سایت خبری پیام ما آنلاین | پل‌های عابر مکانیزه؛ به نام مردم به کام تبلیغاتی‌ها

پل‌های عابر مکانیزه؛ به نام مردم به کام تبلیغاتی‌ها





۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۲

پل‌های عابر مکانیزه؛ به نام مردم به کام تبلیغاتی‌ها
چندی پیش پیامکی از یکی از مخاطبان روزنامه دریافت کردیم که خواستار پیگیری وضعیت پل‌های عابر پیاده بود و ماهم طبق معمول پیگیر اوضاع شدیم تا ببینیم که وضعیت پل‌ها چگونه‌ است و ارگان مسول نوسازی و بهسازی کدام است؟
قبل از هرچیز سری زدیم به چند عدد از پل‌های مهم که روبروی بیمارستان‌ها و یا ساختمان‌های پزشکان قرار دارندو علاوه بر تاثیر ترافیکی که بر خیابان‌های شهرما دارند به خاطر موقعیت خاص‌شان معمولان شهروندان بیمار و همراهیان ایشان و در واقع پدران و پدر بزرگان ما که گذشت ایام زانوان ایشان را ساییده و توان راه رفتن را از ایشان ستانده مجبور به عبور از روی این پل‌ها هستند. اول پل نرسیده به چهار راه سمیه را زیارت کردیم که در هر سمت پیاده‌رو دو مسیر پله‌ی برقی دارد که یکی بالا می‌برد و دیگری پائین و از قضای روزگار هر چهار مسیر هم خاموش بودند و گویا فرض را بر این گذارده بودند که هر کس که بالا رود خوش هم پائین می‌آید. (طبق همان ضرب‌المثل که هرآنکس که دندان دهد، نان دهد) و درنتیجه تقریبا ۸۰ درصد بیماران که توان بالا رفتن از پله‌های بلند و غیر استاندارد را ندارند ترجیح می‌دهند دقیقا از زیر پل پیاده از خیابان عبور کنند و برخی راننده‌ها هم با استناد به قانونی که ما نمی‌دانیم کی به تصویب رسیده معتقدند اگر زیر پل عابر پیاده با کسی تصادف کردی مسبب و مقصر تصادف همان عابر پیاده است،پس نیازی به مدارا نیست و می‌شود اندک گازی هم داد و طرف را مرعوب کرد.
از این ماجرا بگذریم که از بالای پل تصویر پشت‌بام یکی از مغازه‌های کناره‌ی خیابان شریعتی مثل خاری به چشم رهگذر می‌رفت که از لاستیک دوچرخه تا شیر مرغ روی سقف ایرانیتی آن ساختمان تل‌انبار شده بودو ما هم نتوانستیم علت این جذابیت بصری فوق‌العاده را درک کنیم و ندیده گرفتنش را، آن هم از سوی شهرداری کرمان که مدتهاست شعار زیبایی شهر را در تابلوهای مختلف به شهروندان کرمانی گوشزد می‌کند.
از بحث شیرین پل‌ها دور نشویم پس از دیدن این پل عابر به سمت بیمارستان باهنر حرکت کردیم و پل عابر چوبی بسیار زیبایی را روبه روی اورژانس باهنر دیدیم که با توجه به ترافیک چهارراه باغملی و مراجعه وسیع مردم به این بیمارستان کرمان وجود این پل عابر واقعا ضروریست اما جالب اینجاست که این پل نه تنها پله‌ی برقی ندارد بلکه یک آسانسور با گنجایش نا معلوم در هر طرف پل گنجانده شده که از سوی بیمارستان ورودی این آسانسور تبدیل به انبار موز فروشی گشته و از آن سمت دیگر هم مسدود است و مدتها بلا استفاده و از دستفروشها و مردم آن منطقه هم هرچه پرس و جو کردیم گفتند به یاد نمی‌آورند که حتی یک روز این آسانسور کار کرده باشد و هیچ‌کس به یاد نداشت که با این آسانسور از پل استفاده کرده باشند. به هرحال پس از دیدن این وضعیت نگران کننده تصمیم گرفتیم که با مسولین این امر تماس بگیریم اما دچار یک پرسش بنیادین شدیم که مسول به سازی و نوسازی این پل‌ها چه ارگانی‌است؟ زیرا عده‌ای می‌گفتند چون این پل‌ها را بخش خصوصی می‌سازد و در ازای ساخت این پلها می‌تواند از مزایای تبلیغی این پل‌ها به مدت‌های متفاوت استفاده کند مثلا اگر شما یک پل با پله‌های ثابت اجرا کنید می‌توانید پنج سال از تابلوهای روی آن استفاده کنید و اگر همان پل مجهز به پله‌ی برقی باشد ده الی پانزده سال شما از آن مزایا بهره‌مندید.(که البته در مثل مناقشه نیست،در این باره از آقای مداح در روابط عمومی شهرداری پرسیدیم که وی در جواب ما گفت: بازسازی وراه اندازی و نگهداری پلهایی که پله‌ی برقی دارند به عهده‌ی شهرداری است و پل‌هایی مثل آنچه که در میدان آزادی و یا چهارراه سمیه واقع شده، به عهده‌ی شهرداری است.
خوب پس چرا مشکل دارند و معمولا کار نمی‌کنند و یا فقط بعضی از ساعات روز کار می‌کنند و با وضعیت فعلی نمی‌شود از آنها استفاده کرد؟
نگهداری پله‌های برقی فوق‌العاده هزینه‌ی بالایی دارد و از سویی همانطور که می‌دانید همه‌ی مردم از این پل‌ها استفاده می‌کنند و عده‌ای هم استفاده‌ی غلط می‌کنند و هرچند تمهیداتی در نظر گرفته شده که صدمه‌ای به پل وارد نشود اما کماکان وندالیسم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند وگهگداری شاهد این هستیم که کسانی میله‌ای و یا پیچ گوشتی را وارد تجهیزات پله‌برقی می‌کنند و به کلی این تجهیزات از کاربری ساقط می‌شوند.حتی برای پل میدان آزادی ما چشم الکترونیکی گذاشتیم که اتلاف انرژی نداشته باشد و فقط زمانی که کسی روی آن بایستد پله‌ها به کار بیافتند اما این حربه‌ها هم پاسخگو نبوده‌اند و روی چشم‌ها آدامس می‌چسباندند و عملا وجود این چشم را بی حاصل می‌کردند.
به واسطه‌ی عملیات عمرانی که در حال حاضر میدان آزادی را در برگرفته جمعیت بیشتری از این پل‌ها استفاده می‌کنند آیا این سازه‌ها توانایی تحمل این وزن و این حجم زیاد کاربر را دارند
بله صد درصد محاسبات دقیقی برای برپایی این پل‌ها صورت گرفته و محکم کاری کافی هم انجام گرفته و اطمینان داشته باشید که این پل‌ها توانایی جابایی جمعیت بالایی را دارند و هیچ اتفاقی در این رابطه نخواهد افتاد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *