پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۰۸

وجود ۸۰۰ مدرسه غیر ایمن
در کرمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود 800 مدرسه غیرایمن در این استان خبر داد. به گزارش مهر محمد محسن بیگی اظهار کرد: «نزدیک ۵۰ تا ۶۰ مدرسه تحت عناوین مدارس کپری در استان کرمان وجود دارد اما الزاماً کپری نیستند و به عنوان مثال مدرسه‌ای که فضای نامناسب و نامقاوم دارد نیز جز این آمار به حساب آمده است.» مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: «حدود ۶۰ درصد این مدارس مربوط به شرق و جنوب استان کرمان است.» محسن بیگی با بیان اینکه شرایط تحصیل دانش آموزان مناطق محروم در مدارس شبانه روزی فراهم شده است گفت: «در برخی مناطق به دلیل مسائل فرهنگی والدین اجازه حضور دانش آموزان در مدارس شبانه روزی را نمی‌دهند.» وی از کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی خبر داد و افزود: «از شش هزار مدرسه موجود در استان کرمان ۸۰۰ مدرسه نامقاوم و غیراستاندارد بوده و نیاز به بازسازی دارد که باید در یک چرخه زمانی اداره کل نوسازی مدارس ورود پیدا کند.»

آتش ۳۱ هکتار از نخل‌های عنبرآباد را سوخت
شعله‌های آتش در نخلستان دوساری از توابع عنبرآباد در روز ۱۲ مرداد ماه،۳۰ هکتار از نخل‌های این منطقه را نابود کرد و ۲۰ میلیارد به اهالی روستا خسارت وارد کرد. به گزارش «کرمان نو» همت بلوچی، معاون برنامه ریزی فرمانداری عنبر آباد، که تمام ساعات اتش سوزی در منطقه حضور داشته، می‌گوید باد شدید آن روز عامل گسترش سریع آتش بوده است. حریق ۹ ساعته که شروعش ساعت ۱۵ روز ۱۲ مرداد بود، توانست ۳۱ هکتار از نخل‌های روستای «دوساری» را نابود کند که در میان آن‌ها چندین اصله مرکبات نیز وجود داشته است. معاون فرماندار عنبراباد در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» شیوه‌ی مالکیت در این روستا را دهقانی و خرد مالکیت می‌داند که باعث شده است افراد زیادی از این آتش‌سوزی خسارت ببینند. او وضعیت اقتصادی ساکنین روستای «دوساری» محروم را نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید این میزان خسارت تأثیر بسزایی در معیشت آنها داشته است. محمد طاهری، مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد، در مصاحبه با «کرمان نو» میزان خسارت به کشاورزان «دوساری» را ۲۱ میلیارد ریال ارزیابی می‌کند و سطح باغات خسارت‌دیده را ۳۱ هکتار می‌داند که ۱۶ هکتار آن به صورت صد‌درصد خسارت دیده‌اند. او از اقدام مشترک آتش نشانی عنبرآباد، دوساری، مردهک، روذبار جنوب، واحد اطفا حریق منابع طبیعی و آتشنشانی شهرک‌های صنعتی برای خاموش کردن این آتش سوزی خبر می‌دهد. مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد در جواب خبرنگار ما مبنی بر امکان جبران خسارات برای این قشر آسیب‌پذیر می‌گوید: «تعدادی از کشاورزان بیمه‌ی صندوق توسعه‌ی روستایی می‌باشند اما متأسفانه آتش سوزی جز موارد مشمول این بیمه نمی‌شود.» طاهری از امکان ارائه‌ی تسهیلات از ستاد حوادث استانداری خبر می‌دهد و می گوید جهاد کشاورزی هم این کشاورزان را در اولویت تسهیلات برای کشت مجدد قرار خواهد داد. او هرس به موقع اصله‌های درخت در مناطق گرمسیر را عامل مهمی برای جلوگیری از آتش می‌داند.

دومین باغ مادری مرکبات کشور در جیرفت به بهره برداری رسید
فاز نخست دومین باغ مادری مرکبات کشور با مشارکت بخش خصوصی در جیرفت به بهره برداری رسید. به گزارش ایرنا معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از باغ مادری منطقه نراب جیرفت در جمع خبرنگاران گفت: «تاکنون یک باغ مادری تولید نهال مرکبات در شمال کشور و یک باغ و مجموعه تولید نهال سالم و شناسه دار در جنوب کشور و شهرستان جیرفت راه اندازی شده است. » محمدعلی طهماسبی افزود: «230 هزار هکتار باغ مرکبات در نوار شمالی و جنوبی کشور وجود دارد و یکی از مشکلات و دغدغه های باغداران همواره جابجایی، تولید و فروش نهال های ناسالم در کشور بوده است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *