سایت خبری پیام ما آنلاین | از سیر تا پیاز استارتاپ ویکند کرمان در گفت و گو با جاوید مومنی

از سیر تا پیاز استارتاپ ویکند کرمان در گفت و گو با جاوید مومنی





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۸

از سیر تا پیاز استارتاپ ویکند کرمان
در گفت و گو با جاوید مومنی

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند. اخیرا این رویداد در کرمان برگزار شد. در این رابطه با جاوید مومنی، یکی از شرکت کنندگان این رویداد در کرمان هم صحبت شدیم که در ادامه می خوانید:

به عنوان سوال اول، درباره استارتاپ ویکند صحبت کن.
استارتاپ ویکند یک رویداد جهانی است که در سراسر دنیا برگزار می شود. در این رویداد افراد مختلف ایده های خود را ظرف مدت یک دقیقه ارائه می دهند. این رویداد در 3 روز آخر هفته برگزار می شود و عصر چهارشنبه فرصت ارائه ایده هاست. بعد از ارائه ایده، ایده های برتر از طریق رای گیری مشخص می شود و صاحبان ایده های برتر نیازهای خود را برای پیاده سازی ایده می گویند.
منظورت از اینکه این رویداد جهانی بود چیست؟ یعنی رویدادی که در کرمان برگزار شد از چه جهتی جهانی بود؟
اول اینکه کمپانی های بزرگ دنیا هم از همین طریق فعالیت می کنند. به عنوان مثال گوگل هم به همین ترتیب شکل گرفته و کمپانی های بزرگ جهانی از طریق این استارتاپ ویکندها ایده ها را جذب می کنند و یار کشی می کنند.
خب استارتاپ ویکند کرمان چه ارتباطی به دیگر استارتاپ ویکندهای جهانی داشت؟
یک سایت به نام startupweekend.com وجود دارد که برای برگزاری این رویداد در هر کجای دنیا باید در این سایت درخواست برگزاری داده شود. این سایت هم از طریق شاخص هایی که دارد اجازه برگزاری را می دهد.
هزینه برگزاری این رویداد از کجا تامین می‌شود؟
استارتاپ ویکند به صورت کاملا غیرانتفاعی برگزار می شود و برگزار کنندگان از طریق جذب اسپانسر و هزینه ای که از شرکت کنندگان می گیرد رویداد را برگزار می کند. پس از برگزاری 50 درصد مبلغی که مانده به کانون کارآفرینی ایران که نماینده استارتاپ ویکند در ایران هستند داده می شود و 50 درصد مابقی برای برگزاری رویداد بعدی در همان شهر باقی می ماند.
پس نقش سایت جهانی چیست؟
شناسایی مربی هایی که برای برگزاری استارتاپ ویکند مناسب است. مثلا برای برگزاری استارتاپ ویکند در کرمان چند مربی از مشهد آمده بودند. علاوه بر این این رویداد یک سری استانداردهایی در مورد برگزاری و داوری دارد که سایت جهانی آن را تعیین می کند.
در کرمان که اولین استارتاپ ویکند برگزار می شد، پس 50 درصدی از قبل وجود نداشت.
نه. از طریق جذب اسپانسر این رویداد برگزار شد.
سایتی به زبان فارسی هم برای این رویداد وجود دارد؟
بله. startupweekend.ir
چند نفر در استارتاپ ویکند کرمان شرکت کردند؟
ما حدود 80 نفر بودیم.
این رویداد بیشتر به متخصصان وب و اندروید مربوط است یا مثلا فردی مثل من هم که متخصص وب نیستم می توانم در آن شرکت کنم؟
بله، این رویداد فقط مختص فضای مجازی و وب نیست. استارتاپ ویکند یک کارگاه کارآفرینی است. ببینید بعد از مطرح کردن ایده، افرادی که ایده شان رای می آورد، 2 روز وقت دارند روی آن ایده کار کنند. البته چون ایده های حوزه آی تی بگونه ای هستند که می شود طی 54 ساعتی که استارتاپ برگزار می شود، به یک محصول اولیه یا MVP برسند بیشتر مطرح می شوند.
این رویداد داور هم دارد؟
بله. داوران به شکل سرمایه گذارانی هستند که می‌خواهند ایده ها را بخرند.
واقعا می خرند؟
ببینید در فضای کسب و کار افراد باید از شکست درس‌های زیادی می‌گیرند. یعنی حتما ایده اولیه منجر به پیروزی نمی‌شود. استارتاپ ویکند در طول 3 روز به شما اجازه می دهد که ایده ای را مطرح کنید، تیمی را انتخاب کنید و روی آن کار کنید. این تجربه خیلی خوبی را به شرکت کنندگان می دهد. در فضای کسب و کار اصولا بین 10 تا 12 درصد استارت آپ ها به کسب و کار تبدیل می شوند و با این وضعیت استارتاپ ویکند یک تمرین کارآفرینی است. با استارتاپ ویکند شما یک مدل کسب و کار نوین را ساختید، هزینه ها و درآمدها را بررسی کردید، در مقابل داوران از ایده دفاع کردید و با چالش های مسیر آشنا شدید.
چه کسانی استارتاپ ویکند کرمان را برگزار کردند؟
فردی به نام امیر اخگر که قبلا در استارتاپ ویکند مشهد شرکت کرده بود به سایت جهانی درخواست داده بود و آن ها هم یک سری مربی به ایشان معرفی کردند و روند برگزاری را در اختیار ایشان قرار دادند و استارتاپ ویکند کرمان برگزار شد.
چه کسانی در برگزاری این رویداد نقش داشتند؟
مسئول برگزاری رویداد فضا و نیازها را آماده می کند. یک نفر هم مسئول مالی می شود. شخصیت های بعدی هم مربیانی هستند که متخصص این کار هستند. شرکت کنندگان هم هرکدام کارت ورود را می خرند و در این رویداد شرکت می کنند.
قیمت کارت ورود چقدر بود؟
استارتاپ ویکند کرمان هر کارت 125 هزار تومان
به نسبت دیگر استان ها، کرمان در زمینه برگزاری این رویداد عقب است؟
به هرحال ما پس از 3 سال برگزاری این رویداد را در کرمان داشتیم. در حالی که استارتاپ ویکند در برخی شهرهای کوچک هم برگزار شده بود.
به نظرت چرا اینگونه است؟
متخصصان کرمانی نسبت به فضای کسب کار آنلاین ناامید هستند. خب وقتی ما پهناورترین استان ایران هستیم و بهترین اینترنت ایران را نداریم این اتفاق می افتد.
این دو چه ارتباطی به هم دارند؟
ببینید وقتی همه تبلیغات در فضای مجازی است و لزوم ارتباط مناسب در این فضا، اینترنت مناسب است. متاسفانه ما در کرمان نسبت به همه مولفه های کسب و کارهای آنلاین عقب هستیم. نمونه اش هم سیستم آنلاین فروش غذا است که در کرمان تازه راه افتاده اما در دیگر شهرها سال هاست که این اتفاق افتاده است. البته ما حدود 10 سال پیش فروشگاهی اینترنتی داشتیم که بدلایل مختلفی موفق نشد.
چرا شکست خورد؟
هم استقبال مردم کم بود و هم مدیریت خوبی نداشت. آن موقع هنوز دیجی کالا هم نبود اما چون مدیریت آن فروشگاه اینترنتی با یک سری چالش ها روبرو بود که به آنها آگاهی نداشت شکست خورد. اینکه کسی فکر کند فقط یک سایت را بزند و پول درآورد درست نیست. باید چالش ها را هم بشناسیم.
از این بحث بگذریم. تو چه ایده ای در استارتاپ ویکند کرمان داشتی؟
ایده ما وفات بود.
بیشتر توضیح بده.
ایده به این صورت بود که تصمیم داریم یک سرویس ارائه دهیم که مراسم عزا بهتر برگزار شود. به این صورت که ما از طریق وبسایت، اپلیکیشن و یا فضای اجتماعی خدمات را ارائه دهیم. بهتر برگزار شدن این مراسم ها هم یعنی اینکه چیزی از قلم نیفتد، با استرس کمتری برگزارشود، ارزانتر باشد و … کار ما هم برقراری ارتباط بین برگزار کنندگان مراسم با اصنافی هست که در برگزاری مراسم تاثیرگذارند. یعنی ما فقط ارتباط دو طرف را بهتر می کنیم.
از ایده ات در استارتاپ ویکند کرمان استقبال شد؟
شاید ایده من جز بهترین ایده ها نبود، اما نحوه ارائه من بگونه ای بود که شرکت کنندگان با آن ارتباط برقرار کردند و به آن رای دادند و ایده من جزو 10 ایده برتر قرار گرفت.
مرحله بعدی چه بود؟
حالا ما که ایده هایمان انتخاب شده بود می بایست از بین 80 نفر تیم خودمان را بر اساس نیازهایمان انتخاب کنیم و این تیم یک نمونه اولیه ای از ایده بسازد.
همه تیم ها موفق شدند؟
آشنا شدن با چالش های مسیر خودش یک موفقیت است. همه شرکت کنندگان در این مراسم فهمیدند باید هزینه و درآمد هر ایده را بدانند و قابلیت اجرای ایده ها را بسنجند. همین برای ما موفقیت بود. البته از یک نظر دیگر هم کل این رویداد برای من جالب بود و قصد دارم این رویداد را برگزار کنم.
پس از شرکت در استارتاپ ویکند خیلی راضی هستی.
من از این رویداد لذت بردم و فهمیدم بر خلاف تصورم افراد زیادی در کرمان استعدادهای نهفته ای دارند و لازم است این افراد با هم آشنا شوند.
فکر می کنی برای برگزاری این رویداد به چه حمایتی نیاز داری؟
بیشتر به حمایت مردم نیاز نیست. باید افراد با چالش ها روبرو شوند. ببینید من خودم افرادی را دیدم که 5 سال در پارک های علم و فناوری حضور دارند و به این نتیجه نرسیدند که شکست خوردن مهم است اما ما 80 نفر طی 3 روز به این تجربه رسیدیم و من معتقدم الان این 80 نفر چند سال از زندگی خود جلو هستند.
کسانی که علاقمند هستند چگونه می توانند از برگزاری این رویداد با خبر شوند؟
به سایت استارتاپ ویکند کرمان و یا ایران مراجعه کنند و یا اکانت شخصی من را در اینستاگرام دنبال کنند.
Jaavid@

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *