پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دیروز سیرچ کرمان دو بار لرزید زلزله پشت زلزله

دیروز سیرچ کرمان دو بار لرزید زلزله پشت زلزله





۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۴۴

دیروز سیرچ کرمان دو بار لرزید
زلزله پشت زلزله

سیرچ کرمان روز گذشته در حالی دو بار لرزید که کمتر از یک سال قبل هم زلزله نسبتا بزرگی این روستا را لرزانده بود.
زلزله پشت زلزله. سیرچ کرمان دیروز دوبار به فاصله سه دقیقه لرزید. لرزش اول چنان بود که مردم شهر کرمان هم آن را حس کردند و برای دقایقی مجبور شدند گرمای تابستان را در خیابان ها تحمل کنند. عقربه های ساعت، 14:24 دقیقه را نشان می دادند که سیرچ لرزید. قدرت این زمین لرزه 4.7 ریشتر بود. هنوز تب و تاب لرزش اول فروکش نکرده بود که زمین برای بار دوم هم لرزید. این بار بزرگی 3.3 ریشتر بود. اگرچه لرزش دوم در کرمان حس نشد اما مردم سیرچ دومی را هم فهمیدند. در حالی دیروز دو بار سیرچ لرزید که این منطقه همواره یکی از زلزله خیز ترین نقاط کرمان بوده و آخرین زلزله نسبتا بزرگ منطقه به مردادماه سال گذشته برمی گردد. 9 مرداد 94 بود که زمین لرزه ای به بزرگی 5.5 ریشتر سیرچ را لرزاند و باعث ترک خوردن برخی منازل شد. زمین لرزه سال گذشته 17 مصدوم داشت. دیروز به فاصله کمتر از یک سال از زلزله نسبتا بزرگ سال گذشته، سیرچ دوبار لرزید تا مردم این منطقه باز هم به یاد خاطرات تلخشان از زمین لرزه بیفتند.
سه شنبه سیاه مرداد 60
یکی از بزرگ ترین زلزله های تاریخ کشور در سال 60 رخ داد. سه شنبه ششم مردادماه این سال بود که زلزله ای به بزرگی 7.1 ریشتر سیرچ را لرزاند. این زلزله موجب ویرانی سیرچ، چهارفرسنگ و روستاهای حوالی آن شد. در این زمین لرزه بزرگ یک هزار و 300 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. طبق آمارهای داده شده در آن سال ها، بیش از 80 درصد روستاهای منطقه تخریب شدند. اگرچه در سال های پس از این زمین لرزه، دیگر به این بزرگی در این منطقه زلزله نشد اما وقوع زمین لرزه های نسبتا بزرگ در سیرچ به ما یادآوری می کند که این منطقه یکی از زلزله خیزترین مناطق استان است. همانطور که روز گذشته سیرچ کرمان 2 بار لرزید.
جزئیات زلزله های دیروز سیرچ
زمین لرزه اول که بزرگی آن 4.7 ریشتر بود در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد. این زمین لرزه در فاصله 18 کیلومتری سیرچ،22 کیلومتری گلباف و 32 کیلومتری ماهان رخ داد. زمان دقیقه وقوع این زمین لرزه هم 14:24:25 بود. بزرگی زمین لرزه دوم هم 3.3 ریشتر بود که در ساعت 14:27:14 رخ داد. عمق این زلزله در 10 کیلومتری زمین بود. مرکز این زمین لرزه هم در فاصله 15 کیلومتری سیرچ، 24 کیلومتری گلباف و 32 کیلومتری ماهان بود.
مدیرکل بحران استانداری کرمان: زلزله سیرچ خسارتی نداشت
مدیرکل بحران استانداری کرمان در ارتباط با زلزله های روز گذشته به «پیام ما» گفت: طبق رصدهای تیم های امدادی، نزدیک ترین روستا به مرکز زلزله، روستای هشتادان بوده است. محسن صالحی افزود: خوشبختانه دو زمین لرزه روز گذشته هیچگونه خسارتی برجای نگذاشت. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه این منطقه از زلزله خیزترین نقاط استان است، آیا آمادگی مقابله با زمین لرزه های بزرگ تر را دارد، اظهار داشت: ببینید در این مناطق بازسازی هایی صورت گرفته است اما ما نباید از یاد ببریم که در استان کرمان زلزله یک پدیده عادی است و باید این احساس را داشته باشیم که هر لحظه ممکن است زلزله ای بزرگ رخ دهد.
گسل گلباف از فعال ترین گسل های کشور است
صالحی با بیان اینکه گسل گلباف یکی از فعال ترین گسل های کشور است، عنوان کرد: سیرچ و روستاهای اطراف هم تحت تاثیر این گسل هستند. مدیرکل بحران استانداری کرمان اضافه کرد: خوشبختانه عموم خانه های این منطقه بازسازی شده اند و مقاوم هستند. این نکته را هم باید درنظر بگیریم که توانایی استان برای مقابله با زلزله به نسبت سال های قبل، بیشتر شده است.
دوای درد زلزله پیشگیری است نه امداد و نجات
این مسئول اظهار داشت: دوای درد زلزله پیشگیری است نه امداد و نجات. راه حل ما پیشگیری است و تنها با مقاوم سازی می توان از تلفات و خسارت های احتمالی ناشی از زلزله کاست. مدیرکل بحران استانداری کرمان افزود: خوشبختانه استان کرمان در زمینه بازسازی خوب عمل کرده و این استان پیشگام بازسازی مناطق روستایی در کشور است.
وقوع چندین زلزله با ریشتر پایین طی هفت
روز اخیر در منطقه
گفتنی است اگرچه طبق گفته مدیرکل بحران استانداری کرمان، زمین لرزه های روز گذشته سیرچ خسارتی نداشته اما با نگاهی به زلزله های رخ داده در این منطقه در یک هفته اخیر، می بینیم که 22 زلزله در این زمان رخ داده است. کم قدرت ترین زلزله 1.7 ریشتر و بزرگ ترین آن، 4.7 ریشتر بوده است. (معمولا انسان زلزله های زیر 4 ریشتر را حس نمی کند). این آمار برای جنوب کرمان در مدت مشابه، 15 زلزله است. بزرگ ترین زلزله جنوب کرمان در یک هفته اخیر 3 ریشتر قدرت داشته و کم ترین آن 1.7 ریشتر بوده است. روز گذشته حوالی ساعت 13 بعداز ظهر هم زلزله ای به بزرگی 2.6 ریشتر جیرفت را لرزاند. البته با توجه به گسل های فعال در استان کرمان، این تعداد زلزله چندان عجیب نیست.
اما باید در نظر داشت که میزان انرژی رسیده به هر نقطه از سطح زمین علاوه بر میزان انرژی آزادشده در مرکز زلزله به مجموعه عواملی نظیر: فاصله از مرکز ، جنس خاک و … بستگی دارد. از همین رو خسارت‌های وارده در زمین لرزه‌های دارای درجه ی یکسان، ممکن است بسیار متفاوت باشد. در نتیجه ریشتر مقیاس کاملی برای توصیف همه جانبه زمین لرزه نیست. منوچهر قریشی کارشناس زمین شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی کشور در این خصوص می گوید: تخریب منازل در اثر زلزله بستگی به بافت زمین و پی ساختمان هم دارد. ساخت و ساز بر روی سفره های آب زیر زمینی و دامنه های پرشیب می تواند مخرب بودن زمین لرزه ها را افزایش دهد. اتفاقی که تقریبا در استان کرمان رخ داده و بسیاری از ساخت و سازها بر روی سفره های آب زیرزمینی انجام شده است. این موضوع در کنار گسل های فعال منطقه و رخ دادن زلزله های زیاد این نکته را به یاد ما می آورد که علاوه بر آماده بودن در هنگام زلزله، باید قبل از وقوع حادثه با مقاوم سازی ساختمان ها، پیشگیری های لازم را انجام داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *