پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در حاشیه‌ی تجمع اعتراضی دانش‌آموزان دبیرستانی در اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان کرمان بازی با سرنوشت بچه‌ها

در حاشیه‌ی تجمع اعتراضی دانش‌آموزان دبیرستانی در اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان کرمان بازی با سرنوشت بچه‌ها





۸ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۷

در حاشیه‌ی تجمع اعتراضی دانش‌آموزان دبیرستانی در اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان کرمان
بازی با سرنوشت بچه‌ها

دیروز با حادثه‌ی جالبی مواجه شدم، پیش از این تجمع اعتراضی معلمان و کارگران و کلا شاغلین در صنف خاصی را دیده بودم اما برای اولین بار بود که با تجمع اعتراضی دانش‌آموزان مواجه شدم.
دیروز جمع کثیری از دانش‌آموزان دختر و پسر در اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان کرمان جمع شده‌بودند و به امتحانات بسیار سخت خود اعتراض داشتند، گویا این تجمعات در استان‌های دیگر علی‌الخصوص تهران هم برگزار شده و اما هنوز از نتیجه‌ی این اعتراضات خبری در دست نیست.
یکی از دختران با فریاد می‌گفت: نمرات این امتحانات نهایی در قبولی ما در دانشگاه تاثیر خواهد داشت و برگزاری امتحانی به این اندازه سخت و پیچیده معنی جز این ندارد که نمی‌خواهند اجازه‌ی دانشگاه رفتن را به ما بدهند.
دانش آموزان پسر هرچند خونسرد تر و آرام‌تر بودند اما آنها هم می‌گفتند در حال حاضر باید آموزش و پرورش یا امتحان را یک‌بار دیگر از همه‌ی ما بگیرند و یا به همه‌ چند نمره ای ارفاق کنند تا بتوان از چنین امتحانی جان سالم به‌در برد و در کل چنین امتحاناتی با سرنوشت ما بازی می‌کند و به گفته ایشان این اتفاق نه تنها در کرمان که در سراسر کشور برای همه‌ی ما دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان افتاده و این امتحان نهایی در نوع خود یکی از دشوارترین امتحانات نهایی تا امروز بوده است.
در بین دانش‌آموزان چند معلم هم حضور داشتند که از صحبت کردن با خبرنگار پیام‌ما خود‌داری کردنداما خوشبختانه دانش‌آموزان آنقدر اهل مشارکت بودند که کمبود حضور معلمان احساس نمی‌شد و از طرفی برای من واقعا هم زیباتر بود که دانش‌آموزان خودشان اینقدر مستقل و مطالبه‌گر شده‌اند.(باشد تا برخی از دانشجویان ما کمی از دانش‌آموزان یادبگیرند)
به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، “به دنبال اعتراض برخی از دانش آموزان پایه سوم متوسطه نسبت به سوالات ارائه شده در امتحان نهایی ،‌ اخیرا و از سوی فرد یا افرادی اعلامیه ای مبنی بر ارفاق در نمرات دانش آموزان در این امتحانات ،‌ با امضای وزیر آموزش و پرورش در فضای مجازی منتشر شد.
رسول پاپایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ، با جعلی خواندن این اعلامیه اظهارکرد: هیچ بخشنامه ای مبنی بر ارفاق به نمرات امتحان نهایی دانش آموزان از سوی این وزارتخانه منتشر نشده است.
وی با بیان اینکه این موضوع از سوی مراجع قضایی و ذی صلاح در حال پیگیری است ، از خانواده ها درخواست کرد انتشارهرگونه خبر در خصوص مسائل آموزش و پرورش را از طریق پایگاه اطلاع رسانی رسمی این وزارتخانه دنبال کنند و فریب سوءاستفاده کنندگان و جاعلان اخبار در فضای مجازی را نخورید.
معاون مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش افزود: وضعیت سوالات این دانش آموزان در حال بررسی است و بزودی نتیجه قطعی از سوی مسئولین ذی ربط اعلام می شود”.
در این رابطه باید خاطر نشان کنم که عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفته است که: از نظر ما، امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتابی است که دانش‌آموزان در طول سال، آن را خواندند.
وی با تأکید بر اینکه حتی یک سؤال نیز خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود، ادامه داد: در راهنمای تصحیح که به حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانات نهایی ارسال می‌کنیم، پاسخ‌ها را با ذکر منبع دقیق یعنی صفحه کتاب اعلام می‌شود.
عمادی با بیان اینکه طراحان سؤالات امتحانی، افراد باتجربه‌ای هستند، افزود: این افراد چندین سال است کتاب‌ درسی را تدریس می‌کنند و امتحان می‌گیرند؛ ضمن اینکه، توجه به امکانات آموزشی همه دانش‌آموزان در طراحی سؤالات، لحاظ می‌شود.
وی در خصوص اعتراض گسترده به برخی سؤالات امتحانی گفت: یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های اخیر خیلی بالا رفته است و نتایج امتحانات دانش‌آموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانش‌آموزان نسبت به این مسئله حساس‌تر شدند؛ ضمن اینکه امکان اطلاع‌رسانی و هماهنگ کردن برای اعتراض در فضای مجازی، به راحتی فراهم شده است.
اما به نظر عده‌ی زیادی از متخصصین تعلیم و تربیت نظام آموزشی ما مشکلات بزرگی دارد و همه‌ساله هم این مشکلات به گونه‌ای خودنمایی می‌کنند، اما آیا در حال حاضر با باز شدن ورودی دانشگاه‌ها وقت آن نرسیده که در شیوه‌ی آموزش تجدید نظر کنند؟ پیشاپیش باید خاطرنشان کنم که بچه‌های ما با اطفال فنلاندی هیچ تفاوتی ندارد و این نظام آموزشی است که یادگیری را مدیریت می‌کند، بیایید کمی درباره‌ی نظام آموزشی فنلاند مطالعه کنیم.
برای مثال دانش آموز و یادگیری : مدرسه در فنلاند از سن 7 سالگی آغاز می شود.
30 درصد دانش آموز در طول 9 سال اول تحصیل خود از کمک های منحصر به فرد برخوردار می شوند.
در طول 6 سال اول تحصیل دانش آموزان ، هیچگونه ارزیابی وجود ندارد.
دانش آموزان در طول دوران تحصیل خود تنها یک آزمون سراسری دارند که آن هم به صورت کاملا استاندارد و در سن 16 سالگی برگزار می شود.
دانش آموزان با سطوح مختلف سر یک کلاس درس می نشینند. کلاس های علوم و آزمایشگاه حداکثر با حضور 16 دانش آموز تشکیل می شود تا آن ها زمان کافی برای انجام کارهای عملی و آزمایش را داشته باشند.
زمان تفریح برای دانش آموزان دوره ی ابتدایی 75 دقیقه در روز است.
موفقیت آموزشی
66 درصد دانش آموزان فنلاندی پس از اتمام تحصیلاتشان ، وارد دانشگاه می شوند ، این میزان در کشورهای اتحادیه ی اروپا بی نظیر است.
اختلاف بین ضعیف ترین و قوی ترین دانش آموز فنلاندی، در بین کشورهای دنیا کمترین میزان را دارد.
بیش از 93 درصد دانش آموزان دوره ی راهنمایی را با موفقیت پشت سر می گذارند.
از سال 2001 به بعد ، دانش آموزان فنلاندی در بین تمامی کشورهای دنیا ، رتبه ی اول در روخوانی ، ریاضیات و علوم را به خود اخصاص داده اند.
سرمایه گذاری
دولت فنلاند به طور متوسط برای هر دانش آموز 30 درصد کمتر از ایالات متحده هزینه می کند.
تمامی بودجه ی مورد نیاز برای اداره ی نظام آموزشی این کشور توسط دولت تامین می شود.
در سال 2008 ، حقوق معلمی که کار خود را به تازگی آغاز کرده باشد ، معادل 29000 دلار آمریکا قرار داده شده است.
معلمان
– معلمان تنها 4 ساعت در روز را در کلاس درس سپری می کنند و در هفته 2 ساعت کلاس آموزشی دارند تا با جدید ترین شیوه های تدریس و مسائل آموزشی آشنا شوند.
حداقل مدرک تمامی معلمان کارشناسی ارشد است که دولت این کشور تمامی هزینه های آن را متقبل می شود. معلمان در این کشور از بین 10 درصد دانشجویان برتر انتخاب می شوند.
جایگاه اجتماعی ایشان دقیقا همسطح پزشکان و وکلاست.*
البته باید خاطرنشان کنم که نظام آموزشی کشور نروژ که بیشتر از نظام‌آموزشی آمریکا گرته برداری کرده‌اند با وجود نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی و حتی حکومتی به فنلاند کماکان بازده‌ بالای فنلاند را ندارد و کمبودها در آن کشور هم مشهود است.
* http://anthropology.ir/node/27659

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *