پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون استاندار در واکنش به فشارهای فراقانونی یک نماینده پیرامون تغییرات مدیریتی استان: نظارت کنید، مسئولیت بخواهید اما دخالت نکنید

معاون استاندار در واکنش به فشارهای فراقانونی یک نماینده پیرامون تغییرات مدیریتی استان: نظارت کنید، مسئولیت بخواهید اما دخالت نکنید





۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۴

معاون استاندار در واکنش به فشارهای فراقانونی یک نماینده پیرامون تغییرات مدیریتی استان:
نظارت کنید، مسئولیت بخواهید
اما دخالت نکنید

48 ساعت پس از انتقاد تند محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، از استاندار کرمان در رابطه با کنار گذاشتن مدیرکل ورزش و جوانان، معاون سیاسی استاندار نسبت به «افشای فشارها برای تغییرات» هشدار داد.
گذشت 2 روز کافی بود تا استانداری کرمان واکنش دهد. واکنش به فشارها برای تغییر دادن یا ندادن یک مدیر. واکنشی که در سه سال گذشته بی‌سابقه بود. البته این بار هم نفر اول استانداری کرمان موضعی نگرفت، بلکه حمید ذکااسدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان، که یار غار رزم حسینی هم هست، پاسخ انتقادها و فشارها را داد. فشارهایی که این بار برای تغییر در اداره کل ورزش و جوانان به وجود آمده است. استاندار موافق رفتن محمودی نیا، مدیر این اداره، هست و پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، مخالف. همین موضوع باعث شده پور ابراهیمی انتقاد بی‌سابقه‌ای را از استاندار کرمان مطرح کند. البته اولین بار نیست که این نماینده نسبت به تغییر و تحولاتی که در حوزه استانداری است، اظهارنظر می‌کند.
تغییر فرماندار راور و انتقاد پور ابراهیمی
یازدهم مهرماه گذشته بود که سایت استانداری کرمان خبر تغییر میر صادقی، فرماندار راور را بر روی خروجی خود گذاشت. در این خبر آمده بود که «طی حکمی از سوی استاندار کرمان «محمد ارثیا راوری» به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان راور معرفی و منصوب گردید.» کمتر از 24 ساعت بعد اما این خبر از خروجی سایت استانداری کرمان حذف شد. عصر همان روز و پس از ابقای میر صادقی، پور ابراهیمی شدیداً از این رفتار استاندار انتقاد کرد و تصمیم به تغییر را به فشار یکی از نمایندگان کرمان در مجلس ربط داد. او همچنین گفت: «استاندار باید به‌صورت تمام‌قد حامی منافع و مصالح مردم باشد و نمی‌توان امور استان و شهرستان را بر اساس منافع شخصی اداره نمود.» پور ابراهیمی در این رابطه حتی وزیر کشور را به سؤال تهدید کرد. تهدیدی که این بار و در جریان استعفای مدیرکل ورزش و جوانان کرمان هم تکرار شد.
رفتار استاندار قابل توجیه نیست!
صبح دوشنبه 4 مرداد و شش روز پس از استعفای محمودی نیا، مدیرکل ورزش و جوانان، محمدرضا پور ابراهیمی در نشست با روسای هیئت‌های ورزشی به حمایت تمام‌قد از محمودی نیا پرداخت و شدیداً از استاندار انتقاد کرد. این انتقادات به اختلاف رزم حسینی با محمودی نیا برمی‌گشت. رزم حسینی چهارم خردادماه سال جاری و در جریان سفر علیرضا خادم کشتی‌گیر سابق و معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ورزش به کرمان عملکرد محمودی نیا در حوزه ورزش و جوانان را ضعیف دانست. انتقاداتی که با توجه به عملکرد محمودی نیا (مانند قرار گرفتن کرمان در حوزه ورزش همگانی در جایگاه 26 از بین 31 استان درحالی‌که از بهمن 93 سند توسعه ورزش همگانی با حمایت استانداری آغازشده بود) عجیب نبود. این انتقادات باعث شد تا محمودی نیا پس از کش‌وقوس‌های فراوان، 29 تیر استعفا دهد. این استعفا که نتیجه نارضایتی استاندار از محمودی نیا بود، باعث شد تا محمدرضا پور ابراهیمی برای حمایت از مدیرکل مستعفی ورزش وارد میدان شود. این نماینده در رابطه با تغییرات در اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: «از یک سال گذشته بعضی افراد سیاسی در این شهر برای اینکه نتیجه ناکارآمدی خودشان را پوشش دهند با مشاوره غلط به بعضی از نمایندگان مجلس، آن‌ها را تحت‌فشار قراردادند و متأسفانه نتیجه این فشارهای خلاف واقع و انعکاس نظرات ارائه‌شده به استاندار کرمان منجر به تغییر رفتار مدیریت ارشد استان در خصوص این مدیر لایق و شایسته گردید.» این نماینده بابیان اینکه بنده به همین دلیل تا این لحظه از آقای محمودی نیا حمایت کرده‌ام و از این به بعد هم قاطعانه از ایشان حمایت خواهم کرد، اظهار کرد: «درحالی‌که وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان مقام عالی دولت از مدیرکل استان کرمان به‌عنوان یکی از سه مدیر موفق کشور نام می‌برد، رفتار غیرمنطقی استاندار کرمان در این خصوص با هیچ بیانی قابل توجیه نمی‌باشد.» وی حتی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را هم به این ماجرا مرتبط کرد و گفت: «درحالی‌که کمتر از 8 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است هرگونه تصمیم غیرمنطقی در حوزه ورزش استان می‌تواند به ضرر و زیان خیل عظیم جوانان و ورزشکاران استان منتهی شود.» پور ابراهیمی حتی پا را فراتر گذشت و گفت که درصورتی‌که مسیر تضعیف مدیریت ورزش استان استمرار پیدا کند از وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی سؤال خواهد کرد.
پاسخ معاون استاندار
روز گذشته اما معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان پاسخ کوبنده‌ای به این انتقادها داد. آن‌طور که سایت «کرمان نو» نوشته، حمید ذکااسدی در حاشیه نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان بدون نام بردن از شخص خاصی، گفت: « با توجه به اینکه کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی اعلام‌شده، اخیراً مواردی مشاهده‌شده که از سوی افراد خاصی که مسئولیت‌هایی یا وابستگی‌هایی دارند، مسائلی در زمینه‌های مختلف مطرح می‌شود که به نظر می‌آید که مطالب را به حاشیه می‌راند که اگر ادامه یابد موجب بروز مشکلاتی در جهت بر هم زدن آرامش استان می‌شود.» وی بابیان اینکه اگر استان تابه‌حال پیشرفت داشته و توانستیم به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی و استان اول و نمونه در این زمینه اعلام شویم و استان‌های دیگر در این زمینه الگو را در کرمان می‌گیرند، به دلیل این بود که به ابتکار استاندار مدیریت جهادی را به‌جای مدیریت جناحی حاکم کردیم و در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نداشتیم، اظهار کرد: « اخیراً مشاهده‌شده که در اظهارنظرها صحبت‌هایی از این قبیل است که تغییرات مدیریتی در استان بر اساس اعمال فشارهای گروه‌های مختلف سیاسی، جناح‌ها و … است و بنده به جد اعلام می‌کنم که استاندار کرمان به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان حرف‌های همه را می‌شنوند، با همه مشورت می‌کنند اما تصمیمات را خودشان می‌گیرند و تحت تأثیر هیچ فشاری در استان قرار نگرفته و نمی‌گیریم.»
پایبندی به قانون
وی از افرادی که چنین اظهارنظرهایی می‌کنند و روی تغییرات مدیریت در همه سطوح نظرهای خاص ارائه می‌کنند، دعوت کرد که به قانون‌گرایی برگردند و پایبند به قانون باشند. ذکااسدی اضافه کرد: «قانون اختیار هر قوه‌ای را مشخص کرده و دخالت این قوه در کار قوه دیگر خلاف قانون اساسی است. هیچ‌کس و هیچ مقامی، مسئولان اجرایی، افرادی که مرتبط با قوه مقننه و مجلس هستند، حق ندارند در اختیارات یکدیگر دخالت کنند حتی اگر نظر استاندار این است که یک مدیر خوب را جابه‌جا کند و این از اختیارات استاندار است.»
فشار آوردید استان به‌جای ناخواسته‌ای برود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره به اینکه قرار نیست با تغییر هر مدیر دستگاه‌های اجرایی که شبانه‌روز در رابطه با اقتصاد مقاومتی کار می‌کنند، استاندار جوابگوی این باشد که چرا تغییر دادی یا نه، عنوان کرد: «همان‌طور که اگر مشکل امنیتی در استان پیش بیاید، استاندار، معاون سیاسی امنیتی و مدیرکل امنیتی وی باید پاسخگو باشد، پس باید اختیارات را داشته باشد که مدیری تغییر بدهد یا نه. چه حرفی است که در رابطه با کوچک‌ترین تغییر مدیریت می‌خواهند حرف خود و نظر خود و گروهشان را غالب کنند.» وی استاندار را از انتقادپذیرترین افراد عنوان کرد و خواست که از نجابت این شهید زنده دوران دفاع مقدس، نماینده دولت در استان سوءاستفاده نکنند چراکه به گفته ذکااسدی«ایشان نجابت به خرج می‌دهد.»
ذکااسدی با تأکید بر اینکه اگر آقایان حرفی دارند و می‌خواهند امربه‌معروف کنند، قاعده این است که با خود فرد در میان گذاشته و مشکل را عنوان کنند و سؤال این است چه زمانی حرفی را گفته‌اند و ایشان انتقاد را نپذیرفته‌اند، گفت: «اگر لازم باشد، به مردم می‌گوییم چه فشارهایی را برای تغییرات آوردید و مجبور کردید استان به‌جای ناخواسته‌ای برود اما استاندار مقاومت کرده و آنچه به نفع مردم است، پیاده کرد.»
استیضاح برای مصالح مملکت است نه برای تغییر
وی در ادامه به ماجرای تهدید وزیر کشور هم اشاره کرد و افزود: «برخی افراد هنوز ازنظر دولت اطلاع پیدا نکرده‌اند، از حربه سؤال و استیضاح استفاده می‌کنند و این در حالی است که این حربه را برای مسائل کلان مملکت در نظر گرفته‌اند و نباید از آن برای تغییر فلان بخشدار و فلان فرماندار و فلان مدیر استفاده کرد. حربه استیضاح و سؤال نباید در این استان که همه‌چیز در آرامش است و همه دست‌به‌دست همه داده‌اند و کارها را پیش می‌برند، استفاده شود.»
در حوزه اختیارات دخالت نکنید
معاون استاندار بابیان اینکه کادر جهادی تشکیلات دولت در استان کرمان که شناسنامه مشخصی دارند و برای خدمت به مردم آمده‌اند، از چه می‌ترسانید، عنوان کرد: «درخواست می‌کنیم که آقایان اتحاد استان را به هم نزده و مدیریت جهادی را به سمت جناحی سوق ندهند. نظارت کنید و مسئولیت بخواهید، اما در حوزه اختیارات دخالت نکنید.» او اظهار امیدواری کرد که دیگر این مسائل تکرار نشود.
درحالی‌که 9 روز از استعفای محمودی نیا از مدیرکلی ورزش و جوانان کرمان می‌گذرد، به نظر می‌رسد کشمکش بین مسئولان مخالف و موافق او به اوج رسیده است. برای اینکه مشخص شود زور کدام گروه به دیگری می‌چربد باید به انتظار روزهای آتی نشست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *