سایت خبری پیام ما آنلاین | بررسی گرایش سیاسی کمیسیون‌های مجلس

بررسی گرایش سیاسی کمیسیون‌های مجلس





۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹

بررسی گرایش سیاسی کمیسیون‌های مجلس

تکاپوی نمایندگان چپ و راست و البته مستقلین برای نشستن بر صندلی کمیسیون‌های تخصصی در 11 ایستگاه به پایان رسیده است. به گزارش خبر آنلاین تکلیف 3 کمیسیون کشاورزی، شوراها و قضایی-حقوقی اما همچنان مشخص نیست.
اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که هریک خود را پیروز و فاتح کرسی‌های اکثریت مجلس می‌دانند بعد از وزن‌کشی در انتخابات هیئت رییسه، باید دومین گام را در انتخابات هیئت رییسه کمیسیون‌ها بردارند از همین روست که نحوه چینش اعضای کمیسیون‌ها خصوصاً کمیسیون امنیت ملی یا کمیسیونی‌هایی که وجهه اقتصادی دارند برای هر دو جریان حائز اهمیت است.
اکثریت و اقلیت داشتن دو جریان در هر کمیسیون می‌تواند تکلیف رییس آن کمیسیون برای سال اول مشخص کند. اما مروری بر گرایش‌های سیاسی اعضای یازده کمیسیون تخصصی مجلس حکایت‌های جالبی را روایت می‌کنند.
رأی سرنوشت‌ساز «مستقلین» در محبوب‌ترین کمیسیون مجلس
در کمیسیون امنیت ملی که از مهم‌ترین و پرطرفدارترین کمیسیون‌های مجلس است حضور پایاپای اعضای لیست اصولگرایان و لیست امید را شاهدیم، مستقلین هم‌دست پایینی در این کمیسیون دارند ولی بدون شک به خاطر همان هم‌وزن بودن تقریبی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب رأی این مستقلین تأثیر زیادی در انتخابات هیئت رییسه این کمیسیون خواهد داشت.
پیروز رویارویی عارف – وزیر احمدی‌نژاد، کیست؟
در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم که به‌واسطه حضور محمدرضا عارف و احتمال رویارویی‌اش با وزیر علوم احمدی‌نژاد پرحاشیه شده است، برتری نسبی با لیست امید است اما بازهم مستقلینی من‌جمله دو چهره اقلیت مذهبی در این کمیسیون حضور دارند که می‌توانند آرا را به نفع یکی از این دو جریان بالا و پایین کنند. هرچند به نظر می‌رسد کفه آرا بیشتر به نفع عارف سنگینی کند تا زاهدی.
دست بالای اصولگرایان در کمیسیون اقتصادی
اصولگرایان گرچه در دو کمیسیون فوق‌الذکر وضعیت شکننده و پایاپایی در مقابل رقیب دارند اما در دو کمیسیون اقتصادی و برنامه‌وبودجه دست بالا را حفظ کرده‌اند. خصوصاً در کمیسیون اقتصادی شانس بالایی برای تصاحب کرسی ریاست دارند. در کمیسیون انرژی هم هرچند حضور برابر دو لیست را شاهد هستیم اما حضور مستقلین هم به نسبت پررنگ است و هر دو جریان برای موفقیت در انتخابات هیئت رییسه مجبور به لابی و رایزنی برای جذب آراء این طیف از نمایندگان به سمت خود هستند. کمیسیون اصل نود هم برتری نسبی اصولگرایان را دارد و به نظر می‌رسد ریاست بازهم از آنِ پور مختار اصولگرا شود.
حضور پررنگ لیست امیدی‌ها
در کمیسیون اجتماعی
لیست امید اما در کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و صنایع موقعیت برتر خود را حفظ کرده است و بعید به نظر نمی‌رسد ریاست این کمیسیون‌ها را کسب کند، گرچه پیش‌بینی درباره کمیسیون اجتماعی با توجه به تعداد زیاد مستقلین دشوارتر به نظر می‌رسد.
3 پایداری در جمع کمیسیون فرهنگی‌ها
کمیسیون فرهنگی هم که این روزها به خاطر قلت اعضایش پرحاشیه و خبرساز شده است حضور سه چهره نزدیک به طیف پایداری را به خود می‌بیند. دیگر پایداری‌های مجلس دهم هم در کمیسیون‌هایی چون امنیت ملی و اقتصادی عضویت دارند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *