پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمدرضا سیدی ، کارشناس فوتبال در گفت و گویی با پیام ما: باشگاه مس به ترمینال مسافربری تبدیل شده است

محمدرضا سیدی ، کارشناس فوتبال در گفت و گویی با پیام ما: باشگاه مس به ترمینال مسافربری تبدیل شده است





۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۶

محمدرضا سیدی ، کارشناس فوتبال در گفت و گویی با پیام ما:
باشگاه مس به ترمینال مسافربری تبدیل شده است

این روزها فوتبال استان کرمان روزهای سخت و سرنوشت سازی را می‌گذراند، بعد از حواشی و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای فوتبال استان و بخصوص کرمان پیش‌آمده، حالا باشگاه مس در صدر توجه مسئولان و دست‌اندرکاران استانی قرارگرفته و همه خواهان تحول و بازسازی در ساختار فوتبال و این باشگاه هستند. برای بررسی وضعیت ورزش و بخصوص فوتبال کرمان، این هفته میزبان محمدرضا سیدی، جانباز دوران دفاع مقدس و کارشناس فوتبال بودیم، چکیده‌ای از صحبت‌های ردوبدل شده بین ما را باهم مرور می‌کنیم.

افراد سیاسی هیچ گاه در ورزش موفق نبوده اند
زمانی سیاست مسئولان این بود که روسای ادارات را در رأس هیات های ورزشی بگذارند، این کار به دو دلیل انجام می‌شد، یکی بحث مسائل مادی بود و دیگری سیاسی که به نظر من هر دو این دلایل اشتباه و نادرست است و ورزش ما با این اوضاع به مشکل برخورده ، چراکه اگر بحث مسائل مالی باشد، ادارات ما با این مشکلاتی که گریبان گیر آن‌هاست و حتی توان پرداخت قبوض آب و برق خود را ندارند چگونه می‌توانند مشکلات کلان ورزشی و هیات ها را برطرف کنند؟
به نظر من بهتر است مسئولان بینش و عملکردشان را تغییر دهند و شرکت‌های خصوصی در رأس هیات های ورزشی قرار گیرند تا حداقل بتوانند هزینه‌های اعزام ورزشکاران را تأمین کنند، باور کنید خیلی از هیات های ورزشی ما در هزینه‌های ابتدایی خودشان مانده‌اند و شاید تنها راه‌حل مشکلات آن‌ها، واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است. حال که بحث اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل مطرح‌شده، مدیران ادارات اگر بتوانند اداره خودشان را جمع کنند هنر کرده‌اند اما متأسفانه بیشتر وقت مدیرانی که در رأس هیات ها قرارگرفته‌اند را مسائل مادی و انضباطی و حاشیه‌های ورزشی هدر می‌دهد و وقت و انرژی و حوصله‌ای برای کارهای اداری نمی‌ماند. ضمن اینکه آدم سیاسی هم تخصصی نیست وقتی شخصی را که گرایش سیاسی دارد در رأس کارها قرار می‌دهیم، او چه دردی را می‌تواند از ورزش دوا کند؟ فرقی نمی‌کند که به چه سمتی گرایش داشته باشد، افراد سیاسی هیچ‌وقت در ورزش موفق نبوده و نخواهند بود چون تخصص و علم آن را ندارند، وقتی مدیر ورزشی نیست و اصلاً ورزش را نمی‌شناسد و تفاوت حرکات کششی و نرمشی را نمی‌داند، چگونه می‌تواند در ورزش و فعالیت‌های ورزشی کار مثبتی انجام دهد؟ با این وضعیت نه پیشرفت مادی داریم و نه فنی، باید رویکرد عوض شود و به سمت نوگرایی و ورزش مدرن پیش برویم.
جایگاه کنونی فوتبال کرمان در ایران کجاست؟
اما درباره فوتبال ما چند سال گفتیم و نوشتیم، اما چه سود و چه حاصل، هم خسته شدیم از گفتن مطالب تکراری و هم خجالت می‌کشیم از این اوضاع فوتبال استان، ولی آیا کسی هست یشنود حرف‌های ما را؟ اگر مشکلات فوتبال را بگوییم آقایان تصور می‌کنند ما خصومت شخصی با کسی داریم و یا به خاطر مسائل سیاسی حرفی می‌زنیم. اگر این‌چنین است چرا تاکنون نتیجه نگرفته‌اند؟ جایگاه کرمان در کجای فوتبال ایران قرار دارد،استان ما در لیگ برتر سرمربی و مربی فعال داریم، ما از فوتبال ایران چی داریم؟ کرمان با جمعیت حدود 3 میلیون نفر، نتوانسته مربی و بازیکن خوب تحویل لیگ برتر دهد، این پایه بی‌اعتمادی به نیروها و مربیان بومی است، مدیران قبلی هیئت فوتبال خشت اول را کج‌نهادند و باهمان رویکرد و سلیقه هم ادامه دارد، مربیانی مانند مرحوم مهدی محمدی، عارف سیدیان، علی حاج اکبری، ولی میرزایی، رضا عبدالرشیدی و اکبر زبردست ازجمله مربیان بزرگی بودند که بازیکنان بزرگی مانند آرش برهانی و علی سامره و عباس محمدی و علیزاده و … را به فوتبال کشور معرفی کردند.این بازیکنان زیردست همین مربیان بومی رشد کردند . ما هیچ‌وقت به نیروهای بومی اعتماد نکردیم و چوب همین بی‌اعتمادی را اکنون می‌خوریم و آسیب‌هایش را دیده و خواهیم دید.زمانی 20 تا 30 تیم در سطح استان فعال بود تیم‌هایی مثل دارایی، زغال‌سنگ، شهرداری، مخابرات و پاس با بازیکنان و کادر فنی بومی و کرمانی که بازی‌های تدارکاتی درون استان انجام می‌شد و از دل همین بازی‌ها بازیکنانی به باشگاه مس معرفی شدند که واقعاً خوب بودند، حتی خودم شاگردانی داشتم مثل محسن ملایری و غلام افشارمنش که به مس رفتند. اما الآن نه مربی درجه‌یک داریم و نه بازیکن خیلی خوب. پس چه کردیم برای این فوتبال؟
این حرف‌های من جدید نیست و 10 سال است که آن‌ها را بازگو می‌کنم، از همان زمانی که باشگاه مس لیگ برتری شد بارها گفتیم که دوستان با بها دادن و پرداختن به رده‌های پایین بازیکن سازی کنید و با فروش این بازیکنان به تیم‌های دیگر هزینه‌های این باشگاه را از همین راه تأمین و درآمدزایی کنید.
مدیرعامل مس تدارکات چی
باشگاه شده است
در باشگاه مس متأسفانه این تغییرات فراوان مشکل‌ساز شده، هرسال مدیرعامل جدید و سرمربی و کادر فنی و بازیکنان زیادی می‌آیند، پول هنگفتی به جیب می‌زنند و بعد هم عوض می‌شوند، باشگاه مس به ترمینال مسافربری تبدیل‌شده که از این در وارد می‌شوند و از در دیگر خارج. این تغییرات بارمالی زیادی به دنبال دارد از کجا باید تأمین شود؟ در نظر بگیرید اگر در طول یک‌فصل دو مدیرعامل و دو سرمربی و دو کادر فنی از تیم مس جابجا شوند و هرکدام هزینه‌ای فقط 400 میلیون هزینه‌بر باشند، نزدیک به 3 میلیارد تومان هزینه برای باشگاه مس دارد، این هزینه‌ها فارغ از پول بازیکنان و مخارج جاری باشگاه است. هر مربی که می‌آید تیم مخصوص خودش را می‌آورد. این تغییرات هزینه‌بر است و بار فنی منفی به دنبال دارد.هیچ‌کس صدا و گله‌اش درنمی‌آید و عملکرد آقایان فقط در حد رسانه‌ای شده است مثلاً آمار می‌دهند که 10 بازیکن از رده‌های پایه‌ای مس به تیم ملی نوجوانان معرفی‌شده، پس کو آن بازیکنان؟ چرا حالا در بزرگسالان از آن‌ها استفاده نمی‌شود؟ مدیرعامل باشگاه مس تبدیل به تدارکات چی باشگاه شده، یعنی غذا، پول، زمین و وسیله رفت‌وآمد بازیکنان را تأمین می‌کند،غیرازاین دیگر چکار می‌تواند می‌کند؟ مگر باشگاه مس، رده‌های سنی و فوتبال پایه‌ای ندارد؟ برای تیم‌های پایه مس که 14 سال است هزینه شده است چرا از بازیکنان 14 سال پیش ما در رده جوانان، الآن نام و نشانی نیست؟ آیا برای آن بازیکن هزینه نشده که بعدها رهاشده است؟
مشکل دیگر فوتبال ما، بازیکن درصدی است یعنی مربی بازیکنی را جذب می‌کند و بعد از او طلب درصدی از مبلغ قراردادش را می‌کند، مربی‌های ما دلال شده‌اند.تنها راه‌حل این معضل، تشکیل کمیته فنی باشگاه مس با حضور نخبگان و پیشکسوتان فوتبال کرمان است. این کمیته موظف است در شناسایی و جذب بازیکنان خوب و موردنیاز تیم دخیل باشد چراکه در سال بعد، آن مربی می‌رود بازیکن هم یا با او می‌رود و یا با رغبت در تمرینات شرکت نمی‌کند.
آب زلال هم اگر جایی بماند می گندد
برای حل این مشکل، ابتدا باید این دیوار کج کلاً برداشته و خراب شود، پس‌ازآن با انجام کارهای اساسی و زیربنایی، فوتبال اصولی و برنامه‌ریزی ایجاد شود. پول در فوتبال مهم است اما همه‌چیز نیست،باید عرق و اراده باشد.مس پول دارد و پول هم‌خرج می‌کند اما درست و صحیح خرج نمی‌کند. وقتی یک بازیکن بومی کرمانی با 70 میلیون، سرش را هم برای توپ می‌دهد چرا بازیکنی که 7 برابر او پول می‌گیرد، حتی نمی‌تواند در زمین چند قدم بدود؟ در باشگاه مس کسانی هستند که نباید باشند، آن‌ها امتحان خودشان را پس داده‌اند، چندین مدیرعامل آمده و رفته‌اند اما این آقایان هنوز سر جای خودشان نشسته‌اند. اجازه بدهید افراد جدید با ایده‌ها و تفکرات جدید بیایند، آب زلال هم اگر جایی بماند می گندد. تغییرات در همه ارکان باشگاه مس باید باشد نه‌فقط مدیرعامل و سرمربی.همه دنیا در حال به‌روزرسانی است و باید نو شوند الا کسانی که منافع دارند و محکم به صندلی چسبیده‌اند.
آن زمان ایرج اخگر با کبابی اش تیم محشری
ساخته بود
وقتی فوتبال در مرکز استان تیم مستقل ندارد، پس نباید انتظار پیشرفت داشت، زمانی در کرمان تیم‌های میلاد و آب منطقه‌ای و زغال‌سنگ بود که جز قدرترین تیم‌های استان بودند ولی امروزه آن رقابت هم دیگر نیست فوتبال تک‌قطبی شده، در مرکز استان آمدیم راه رفتن کبک بیاموزیم، راه رفتن خودمان هم فراموش کردیم. اجرای طرح ممیزی و اجبار کردن تیم‌ها به داشتن زمین و مدیرعامل و هیئت‌مدیره و … فوتبال ما این شد که الآن می‌بینیم.یادمِ زمانی ایرج اخگر با کبابی‌اش تیمی داشت به نام استقلال که محمدجعفری‌ها و نگارستانی‌ها به فوتبال ما معرفی کرد اما چون به قول آقایان ساختار نداشت، تعطیلش کردند.از این نمونه مثال‌ها زیاد داریم که در جام رمضان و جام شهید نامجو آن سال‌ها گرد هم می‌آمدند و با کلی تماشاگر فوتبال درست‌وحسابی بازی می‌کردند اما اکنون از آن فوتبال چه مانده است؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *