سایت خبری پیام ما آنلاین | گفت و گوی «پیام ما» با دکتر مهدیه بالنگی مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کرمان / سلول‌های زندگی‌بخش

گفت و گوی «پیام ما» با دکتر مهدیه بالنگی مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کرمان / سلول‌های زندگی‌بخش





۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰:۴۱

گفت و گوی «پیام ما» با دکتر مهدیه بالنگی مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز کرمان /
سلول‌های زندگی‌بخش

دانش و به‌طور خاص دانش پزشکی با چنان سرعتی در حال رشد است که اگر مطلبی را صبح رصد کرده باشی، امکان زیادی دارد که شب یا تغییر و یا به آن افزوده‌شده باشد. این سرعت‌بالای علم می‌تواند امیدبخش هم باشد، امید برای همه‌ی کسانی که درگیر بیماری می‌شوند و حتی کور سوی امید برایشان ارزشمند است. تأثیر پیشرفت علم در بحث‌های درمانی به‌خوبی دیده‌شده است. سلول‌های بنیادی و دانشی که در این زمینه وجود دارد و همچنان در حال پیشرفت است، نویدبخش درمان بسیاری از بیماری‌ها شده است. بیماری‌های که روزی گرفتار شدن به آن‌ها هیچ راه گریز ودرمانی نداشت، با کمک این دانش درمان‌پذیر شده‌اند.دانش سلول‌های بنیادی شاخه‌های مختلفی دارد که سلول‌های بنیادی خون‌ساز یکی از گروه‌هایی است که به میزان چشم‌گیری در خدمت سلامت انسان قرارگرفته‌ است. برای آشنایی بیشتر با این علم و همچنین آشنایی با عمل انسان دوستانه‌ی اهدا سلول‌هایی که می‌تواند زندگی را دوباره ببخشند به سراغ دکتر «مهدیه بالنگی» مسئول بخش پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در سازمان انتقال خون استان کرمان رفتیم تا گفتگویی در این رابطه داشته باشیم.
سلول‌های بنیادی چه هستند؟
سلول‌های بنیادی را می‌توان مادر تمام سلول‌های بدن دانست که توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارند. این سلول‌ها با توان بالا و عمر طولانی و همچنین قابلیت تکثیر بالایی هستند و در بدن هر شخص مسئول ساختن اعضا مختلف می‌باشند. معمولاً در همه‌ی بافت‌های بدن موجود هستند و به‌طورکلی وظیفه‌ی ترمیم آن‌ها را بر عهده‌دارند. سلول‌های بنیادی برحسب نوع بافتی که در آن دیده می‌شوند، انواع مختلفی دارند.سلول‌های بنیادی در مغز استخوان ، خون‌بند ناف و خون محیطی وجود دارند.
سلول‌های بنیادی خون‌ساز را تعریف کنید
سلول‌های بنیادی بافت خون را سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌نامند و این توانایی را دارند که انواع سلول‌های موجود در خون مانند گلبول‌های قرمز و سفید را ایجاد کنند. به‌طورکلی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بدن هر شخص مسئول ساختن اجزا خون می‌باشند. تاکنون بیش از شصت نوع بیماری صعب‌العلاج و کشنده با استفاده از روش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز درمان‌پذیر شده است. از پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در درمان انواع مختلف بیماری‌ها و اختلالات خونی مانند لوسمی ها یا سرطان‌های خون، آنمی ها و بعضی از اختلالات سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.
شرط پیوند سلول‌های بنیادی خون چیست؟
شرط اول برای پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به بیمار، سازگاری یا شباهت ژنتیکی بین بیمار و اهداکننده است. ازآنجایی‌که احتمال یافتن اهداکننده‌ی مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است، هدف مرکز پذیره‌نویسی اهداکننده سلول‌های بنیادی خون‌ساز یا مرکز «سپاس» کمک به بیماران جهت پیدا کردن اهداکننده‌ی مناسب از بین افراد غیر خویشاوند است.با توجه به این‌که سلول‌های بنیادی خون‌ساز هم نوعی از محصولات سلولی خون هستند لذا سازمان انتقال خون ایران در حیطه‌ی وظایف تعیین‌شده، اقدام به تأسیس مرکز ملی «سپاس» یا همان مرکز اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز نموده است.
شرایط عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز چیست؟
شرایط عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز شامل موارد زیر است: 1. سن بین 18 تا 50 سال 2.انگیزه بالای اهداکننده برای کمک به بیماران در تمام مراحل اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز 3 . سلامت اهداکننده ازنظر بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی و غیره 4. سلامت اهداکننده ازنظر بیماری‌های خونی و عفونی قابل‌انتقال مثل هپاتیت و ایدز 5.بررسی شرایط عضویت و تائید توسط پزشک مرکز.
مراحل عضویت و اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز به شرح زیر است: از فرد داوطلب که مراجعه می‌کند پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم جهت اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز ثبت‌نام به عمل می‌آید و نمونه‌ی خونی گرفته می‌شود. بعد از انجام آزمایش‌ها لازم نتایج برای بررسی سازگاری ژنتیکی با فرد بیمار ذخیره می‌شود. اطلاعات آزمایش‌ها در پرونده‌ی داوطلب به‌صورت محرمانه ثبت می‌گردد.در صورت پیدا شدن فرد سازگار با اهداکننده، اهداکننده به مرکز پیوند جهت آزمایش‌ها تکمیلی متعدد مثل سیستم ارزیابی قلبی، عروقی و ریوی وانجام آزمایش‌ها مختلف خونی، بیوشیمیای وآنتی بادی‌ها فراخوانده می‌شود و پس از رضایت‌بخش بودن نتایج این آزمایش‌ها فرد برای اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز به مرکز جمع‌آوری سلول‌های بنیادی معرفی می‌شود.
جمع‌آوری سلول‌های بنیادی خون‌ساز چگونه انجام می‌شود؟
جمع‌آوری سلول‌های بنیادی خون‌ساز، معمولاً از خون محیطی صورت می‌گیرد. نحو جمع‌آوری سلول‌های بنیادی خون‌ساز از خون محیطی به این صورت است که پس از تزریق متوالی چهار تا پنج روزِ دارو به‌صورت زیر جلدی به اهداکننده در فرایندی سلول‌های بنیادی خون‌ساز از بدن فرد اهداکننده جداشده و جمع‌آوری می‌شوند. ازآنجایی‌که به‌صورت عادی تعداد سلول‌های بنیادی در خون محیطی کافی نیست، قبل از جمع‌آوری، مغز استخوان اهداکننده جهت آزاد کردن این سلول‌ها به‌وسیله تزریق داروی«Gcsf» تحریک می‌شود. این دارو به‌منظور افزایش سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مغز استخوان اهداکننده و افزایش سلول‌ها در خون طی چند روز قبل از اهدا به اهداکننده تزریق می‌گردد. مراجعه و همکاری اهداکننده با مرکز پیوند طی این چند روز ضروری است .
آیا امکان دارد اهداکنندگان با تزریق دارو دچار مشکل خاصی شوند؟
داروی اهدا سلول بنیادی سال‌های زیادی مورداستفاده قرارگرفته و تزریق آن عوارض خاصی برای اهداکننده به همراه نداشته است. برخی از اهداکنندگان ممکن است با تزریق این دارو دچار علائم شبه سرماخوردگی شوند که با مصرف مسکن‌های ساده‌ای مثل استامینوفن برطرف می‌شود. سلول‌های بنیادی خون محیطی طی دو تا سه هفته در بدن اهداکننده، جایگزین شده و فرد، زندگی طبیعی خود را خواهد داشت. اهدا سلول‌های بنیادی هزینه‌ای برای اهداکننده ندارد.
در کرمان چه محلی برای پذیره‌نویسی اهدا سلول‌های بنیادی در نظر گرفته‌شده است؟
در کرمان پذیره‌نویسی مرکز«سپاس» یا اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز در پایگاه انتقال خون مرکزی کرمان واقع در بلوار 22 بهمن نرسیده به چهارراه شعبانیه در روزهای شنبه و یکشنبه‌ی هر هفته از ساعت هشت ونیم الی دوازده ونیم صبح انجام می‌شود.افرادی که تمایل به اهدا سلول‌های بنیادی دارند می‌توانند روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته به این مرکز مراجعه کنند.اهداکننده در تمام مراحل قبل از شروع پیوند حق انصراف خواهد داشت، ولی توصیه می‌شود تنها افرادی که انگیزه‌ی مناسب برای این امر انسان دوستانه و فرصت کافی در تمام مراحل آن رادارند به‌عنوان اهداکننده ثبت‌نام نمایند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *