پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دستور پخت اوماچو «شولی کرمانی» مقوی و سرشار از ویتامین

دستور پخت اوماچو «شولی کرمانی» مقوی و سرشار از ویتامین





۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۳۴

دستور پخت اوماچو «شولی کرمانی» مقوی و سرشار از ویتامین

افسانه محمدی

شهر کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری غذاهای خوشمزه و متنوع زیادی دارد. زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست اگر چه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده است اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد که توسط کدبانوهای کرمانی به بهترین نحو طبخ می شود. بعضی از این غذاها مختص شهر کرمان بوده و غذای اصیل این شهر محسوب می شود که هر هفته یکی از این غذاها را به همراه خواص موادش عنوان می کنیم.
اوماچو «شولی کرمانی»
با توجه به اینکه بسیاری از عادت‌های غذایی صحیح مردم ایران زمین در مقابل زندگی ماشینی تحت تاثیر قرار گرفته است و سفره مردان و زنان ایرانی دستخوش تغییر شده است ولی باید همچنان پایبندی خود را به غذاهای بااصالت که جایگاه ویژه ای در سلامت دارند حفظ کرد. اماچو آشی است سرشار از ویتامین و املاح معدنی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، درمان کننده سرماخوردگی و آنفولانزا، پاک و ضدعفونی کننده معده و روده، درمان کم خونی.
مواد لازم:
سبزی آش«گشنیز، شوید، جعفری، شنبلیله، تره، اسفناج» جمعا یک کیلو، آرد گندم 1لیوان، چغندر رنده شده 1کیلو، عدس 2پیمانه، زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
ادویه: زیره سیاه، تخم شوید، گل پر،زنیان، سیاه دانه جمعا 50گرم
طرز تهیه: مقداری آب را جوش آورده و سبزی ها و چغندر رنده شده را اضافه کرده و می گذاریم تا بپزد، عدس را چند ساعت قبل خیس کنید و آرد را در مقداری آب کاملا مخلوط می کنیم. پس از پخت سبزی آرد و آب را کم کم اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا آرد گلوله نشود و ته نگیرد. در همین زمان نمک را نیز اضافه می‌کنیم و سپس عدس ها را اضافه می کنیم. اجازه دهید عدس ها کاملا بپزد و شولی خوب جا بیفتد. در اواخر پخت ادویه آسیاب نشده را داخل آن بریزید و در آخر هم زردچوبه و نعناع داغ را که از قبل درست کرده ایم به آش اضافه می کنیم. چاشنی این آش تلف «قره قروت» است که به مقدار دلخواه به شولی اضافه می کنیم.
عدس: عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد می باشد. یعنی پوست آن گرم و خود عدس قابض است. به عبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال است. تقویت کننده معده است دارای انواع ویتامین ها، پتاسیم، فسفر، منیزیم،کلسیم و آهن است. عدس باعث تقویت عضله قلب می شود.کسانی که کم خون هستند حتما عدس بخورند. یک غذای خوب برای کودکان و سالمندان است.
آرد گندم: گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید.گندم از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می کند.
سیاه دانه: بهبود دهنده میگرن است.در بهبودی سیاتیک و نیرومندی مفصل ها نقش بسزایی دارد. پیشگیری کننده از رشد هرگونه تومور و سرطان است.ضد پیری زود رس و ضد چروک است.
زیره: زیره دانه ای معطر و ضد نفخ است که به دو صورت سبز و سیاه موجود است. زیاد کننده شیر مادران است. ضد تشنج، قابض، مقوی معده می بلشد. در درمان دل پیچه کودکان موثر است. مقوی بدن لاغر است.
سبزی: با مصرف سبزیجات خطر دیابت را کاهش دهید. سعی کنید در آش از سبزی تازه استفاده کنید.مصرف آن از بیماری قلبی جلوگیری می کند. انواع سبزی ها فاقد کلسترول هستند. سبزیجات دارای فیبر، فولات و بتاکاروتن هستند که این مواد بدن را در مقابل چند نوع سرطان محافظت می کند. دارای کالری پایین، حجیم و سیر کننده می باشند و برای پیشگیری از چاقی ضروری و اثر بخش است.
منابع دنیای تغذیه – حکیم تهرانی

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *