پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با سرمایه گذاری پنجاه درصدی خانواده اسکندری زاده اتفاق افتاد/ احداث پیشرفته‌ترین بیمارستان خاورمیانه در کرمان

با سرمایه گذاری پنجاه درصدی خانواده اسکندری زاده اتفاق افتاد/ احداث پیشرفته‌ترین بیمارستان خاورمیانه در کرمان





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷

با سرمایه گذاری پنجاه درصدی خانواده اسکندری زاده اتفاق افتاد/ احداث پیشرفته‌ترین بیمارستان خاورمیانه در کرمان

هفته گذشته بود که تفاهم نامه ای در حوزه سلامت کرمان میان دانشگاه علوم پزشکی کرمان و موسسه خیریه ماه بنی هاشم رفسنجان منعقد شد. طبق این تفاهم نامه قرار است بیمارستانی 550 تخت خوابی در کرمان و در محل بیمارستان شفای کرمان احداث شود.
به گفته کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت احداث این بیمارستان می تواند آغازگر تحول در این حوزه باشد. بخصوص که معضل کمبود تخت در کشور ما به طور پررنگی محسوس است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره می گوید: در حال حاضر با کمبود 80 هزار تخت در سطح کشور روبرو هستیم که برای خرید آنها به 51 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اما نکته مهمتری که محمد حاجی آقاجانی به آن اشاره می کند کمبود اعتبارات دولتی برای رفع این کمبود است. آقاجانی می گوید: اگر بخواهیم این تعداد تخت را با بودجه های دولتی تامین کنیم، حدود 40 سال طول می کشد.
شاه بیت سخنان معاون درمان وزیر بهداشت همین ناکافی بودن اعتبارات دولتی است و احداث این بیمارستان هم دقیقا از این جهت می تواند باعث تحول در حوزه سلامت شود. چرا که برای احداث این بیمارستان بخش دولتی و خصوصی با هم مشارکت می کنند و این امر دقیقا ذیل مدل اقتصاد مقاومتی قرار دارد.
مدل اقتصادی که استاندار کرمان بارها و بارها گفته حاضر است در کرمان به طور آزمایشی آن را اجرا کند و به نظر می رسد تفاهم نامه میان علوم پزشکی و موسسه خیریه به مدیریت خانواده اسکندری زاده هم در این راستا قرار داشته باشد.
این تفاهم نامه مدل جدیدی در اقتصاد
درمان است
استاندار کرمان در این ارتباط گفت: در حال حاضر کرمان از نظر بهره مندی از تخت های بیمارستانی پیشرفته با کمبود شدید مواجه است.علیرضا رزم حسینی افزود: بعد از مطالعات و تدوین سند درمان استان کرمان مشخص شد که کرمان نیاز به چند بیمارستان خصوصی دارد تا کمبود تخت را جبران کند .وی با اشاره به اینکه هدف دولت تقویت بخش خصوصی در حوزه درمان است اظهار کرد: خانواده دکتر اسکندری زاده علاقه خود را برای احداث بیمارستان جدید شفا کرمان اعلام کرده اند. استاندار کرمان گفت: این کار بیمارستانی، مدل جدیدی در حوزه اقتصاد درمان است که می تواند الگویی برای سایر افرادی باشد که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه سلامت هستند .
این تفاهم نامه الگوی سایر حوزه هاست
سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان هم در گفتگو با «پیام ما» به این نکته اشاره می کند. ابوالقاسم سیف الهی می گوید: مشارکتی که در ساخت این بیمارستان صورت می گیرد یکی از نادرترین مشارکت هایی است که در سطح استان رخ داده است و این مشارکت ذیل نگاه اقتصادی استاندار کرمان که همان اقتصاد مقاومتی است روی داد. وی افزود: بهترین روش سرمایه گذاری مشارکت بخش خصوصی و دولتی است. چرا که دولت اگر بخواهد به تنهایی ساخت و ساز کند مدت زمان زیادی طول می کشد و حتی بعضا پروژه ها به نتیجه نمی رسد. وی تصریح کرد: بخش خصوصی گره گشای این مشکلات است و باعث می شود پروژه ها هم از نظر زمانی و هم از نظر کیفی روند مناسب تری را طی کنند.
سیف الهی درباره تفاهم نامه امضا شده میان علوم پزشکی کرمان و موسسه خیریه ماه بنی هاشم رفسنجان هم گفت: دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی طرحی را برای مشارکت بخش خصوصی آماده کردند که با تایید استاندار محترم همراه شد و موسسه خیریه ماه بنی هاشم رفسنجان با مدیریت خانواده اسکندری زاده که از چهره های موجه کرمان هستند وارد قضیه شد و تفاهم نامه ای امضا شد. سرپرست معاونت عمرانی استانداری افزود: قرار بر این است در مجموعه زمین بیمارستان شفا بیمارستانی 550 تخت خوابی احداث شود که 50 درصد هزینه های آن را دولت و 50 درصد دیگر را بخش خصوصی که همان موسسه خیریه ماه بنی هاشم تامی می کند. وی با بیان اینکه 3 تا 6 ماه پس از قرارداد باید عملیات اجرایی آغاز شود و طی 3 سال به بهره برداری برسد گفت: در یک دوره که در محاسبات قراردادی مشخص می شود، بخش خصوصی بیمارستان را اداره می کند و پس از دوره مشخص شده که قریب به 20 سال خواهد بود بیمارستان به دولت برمی گردد. سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان با اشاره به اینکه بیمارستان شفا در حال حاضر هم می بایست 550 تخت خوابی باشد اما بدلیل مشکلاتی که دارد، ظرفیت کمتری دارد گفت: در حوزه اقتصادی این پروژه افق بسیار روشنی دارد و قطعا می تواند الگویی برای دیگر حوزه ها باشد.
سرمایه گذاری سه هزار میلیاردی
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در این باره گفت: طرح بیمارستان 550 تختخوابی شفا کرمان تدوین شده است که امیدواریم هرچه زودتر کلنگ اجرایی آن به زمین زده شود .دکتر علی اکبر حق دوست گفت: این بیمارستان جایگزین بیمارستان شفا کنونی است که 150 تختخواب بیشتر از بیمارستان فعلی خواهد داشت .وی با اشاره به اینکه 50 درصد سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار و 50 درصد دولتی خواهد بود گفت: برآورد می شود حدود سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اجرای این طرح مورد استفاده قرار گیرد که حداکثر طی شش سال سرمایه اولیه برمی گردد و پس از 10 تا 11 سال سود سرمایه حاصل می شود .وی اظهار کرد: به سرمایه گذاران تعهد می کنیم برای بخش خصوصی این بیمارستان در زمینه تامین نیروی انسانی تسهیلات خوبی دهیم که اطمینان کافی برای بخش خصوصی ایجاد شود .رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان گفت: نیاز استان کرمان به بیمارستانی مدرن و پیشرفته بسیار زیاد است و در این قسمت عقب ماندگی تاریخی و زیادی داریم.
جایگاه خیریه را در همه حوزه ها نشان می دهیم
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در امور مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت نیز گفت: موسسه قمر بنی هاشم به دنبال مالکیت خدمات درمانی بسیار پیشرفته است تا بتواند در خاورمیانه برتر باشد . دکترعلی اسکندری زاده افزود: این کار از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است و به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی، بخش خیریه وارد شده است .وی عنوان کرد: این کار فرصت خوبی است که جایگاه بخش خیریه را در مسایل اقتصادی، درمانی، بهداشتی و سایر حوزه ها نشان دهیم. گفتنی ست موسسه خیریه ماه بنی هاشم در تاریخ 20 آبان ماه سال 1392 با شماره ثبت 10881 تاسیس شده است. در سایت این موسسه هدف اصلی این مجموعه ارایه ی خدمات به کودکان بی سرپرست از قبیل نگهداری، تحصیلی، مالی، مسکن، درمان، جهیزیه، اشتغال، ارایه ی خدمات به معلولین از قبیل توانمندسازی، توان بخشی، نگهداری، اجرای طرح های مختلف توان بخشی CBR ، ارایه ی خدمات مختلف برای افراد بی بضاعت، بیمار، بی سرپرست و… از قبیل دارو و درمان، کمک هزینه تامین و تعمیر مسکن ذکر شده است.
امید به تغییر فرهنگ سرمایه گذاری
نکته مهمی که باید در ساخت این بیمارستان در نظر گرفت، حضور پررنگ بخش خصوصی است بگونه ای که بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمان و ایران خیلی از کرمانی ها به خاطر چشم زخم حاضر به سرمایه گذاری در کرمان نیستند و در استان های دیگر سرمایه گذاری می کنند، حالا با این سرمایه گذاری در حوزه سلامت که همواره کرمان در آن مشکلات زیادی داشته، نه تنها می توان امید به بهبود یکی از مشکلات در حوزه سلامت داشت بلکه این حرکت و این حجم سرمایه گذاری می تواند فرهنگ سرمایه گذاری در کرمان را تغییر دهد و کرمانی ها دیگر به خاطر چشم زخم سرمایه هایشان را به دیگر استان ها نبرند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *