پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰

خودروسازان از قطعه‌سازان داخلی بخرند
جهانگیری عصر سه شنبه به طور غیرمنتظره از شرکت قطعه سازی کروز بازدید کرد و در هنگام بازدید از سالنهای تولید این شرکت ، با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی را جزو برنامه اصلی دولت دانست.وی از افزایش اشتغال به خصوص در به کارگیری حدود ۷۵۰۰ نفر نیروی انسانی توسط این گروه قطعه سازی تشکر کرد.
جهانگیری همچنین از مسئولان کروز خواست به رویکرد داخلی تولید قطعات بیشتر اهتمام بورزند تا نیازهای داخلی خودروسازان از طریق شرکتهای قطعه سازی داخل تأمین شود.نادر سخا مدیرعامل این شرکت نیز ضمن تشکر از جهانگیری برای انجام این بازدید گفت: این بازدید غیرمنتظره نشان دهنده اهمیت حضور بخش خصوصی نزد دولت به خصوص در صنعت خودرو است.وی ضمن تشریح برنامه های آتی این شرکت، بر بهره گیری از مواد اولیه و تولیدات داخلی تأکید کرد.لازم به ذکر است، ۷۰ درصد نیرهای شاغل در این گروه قطعه سازی را زنان تشکیل می دهند.شرکت تولیدی کروز انواع قطعات الکترونیکی خودرو شامل دسته سیم، قطعات داشبرد، سپر، چراغ و قطعات موتوری را تولید می کند.گفتنی است این شرکت بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو دارد و میزان فروش این شرکت نیز سالانه ۳ هزار میلیارد تومان است.
همچنین شرکت کروز یکی از شرکتهایی است که سهامدار اصلی گروه صنعتی ایرا ن خودرو است و تامین کننده قطعات لامپ، داشپورت، سیستم برقی خودرو و … صنایع خودروسازی است.از این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خصوصی تامین کننده قطعات نام می‌برند. این شرکت در زمان تحریم ظالمانه غرب و آمریکا کمک اصلی شرکتهای خودروسازی جهت تامین قطعات خودرو بوده است و در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت کروز فعالیت بیشتری در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی نموده است.شایعات تایید نشده حاکی از این است که این شرکت ممکن است یکی از خریداران اصلی سهام ۶۲ درصدی گروه خودروسازی بهمن باشد.

صنعت خودرو باید اصلاح شود

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: ساختار درونی شرکتهای خودروسازی کشور باید اصلاح شود که در این زمینه طرح اصلاح ساختار صنعت خودرو ارائه شده است.
آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی کشور دارای مشکلاتی در درون ساختار و نوع مدیریت خود هستند که باعث کاهش بهره‌وری در این صنایع شده است.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی شاغل در صنایع خودروسازی کشور بسیار بیشتر از حد مورد نیاز و مازاد است، خاطرنشان کرد: با این حال این شرکتها به دلیل فشارهای بیرونی اجازه تعدیل نیروهای مازاد را ندارند در حالیکه در تمام دنیا شرکتهای خودروساز به محض کاهش تیراژ تولید نیروهای مازاد خود را تعدیل می‌کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: نظارت بر شرکتهای خودروسازی نوعی نظارت امنیتی و حکومتی است در حالی که باید نظارت حسابرسی و بورسی در این حوزه حاکم باشد.
همچنین ملاک ارزیابی مدیران شرکتهای خودروسازی عملکرد آنها و نوع اداره بنگاه نیست بلکه بیشتر بر نوع روابط بیرونی این مدیران متمرکز است.
وی افزود: تحقیق و توسعه باید به دغدغه اصلی شرکتهای خودروسازی کشور تبدیل شده و حداقل سه تا چهار درصد میزان فروش شرکتها به این حوزه اختصاص یابد با این حال هم‌اکنون این اتفاق نمی‌افتد به‌گونه‌ای که کمتر از نیم درصد فروش شرکتهای خودروسازی صرف تحقیق و توسعه می‌شود.
محبی‌نژاد با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار صنعت خودرو برای رفع چنین مشکلاتی به معاون اول رییس‌جمهوری و وزارت صنعت ارائه شده است، تصریح کرد: این طرح مکمل طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو است که هدف از ارائه آن اصلاح مشکلات و موانع بیرونی صنعت خودروسازی کشور در کنار رفع مشکلات ساختاری و درونی این صنعت است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *