پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نخستین شهرک گلخانه‌ای جنوب کرمان کلنگ‌زنی شد

نخستین شهرک گلخانه‌ای جنوب کرمان کلنگ‌زنی شد





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹

نخستین شهرک گلخانه‌ای
جنوب کرمان کلنگ‌زنی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، سید‌نظام‌الدین سجادی در آیین کلنگ‌زنی نخستین شهرک گلخانه‌ای جنوب‌کرمان در جیرفت اظهار کرد: فاز نخست طرح شهرک گلخانه‌ای جیرفت در زمینی به مساحت 65 هکتار با اعتبار 74 میلیارد تومان که 50 میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی و بقیه آن آورده سرمایه‌گذار است،آغاز به کار می‌کند.
وی بیان کرد: طرح‌های شهرک‌های گلخانه‌ای و پرورش ماهی در قفس دو طرح اولویت‌دار در جهاد کشاورزی است که دولت در مناطق برخوردار 14 درصد و در مناطق کمتر توسعه‌یافته 10 درصد یارانه می‌دهد و این بالاترین حمایت دولت از این طرح‌ها است.
سجادی افزود: در راستای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور در مراحل مختلف کار انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال‌جاری حدود 20 شهرک گلخانه‌ای در کشور زیرساخت‌های آن آماده شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها ورود کند.
وی با اشاره به اینکه ابعاد این شهرک‌ها متفاوت است که حدود یک‌هزار هکتار را شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این طرح در استان‌های مختلف آغاز شده و مطالعه‌ طرح‌های زیادی در مراحل مختلف صورت‌ گرفته که بعضی از این طرح‌ها در مرحله طراحی و احداث زیرساخت‌ها قرار دارند.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در گلخانه‌ها صیفی‌جات، توت‌فرنگی، مارچوبه و … تولید می‌شود که به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای‌ میانه صادر می‌شود.
وی افزود: یکی از دلایل توسعه گلخانه این است که از نظر جغرافیایی کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار دارد و متوسط بارندگی ما نصف متوسط دنیا است، اما متوسط تبخیر آب سه برابر متوسط تبخیر آب در دنیا است، بنابراین منابع آبی رو‌به کم‌ شدن است که اگر چاره‌ای در این راستای اندیشیده نشود، مشکلات جدی در طولانی‌ مدت برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کند.
سجادی اعلام کرد: نمونه‌های این مشکلات را در چند سال اخیر در کشور و به تبع آن در منطقه جنوب کرمان مشاهده کرده‌اید و بر این اساس سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش و دبی آب چاه‌ها کاهش پیدا کرده است که برای رفع این بحران وزارت جهاد کشاورزی شیوه‌های مختلفی را برای بهبود وضعیت آب در دستور کار دارد.
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که باید انجام شود، فعالیت در تولید آب است که به شیوه آبخیز‌داری، آبخوان‌داری و افزایش پوشش گیاهی به افزایش منابع آب موجود کمک کند، گفت: از دیگر وظایف جهاد کشاورزی تغییر در الگوی مصرف آب از جمله راهکارهایی‌ است که به خوبی در کشور گسترش می‌یابد و توسعه آبیاری‌های نوین است که هر سال همسطح اجرای روش‌ها آبیاری نوین در حال افزایش است و همچنان جزء اولویت‌ها است.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌هایی که در جهت افزایش کارایی آب باید مورد استفاده قرار گیرد، تغییر در الگو و روش کشت است، یعنی باید دنبال کشت محصولاتی که آب کمتری لازم دارند و نیازهای کشور را بهتر برطرف می‌کنند بود که این طرح امروز تغییر روش کشت است و از فضای باز به گلخانه تبدیل می‌شود یا به عبارتی کشت پراکنده را به کشت متراکم تبدیل می‌کنیم، زیرا در کشت فضای باز آب بیشتری مصرف می‌شود و هم در واحد سطح تولید کمتری است.
وی با بیان اینکه در گلخانه‌های هیدروپونیک پیش‌بینی برداشت 600 تن را داریم و تولید با گلخانه‌ها بیش از 10 برابر می‌شود، خاطرنشان کرد: اصل این است که گلخانه‌ها را در شهرک احداث کنیم که بتوانیم، بحث بازاریابی و نظام بهره‌برداری و زنجیره تولید را برآورده کنیم و هزینه‌های تولید هم کاهش یابد.
سجادی ابراز کرد: از دیگر سیاست‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه به صورت مجتمع و شهرک در کنار مراکز جمعیتی است تا هزینه جابه‌جایی محصول به حداقل رسد. وی افزود: در بسیاری از طرح‌ها برنامه این است که 400 هزار هکتار سطح کشت صیفی‌جات و سبزی را در کشور به سمت این نوع گلخانه منتقل کنیم تا این اراضی آزاد شوند و آبی هم که اضافه می‌آید برای کشت‌های استراتژیک هدایت شود و کشت صیفی‌جات سبزی و گل را به تدریج به سمت گلخانه‌ها هدایت کنیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *