پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزیر نیرو خبر داد:مشکل تامین آب شرب در کرمان امکان واردات آب از خارج وجود دارد

وزیر نیرو خبر داد:مشکل تامین آب شرب در کرمان امکان واردات آب از خارج وجود دارد





۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲

وزیر نیرو خبر داد:مشکل تامین آب شرب در کرمان امکان واردات آب از خارج وجود دارد

به نظر می رسد وضعیت آب در کرمان از ماه های گذشته هم بحرانی تر شده است. بحرانی که از از ابتدای سال 93 در کرمان جدی شده بود. اوایل مرداد ماه سال پیش بود که این بحران به اوج خود رسید و در برخی از محله های کرمان فشار آب بسیار کم و در برخی مکان ها به طور کلی قطع می شد. در همان روزها بحث واردات آب به کرمان بالا گرفته بود. ابتدا استاندار کرمان از ابلاغ طرح انتقال آب به کرمان خبر داد و در ادامه مدیرکل آب منطقه ای کرمان مبارزه با چاه های غیرمجاز را اولویت اصلی خود دانست. در طول سال 93 هم کمیته های مختلفی برای مقابله با بحران آب تشکیل شد. کمیته هایی که در نهایت خروجی اش انتقال آب از صفارود به کرمان بود. طرحی که بنا به گفته استاندار کرمان با انتقال ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل آبی به کرمان ، مشکل آب استان تا چند نسل آینده حل خواهد شد. به گزارش میزان رزم حسینی اواخر تیرماه سال جاری و در حاشیه بازدید امام جمعه کرمان و اعضای شورای اداری تامین استان از تجهیز کارگاه تونل انتقال آب از صفارود به کرمان گفته بود: طی یک ماه آینده خط دوم آب شیرین از خلیج فارس نیز آغاز خواهد شد که امیدواریم طی پنج سال آینده مشکل آب استان کرمان حل شود.
اگرچه استاندار کرمان از حل مشکل آب کرمان تا 5 سال آینده خبر می دهد، اما حالا وزیر نیرو از مشکلات جدی آبی در کرمان خبر داده و گفته وزارت نیرو در حال بررسی امکان واردات آب از سایر کشورها به شهرهایی است که در وضعیت قرمز آبی قرار دارند.
کرمان با مشکل تامین آب شرب مواجه است
وزیر نیرو روز دوشنبه با اعلام اینکه هم اکنون بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه‌اند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امکان واردات آب از خارج هستیم. به گزارش مهر حمید چیت چیان با ارائه گزارشی از وضعیت این روزهای آبی کشور، گفت: متوسط بارش کشور در چند سال اخیر به ۲۰۷ میلیمتر رسیده که این وضعیت به اضافه اینکه متوسط درجه حرارت کشور ۱.۲ درجه افزایش یافته، موجب تبخیر بیشتر منابع آب شده است. وزیر نیرو اظهارداشت: در نتیجه با کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از میزان آب در دسترس ما (آب تجدیدپذیر) به شدت کاسته شده به نحوی که این رقم از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و در مقابل مصرف به شدت افزایش یافته است. چیت چیان با تاکید بر اینکه با افزایش جمعیت و مصرف بالا در این روزها، از نظر منابع آبی در یک شرایط خاص به خصوص در رابطه با آب های زیرزمینی قرار گرفته ایم، افزود: در چند سال اخیر سالانه تقریبا ۵.۷ مترمکعب بیلان منفی داریم. یعنی برداشت ما از آب های زیرمینی نسبت به آبی که دوباره به زیرزمین وارد می شود و سفره های زیرزمینی را تنظیم می کند، ۵.۷ مترمکعب اضافه است. وی خاطرنشان کرد: در رابطه با آب های سطحی نیز میزان روان آب ما در رودخانه های کشور به حدود ۶۰ درصد روان آب های سابق کاهش پیدا کرده و اگر ایستگاه ها را ملاک قرار دهیم روان آب ها به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است. متاسفانه بخشی از این آب هم در میانه راه به طور غیرمجاز توسط مردم برداشت می شود. این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: در مورد آب شرب هم که به طور خاص مورد توجه مردم است باید بگویم که ما در ۴ استان شرایط بسیار جدی را پشت سر گذاشته ایم. ما در شهرهای سنندج، کرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حاد آب شرب در سال جاری داشتیم. الحمدالله با اقداماتی که در شهر سنندج انجام شد در قالب دو طرح اضطراری و یک طرح درازمدت بر مشکل فائق آمدیم ولی در ۳ شهر دیگر ما با مشکلات جدی آبی همچنان مواجه هستیم.
امکان واردات آب از خارج وجود دارد
وزیر نیرو درباره انجام برخی اقدامات به منظور واردات آب از سایر کشورها بیان داشت: گزینه های گوناگونی را در اینباره مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و با برخی از کشورهای همسایه هم در این مورد مذاکراتی داشته ایم و امیدوارم که طی چند ماه آینده بتوانیم به یک نتایج مشخصی در این مورد برسیم.
معاون اول رئیس جمهور هم دیروز درباره مشکلات آبی کشور گفت: صنعت آب و برق کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و ما در این حوزه با چالش جدی روبرو هستیم. ما هم نیازمند به مدیریت دقیق بر منابع آب هستیم و هم نیازمند به مدیریت مصرف آب. تغییرات آبی در برخی مناطق برای ما چالش جدی ایجاد کرده است و ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که این چالش مدیریت شده و مشکلی پیش نیاید. جهانگیری افزود: وزارت نیرو برای مدیریت آب طرح‌های خوبی دارد که مردم هم باید به وزارت نیرو کمک کنند. وزارت جهاد کشاورزی هم باید در حوزه مصرف آب اقداماتی انجام دهد زیرا 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است. در واقع باید تغییری در الگوی کشت ایجاد شود. وقتی استان مازندران محدودیت منابع آب دارد، وضعیت استان‌های کویری دیگر مشخص است. ما باید به سمت کشت گلخانه‌ای برویم تا هم مصرف آب کمتر شود و هم تولید بیشتر شود. در مصرف آب شرب و صنعتی نیز باید صرفه‌جویی شود.
انتقال آب از صفارود در میان مدت مشکلات
را حل می کند
روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان درباره صحبت های وزیر نیرو مبنی بر احتمال واردات آب از دیگر کشورها به «پیام ما» گفت: صحبت های وزیر نیرو جنبه درازمدت دارد و ایشان آینده را می بیند. محمد فغانی افزود: البته هنوز واردات آب به کشور قطعی نشده و وزیر نیرو گفته باید بررسی شود. وی در پاسخ به این سوال که مگر قرار نیست با انتقال آب از صفارود به کرمان مشکلات آب استان تا چند نسل حل شود گفت: با توجه به صنعتی شدن استان در سال های آتی و روند رو به رشد افزایش جمعیت، با انتقال آب از صفارود قطعا در سال های دور به مشکل برمی خوریم. در ضمن این را هم در نظر بگیرید که صفارود فقط برای نامین آب شرب است. روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اظهار داشت: انتقال آب از صفارود به کاهش مشکلات آبی کرمان در میان مدت کمک می کند و در دراز مدت نیاز به آب بیشتری داریم. فغانی در پایان گفت: کرمان هنوز در وضعیت قرمز آبی قرار دارد.
بحران آب در کرمان شدیدتر از قبل شده است
روابط عمومی شرکت آب و فاظلاب استان کرمان هم به پیام ما گفت: در حال حاضر در وضعیت قرمز آب هستیم. محمد حسین غفاری افزود: بحران آب در کرمان نسبت به سال های گذشته شدیدتر شده است و وضعمان از سال 93 هم بدتر است. وی درباره انتقال آب از صفارود به کرمان گفت: می گویند با این انتقال مشکل آب کرمان برطرف می شود که این صحبت باید توسط کارشناسان بررسی شود.
اب شرب کرمان از نظر کیفی هیچ مشکلی ندارد
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کرمان درارتباط با مطالب مطرح شده درباره نامناسب بودن آب شرب کرمان گفت: آب شرب کرمان هیچ مشکلی ندارد و آب شرب کاملا بهداشتی و مناسب در اختیار مردم قرار می گیرد. غفاری همچنین گفت: اینکه می گویند EC (هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب می‌باشد) آب کرمان بالاست، صحت ندارد.
گفتنی ست چندی پیش محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری از EC بالای آب اشامیدنی در کرمان خبر داده و گفته بود: اگر نتوانیم آب آشامیدنی مناسب وارد چرخه آب استان کنیم تا چهار سال آینده دیگر آب قابل شرب نخواهیم داشت. به گزارش مهر وی همچنین گفته بود: EC آب آشامیدنی در کرمان بالا بوده و در شرایط نامناسب است هر چند هنوز در مرز خطر آفرین قرار نگرفته ایم اما آب مناسب نیست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *