پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهندس منوچهررخ رئیس نظام مهندسی معدن کرمان درگفت و گو با پیام ما : اختیارات نظام مهندسی معدن افزایش می یابد

مهندس منوچهررخ رئیس نظام مهندسی معدن کرمان درگفت و گو با پیام ما : اختیارات نظام مهندسی معدن افزایش می یابد





۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۵۵

مهندس منوچهررخ رئیس نظام مهندسی معدن کرمان درگفت و گو با پیام ما :
اختیارات نظام مهندسی معدن
افزایش می یابد

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران در حاشیه اجلاس هیات عمومی سالانه نظام مهندسی معدن ایران در گفتگو با پیام ما گفت : این اجلاس هر ساله به میزبانی یکی از استانها برگزار می شود.امسال نیزاین اجلاس به میزبانی مشهد مقدس با حضور 155 عضو از 31 استان کشور در مشهد مقدس برگزار گردید.وی افزود:امسال نیز همچون سالهای قبل این اجلاسیه در سطح بسیار بالای باحضوردکتر سرقینی معاون و جمعی از مسئولین وزارت صنعت معدن وتجارت ،استاندارخراسان رضوی ،معاون استاندار،جمعی ازمسئولین ارشد استانی ، تعدادی از نمایندگان مجلس ،شهردار مشهد و رئیس نظام مهندسی معدن ایران برگزار گردید.منوچهر رخ با بیان اینکه دستور کار اصلی این اجلاس گزارش عملکرد شورای مرکزی به هیئت مدیره استانها است اظهار داشت : در این سه روز پیش نهادهای زیاد از سوی شورای مرکزی به وزارت خانه داده شد که هدف از انها تسهیل در امور مربوط به معدنکاری است.مهندس رخ افزود:از جمله اقدامات صورت گرفته ؛کلیه وظایف غیر حاکمیتی ازوزارت خانه به نظام مهندسی تفویض گردید و همچنین طرح های بهره برداری جهت صدور پروانه بهره برداری فقط توسط نظام مهندسی برسی و صورت می گیرد.
ایشان ادامه داد : از اقدامات دیگری که دراین اجلاسیه صورت پذیرفت ،برگزاری جلسات تخصصی معدن ، زمین شناسی، نقشه برداری و متالورژی بود که در این جلسات نمایندگان شورای مرکزی راهکارهای متعددی جهت بهبود وضعیت اعضاو مسئولین فنی و سایر موارد تخصصی ارائه کردند.
رئیس نظام مهندسی معدن کرمان با اشاره به اهمیت صندوق سرمایه گزاری و جلسه ای که در رابطه با نحوه همکاری جدید صندوق ،بهره برداران و نظام مهندسی تشکیل شد گفت : با توجه به اینکه استان کرمان بزرگترین استان معدنی کشور است لذا بنده به عنوان نماینده نظام مهندسی دراین جلسه مهم شرکت کردم.در این جلسه در رابطه باتشکیل میز سازمان نظام مهندسی و سایر راهکارهای اجرایی تصمیمات مهمی گرفته شد.وی با اشاره به اینکه این صندوق در سالها قبل تشکیل شده است گفت : اما به دلیل اینکه کارشناسان این صندوق با کارهای معدنی اشنایی چندانی نداشتند ، این صندوق کارایی لازم را برای بهره برداران نداشت.منوچهر رخ افزود : با توجه به اراده دولت جهت رفع مشکل بهره برداران این امر مهم به نظام مهندسی واگزار شده است و این صندوق در اینده ای نزدیک فعالیت خود را اغاز خواهد کرد.عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن اضافه کرد: اعضای نظام مهندسی با برسی نحوه کار مکتشفین و بهره برداران با لحاظ کردن روشهای اکتشاف ، استخراج و همچنین شرایط اقتصادی معدن همچون اینکه اقتصادی است یا خیر ،نقطه سربه سری ،قیمت تمام شده،نرخ بازگشت سرمایه و سایر موارد مالی ،فنی و اقتصادی از مرحله اکتشاف مقدماتی تا مرحله بهره برداری تسهیلات مورد نیاز انها را در اختیار شان قرار می دهد.منوچهر رخ با بیان اینکه تفاوت این تسهیلات با دوره های قبل نحوه وثیقه انها است گفت : دراین فرایند پرداخت تسهیلات خود مدارک معدن که به تایید نظام مهندسی رسیده باشد قابل توثیق است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت:
کشور را برای انجام عملیات معدن کاری بزرگ مقیاس آماده می‌کنند
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی 48 درصد مثبت بوده، اما این میزان رشد در حالی است که قیمت مواد معدنی کاهشی بوده است.
جعفر سرقینی در چهاردهمین اجلاس هیات عمومی عادی سالانه نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: در سه ماه اول امسال صادرات کشور به لحاظ ارزشی پنج درصد منفی و صادرات بخش معدن و صنایع معدنی 48 درصد مثبت بوده است، اما این میزان رشد در حالی است که قیمت مواد معدنی کاهشی بوده چراکه موادی تولید و به بازار بین‌المللی عرضه شده که پیش از این صادر نمی‌شد.
وی با بیان اینکه 35 میلیون تن در سنگان پروژه حجره اجرا می‌شود، گفت: هیچ معدنی در دنیا این حجم سرمایه‌گذاری را ندارد، محور توسعه استان معدن است و تنها سنگان نیست معادن کوچک مس که سال‌ها متروکه بودند اکنون با تکنولوژی‌هایی که پیشرفته هم نیست احیا و کنسانتره تولید و صادر می‌کنند. سرقینی با اشاره به اینکه توانسته‌اند 25 درصد از سطح ایران را بشناسند، گفت: مجموع مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری تنها هفت درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پهناهای کشور را برای انجام عملیات معدن کاری بزرگ مقیاس آماده می‌کنند، بهتر است 10 معدن بزرگ داشته باشیم و فقط 10 قسمت از زمین و طبیعت را زخمی کنیم، اما این کار را در واحد 200 معدن کوچک انجام داده‌ایم.
وی افزود :17 و نیم میلیون تن گندله(گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی) و 17 و نیم میلیون تن کنسانتره در خراسان رضوی اجرا می‌شود که تمام هزینه‌های آن توسط سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.
احمد کبیری، رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه در طول سه سال گذشته پنج میلیارد دلار تراز این بخش مثبت شده است، خاطرنشان کرد: در طی سه سال گذشته تراز منفی هشت میلیارد دلاری بخش کشاورزی به منفی سه میلیارد دلار کاهش یافته است.
وی یادآور شد: سهم بخش کشاورزی در جی.دی.پی و اشتغال نشان‌دهنده فقیر بودنش است و جا برای اشتغال بیشتر وجود ندارد، اما کشاورزی بخشی است که می‌تواند نیاز به اشتغال را تا حدی در بعضی مناطق پاسخ دهد. رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بحرانی دانستن کمبود آب، تصریح کرد: میزان کل آب موجود برای بهره‌برداری تنها 110 میلیارد متر مکعب است که از حدود 15 سال پیش تاکنون 20 میلیارد متر مکعب کاهش داشته‌ایم.
کبیری با اشاره به اینکه دامداری، کشاورزی، معادن و …زمین را از پوشش طبیعی خود خالی می‌کند، اظهار کرد: ایران بالاترین نرخ فرسایش خاک را دارد به گونه‌ای که در صورت مساعد بودن تمام عوامل طبیعی تولید یک سانتی متر خاک 100 سال زمان می‌برد.
وی افزود: برای جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی مشهد نیاز است که به مشکلات حوزه کشاورزی توجه جدی شود زیرا ما با کمبود منابع غذایی مواجهیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *