پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش بازدید از نمایشگاه کارهای دستی کودکان کم‌توان ذهنی و اتیسم مرکز توان‌بخشی «امام علی» کرمان دست‌های کوچولوی توانا

گزارش بازدید از نمایشگاه کارهای دستی کودکان کم‌توان ذهنی و اتیسم مرکز توان‌بخشی «امام علی» کرمان دست‌های کوچولوی توانا





۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۸

گزارش بازدید از نمایشگاه کارهای دستی کودکان کم‌توان ذهنی و اتیسم مرکز توان‌بخشی «امام علی» کرمان
دست‌های کوچولوی توانا

بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند به والدین عطا می‌کند فرزندان سالم و صالح است.درد بیماری و ناتوانی فرزند، دردی است که هیچ مرهمی نمی‌تواند آن را جبران کند. «اتیسم» یکی از این دردها است، که هرساله تعداد زیادی از خانواده‌ها را درگیر خود می‌کند.
اتیسم نوعی اختلال رشدی است که مشخصه‌ی آن ارتباط غیرطبیعی است که حتی در ارتباط کلامی هم نمود پیدا می‌کند.برای این اختلال هنوز هیچ دلیل مشخصی پیدا نشده است. مبتلایان در مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی کاستی‌های قابل‌مشاهده‌ای دارند و این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.
توانایی‌های آسمانی
کودکان اتیسم نمی‌توانند با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار کنند و حتی گاهی رفتارهای پرخاشگرایانه و خودآزاری را از خود بروز می‌دهند. رفتارهای تکراری و قالبی مبتلایان یکی از بروزهای ظاهری این اختلال است. ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی در50درصد کودکان مبتلا به اتیسم دیده می‌شود به‌طور مثال عدم استفاده از ضمیر «من» در بسیاری از مبتلایان به اتیسم مشهود است.کودکان مبتلابه اتیسم برای بهبود وضعیت خود به‌شدت نیازمند آموزش و توجه هستند و با آموزش درست و به‌موقع این کودکان بسیاری از مشکلات آن‌ها قابل‌کنترل است. والدین در مبحث آموزش کودکان «اتیسم» بسیار مؤثر هستند این کودکان در تمام دقایق زندگی خود نیاز به آموزش دارند و این موضوع مسئولیت والدین را چندین برابر می‌کند. اداره بهزیستی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان «اتیسم» نقش به سزایی در طبیعی کردن روند زندگی این کودکان دارد . با آموزش‌های به‌موقع،حتی این کودکان می‌توانند به هنرمندان قدرتمندی تبدیل شوند. مرکز آموزش وتوان بخشی کودکان اتیسم و ناتوان ذهنی امام علی(ع) نمایشگاهی را از هنرها و کارهای دستی این کودکان برگزار کرده است.مشاهده‌ی توانایی‌هایی این کودکان، لذتی آسمانی‌ای را در برداشت.
امانت‌های الهی
حیاط مرکز امام علی به هنرهایی سرانگشتان پر توان کودکان «اتیسم» و«کم‌توان ذهنی» آذین بسته‌شده بود .کودکانی که گاهی به ناحق ناتوان از هر کاری تصور می‌شوند. کودکانی که نیازمند توجه بیشتر برای بروز توانایی‌هایشان هستند و مرکز «امام علی» سعی بر حمایت و آموزش هم جانبه ی این امانت‌های الهی را دارد.
«سلمه تجلی» مدیر روابط عمومی مرکز امام علی به «پیام ما » گفت: «از تأسیس مرکز جامع توان‌بخشی امام علی (ع) 12 سال می‌گذرد که تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند و در حوزه ناتوانی‌های ذهنی فعال است و 2 سال هم علاوه بر ناتوانی‌های ذهنی به‌صورت کاملاً تخصصی آموزش وتوان بخشی کودکان اتیسم را بر عهده دارد.»
او ادامه داد: «این نمایشگاه، اولین نمایشگاه از محصولاتی است که کودکان «اتیسم» و کم‌توان ذهنی، آن‌ها را درست کرده‌اند و تنوع نسبتاً بالایی هم دارد، کارهای دستی بچه‌ها مجموعه‌ای از نقاشی‌های، دستبند، کارت تبریک و… هستند. مهم‌ترین مسئله کودکانی است که در بعضی ‌اوقات جامعه آن‌ها را در هر زمینه‌ای ناتوان می‌داند، این تولیدات را داشته‌اند.» او خاطر نشان کرد:«از این نمایشگاه تعدادی از ناظران و کارشناسان بهزیستی ، تعدادی از مسئولین نیرو انتظامی و هلال‌احمر وهم چنین کمیته «کیک بوکسینگ» کرمان بازدید به عمل‌آورده‌اند.»
حمایت‌های مادی و معنوی
این نمایشگاه با حضور والدین کودکان کم‌توان ذهنی واتیسم و همچنین هنرمندان رنگ و بوی ویژه ای به خود گرفته بود. کودکان «اتیسم وکم توان ذهنی» در کنار مربیان و والدینی که تمام وجود خود را نثار این فرشتگان زمینی کرده اند ، در بین غرفه های این نمایشگاه دیده میشدند. غرفه هایی که بعضی نقاشی ها، بعضی عروسک ها، کارت های تبریک و… را به نمایش وفروش گذاشته بودند.
«سلمه تجلی» با اشاره به اینکه این مرکز کودکان 2 تا 14 سال «کم توان ذهنی واتیسم» را مورد پذیرش قرار می‌دهد به «پیام ما» گفت: «کودکان این مرکز تمام آموزش‌هایی را که در یک ترم آموزشی فراگرفته‌اند در قالب این نمایشگاه به معرض دید قرار داده‌اند.» او ادامه داد: «آموزش کودکان اتیسم بسیار «زمان‌بر» است بااین‌وجود بسیاری از آن‌ها حتی بااینکه در سطح عمیقی از اختلال بودند، قادر شده‌اند که کارهای هنری زیبایی مثل تابلوهای نقاشی را خلق کنند. همه‌ی درآمد این نمایشگاه صرف خود بچه‌ها می‌شود و ما امیدواریم که این نمایشگاه دلیلی شود برای آشنایی مردم با این کودکان و جلب حمایت‌های معنوی و مادی برای کودکان مبتلابه اتیسم و کم‌توان ذهنی و هرساله شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌چنینی از کودکان کم‌توان در سطح شهر باشیم .»
توانمندی‌های کودکان کم‌توان ذهنی واتیسم
یکی از مسئولان مرکز« امام علی(ع)» که خواست نامی از او برده نشود در رابطه با کودکان «اتیسم» به «پیام ما» گفت:«ما در این مرکز نقاشی درمانی را اجرا می‌کنیم، کودکان اتیسم با این روش در سطح مهارتی، پیشرفت ویژه‌ای می‌کنند.»
او در رابطه باهدف برگزاری این نمایشگاه گفت:«هدف نمایش توانمندی‌های کودکان کم‌توان ذهنی واتیسم است و همچنین ایجاد ارتباط بین کودکان عادی و کودکان این مرکز، ما حتی در این نمایشگاه یک غرفه را هم به کودکان عادی اختصاص داده‌ایم تا بدین‌وسیله به والدین کودکان هر دو گروه یادآور شویم که کودکان اتیسم و کم‌توان ذهنی به‌راحتی توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگر کودکان و اعضا جامعه رادارند وباید مانند بقیه اعضا جامعه موردپذیرش قرار بگیرند و به آن‌ها با دید ترحم و کسی که توان انجام هیچ کاری ندارد، نگاه نشود و از جامعه حذف نگردند.»
او با بیان اینکه که ناراحت‌ترین لحظات در برخورد با والدینی صورت می‌گیرد که نمی‌خواهند مشکل فرزند خود را قبول کنند گفت:«والدینی وجود دارند که سال‌ها مشکل کودک خود را متوجه شده‌اند اما آن را مخفی می‌کنند و وقتی‌که کاملاً ناامید می‌شوند به ما مراجعه می‌کنند. مثلاً والدینی که کودک اتیسم آن‌ها «ده، یازده‌ساله» است وعملا دیگر برای این کودک، کار خاصی نمی‌توان انجام داد. زیرا سن طلایی آموزش به کودکان اتیسم زیر 4 سالگی است. ما حتی مراجعین داشته‌ایم که پزشک تشخیص اتیسم نوزادشان را در سن 6 ماهگی داشته است.»
برای هنر این کودکان هیچ قیمتی نمی‌توان تعیین کرد، هنری که دستان اهورایی در به وجود آوردن آن نقش داشتند. عروسک‌های بافته‌شده، گل سرهای رنگی ،همه و همه به ما یادآوری می‌کردند که دنیا باوجوداین کودکان جای زیباتری برای زندگی کردن است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *