مهم این است که این رقم تنها برای این اخذ می‌شود که متقاضی بتواند به درون سفارت رفته و درخواست خود را مطرح کند. طی بررسی‌های صورت گرفته، این دلالی‌ها با هماهنگی سفارتخانه‌ها صورت می‌گیرد. این اقدامات غیرقانونی و دهن‌کجی صریح به مردم ایران که با توهین سفارت آلمان به برخی اساتید ایرانی نیز همراه شد، باعث شد هفته گذشته وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای از مردم بخواهد سفارتخانه‌های اروپایی را «تحریم» کنند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: به نظر می‌رسد بهترین روش مردمی برای کمک به وزارت امور خارجه برای مواجهه شدید و اصلاح رفتار این دسته از سفارتخانه‌های خارجی، خودداری مردم عزیز و بزرگمنش ایران از مراجعه جز در موارد ضروری به سفارتخانه‌هایی است که با مراجعان برخورد موهن دارند، حتما نباید با سفرهای غیرضروری تجاری یا تفریحی، این دولت‌ها به ادامه رفتار ناپسند کارگزارانشان تشویق شوند. این بیانیه وزارت امور خارجه البته اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.
نمایندگان مجلس این بیانیه را از سر انفعال دانستند و خطاب به وزارت امور خارجه تصریح کردند به جای آنکه از مردم خواسته شود به مسافرت نروند یا به سفارتخانه‌ها مراجعه نکنند، باید وزارت امور خارجه براساس قانون با تذکر به سفارتخانه‌ها رفتار آنها نسبت به شهروندان ایرانی را تصحیح کند! به هر حال وضعیت پاسپورت و نیز شرایط آمدوشدهای خارجی ایرانیان شرایط نامساعدی را ترسیم کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *