پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پهلوان ناصر شجاعی در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای: بی «من و ما» تر از پهلوانان کسی نیست

پهلوان ناصر شجاعی در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای: بی «من و ما» تر از پهلوانان کسی نیست





۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۲

پهلوان ناصر شجاعی در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای:
بی «من و ما» تر
از پهلوانان کسی نیست

پهلوان در لغت و طبق آنچه که در فرهنگ فارسی معین آمده است به معنی دلیر، شجاع و نیرومند است. تاریخ ایران زمین، تاریخ پهلوانی است و آیین آن خردورزی، مردانگی و فتوت ، راستی و مردم داری. ابعاد شخصیتی پهلوانان تنها به میدان ورزش و تشک کشتی محدود نمی شود و در هر کوی و برزن که پای می نهند بوی مرام و معرفت و انسانیت می آید.تاریخ ایران زمین پر است از پهلوانانی که نام و سیرتشان همیشه ماندگار خواهد شد اما مهمترین این پهلوانان بی شک کسی نیست جز مولا علی (ع).
17 شوال روزی است که حضرت علی با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد. در این جنگ حضرت علی(ع) پس از شکست دادن عمروبن عبدود به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت مبارک مولی‌الموحدین انداخت. در آن لحظه حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد سپس به سمت او رفت. عمرو علت این کار را جویا شد. حضرت گفت: آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی من را غضب گرفت. نمی‌خواستم تو را به این حالت بکشم مقداری قدم زدم تا آرام شوم و تو را به خاطر خداوند لاشریک له بکشم. به دلیل این پهلوانی، ایثار، شجاعت و از خود گذشتگی، از اردیبهشت 89 این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامیده‌اند.
در سال 2010 میلادی آئین پهلوان و ورزش باستانی در سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شد
آئین پهلوانی به عنوان میراث معنوی بشریت در سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شده است. این اتفاق مهم در سال 1389 (2010 میلادی) در پنجمین اجلاس سالانه کمیته ناملموس این سازمان جهانی توسط رئیس وقت فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران مطرح و به وقوع پیوست و پس از آن نیز آئین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی با شرح وظایفی جداگانه برای 44 نهاد کارگزار فرهنگ کشور ابلاغ شد.
امسال در کرمان نیز بسان بیشتر نقاط ایران، مراسم گرامیداشتی به همت موسسه دیده‌بان میراث و تمدن کارمانیا و مشارکت هیات ورزش باستانی و با حضور مرشدان و کهن کسوتان و پیشکسوتان و پهلوانان کرمانی در جوار آرامگاه پهلوانان کل اسدالله و راضیه(سکینه) خاتون عطایی، در پارک ارفع برگزار شد و ضمن بزرگداشت یاد و خاطره تمامی پهلوانان، از مقام والای ورزشکاران و کهن کسوتان ورزش زورخانه ای تقدیر به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم که مرشد کهن کسوت سهراب خیامیان، مرشدان پیشکسوت محمد اسماعیلی، محمود یزدانی و مهندس علیرضا مساحی، کهن کسوتان محمود یوسفی، ناصر شفیعی، حاج ناصر مسعودی، عیسی مقدمی ،محمد حسین قطب زاده ،ناصر حیدری ،قاسم لنگری ،احمدطالبی ،علی شافعی ومحمد حسین رضوی نشاط و پیشکسوتان مهدی ادهمی، احمد قاسم زاده، حسین گلستانیان، علی اسفندیاری، مهدی مظهری زاده و محسن شمس و آقایان جواد جلال کمالی ،انجم شعاع ، رضا افضلی ، مسلم حاج بابایی و محمد حاج بابایی، پهلوان شجاعی، پهلوان سلاجقه و همچنین نوه پهلوان اسدالله عطایی به نام قدرت الله عطایی و نتیجه آن ابوالفضل عطایی، حسین شجاعی پسر پهلوان جهانگیر شجاعی، امان پوریزدانپناه، نوه پهلوان پوریزدانپناه ، منصور دامغانی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان و محمدرضا عامری، خیر ورزش دوست کرمانی و عده دیگری از اهلی ورزش پهلوانی و زورخانه ای شرکت داشتند،12 مرشد بمی با اجراهایی زیبا و هماهنگ قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند و پس از آن محسن مساحی، رییس هیات زورخانه ای کرمان ضمن خوش آمد گویی به حاضرین، در سخنانی گفت:پهلوان کسی است که حداقل سه سال بازوبند پهلوانی را به بازو بسته باشد و مسلک و منش پهلوانی را داشته باشد و من خودم را از این شرایط به دور می دانم. ورزش باستانی تنها ورزشی است که نامش در تقویم ایران به ثبت رسمی رسیده و امسال برای سومین سال است که گرامی داشته می شود.
جای تاسف است که حتی یک خیابان و کوچه در کرمان به نام پهلوانان و قهرمانان نیست
منصور ایرانپور مدیرعامل موسسه دیده‌بان میراث و تمدن کارمانیا در سخنانی کوتاه به احداث مسجد جامع اشاره کرد و گفت: تاریخچه پهلوانی از 750 سال پیش در کرمان و با ساخت یک مسجد شروع می شود که طی آن مسجد جامع کرمان در زمان حکومت سلطان محمد مظفر یزدی، حاکم وقت کرمان احداث و به نام پهلوان علی بمی(به دلیل رشادت هایی که در جنگ کرمانی ها با متجاوزان در جیرفت انجام داده بود) نامگداری می شود و به همین دلیل تمامی محوطه آن اطراف به نام مجموعه های مظفری شهرت پیدا کرده است که هنوز هم از بهترین بناها و مساجد ایران محسوب می شود.
وی در ادامه به وجود حداقل 1000 پهلوان در کرمان اشاره کرد وافزود: با داشتن این همه پهلوان ، شایسته است کرمان به عنوان شهر پهلوانان کشور در حوزه گردشگری نامگذاری و هر ساله با برپایی این گونه مراسم هایی ، از آنان به نیکی یاد شود و حتی با اسم گذاری خیابان ها و معابری به نام این بزرگواران، یاد و خاطره آنها گرامی داشته شود چرا باید کرمان نام چندین خیابان ابوذر و ابن سینا و غیره داریم اما حتی نامی از یکی از این پهلوانان اسطوره ای کرمان نیست؟
ایرانپور درباره ماجرای کل اسدالله عطایی و خواهرش سکینه (راضیه) خاتون و کشتی اش با پهلوان یزدی گفت: پهلوان محمد عبدل یزدی، پهلوان نامی ایران که مظفرالدین شاه هم بارها از او تعریف کرده است، در ادامه زورآزمایی ها و کشتی گرفتن هایش به کرمان می آید و در محله شهر قصد کشتی گرفتن با پهلوان کل اسدالله می کند اما قبلش به وی اطلاع می دهند که فردی ناشناس تمایل دارد با محمد عبدل کشتی بگیرد که وی می پذیرد و با شخصی که کاملا سر و صورت خود را پوشانده بود گلاویز می شود و در کمال تعجب از آن شخص ناشناس شکست می خورد و بعدها متوجه می شوند که آن شخص پیروز، بانویی بوده به نام راضیه خاتون عطایی و خواهر پهلوان کل اسدالله. قبوراین دو پهلوان عزیز درهمین پارک ارفع است که برنامه امروز برای پاسداشت یاد این دو بزرگوار و سایرپهلوانان کرمانی است.
با نوای مرشد می توان آموخت که از قدرت روح و صفای باطن چگونه استفاده کنیم
حرکات نمایشی و میل بازی نوجوان باستانی کار از دیگر برنامه های این مراسم بود و در ادامه نوبت به ناصر شجاعی، از پهلوانان و قوی ترین مردان ایران و یکی از بانیان برگزاری این مراسم رسید. وی با اشاره به حضورش در جمع کهن کسوتان و پیشکسوتان کرمانی گفت: همیشه و از بچگی آروز داشتم کاری برای پهلوانان کاری بکنم و امرو خوشحالم موفق شدم با کمک دوستان گامی در جهت شناساندن و معرفی این بزرگان که تعدادی از آنها از میان ما رفته اند را بردارم. برای من مایه تاسف است که تمامی قهرمانان آمریکا و اروپا را می شناسیم اما پهلوانان خودمان را که«بی من و ما» و گمنام‌تر از آنها کسی نیست را نمی شناسیم. قدمت ورزش باستانی و پهلوانی به دوران مهرپرستی یا میترائیسم برمی گردد و نشان دهنده این است که در این کار، روح در کنار جسم، موفق تر است با نوای مرشد فرا می گرفتند که از قدرت روح و صفای باطن چگونه استفاده می کردند. در بیان خصلت های پهلوانی این دو خواهر و برادر همین بس که بدانیم خانه آنها ( این خانه در محل مسجد امام واقع است)دیوار حصار نداشت و مردم برای رفع مشکلاتشان به در و پنجره منزل آنها مراجعه می کردند.زنان و بانوان به پنجره می زدند که پهلوان سکینه خاتون پاسخ می داد و مردان به درب می کوبیدند و پهلوان کل اسدالله پاسخگوی آنها بود.
در پایان این مراسم با اهدا لوح ها و تندیس هایی از پهلوانان و قهرمانان قدردانی و حاضرین با حضور بر سر قبور کل اسدالله و سکینه خاتون عطایی و قرائت فاتحه و تصنیف ، یاد آنها را گرامی داشتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *