پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: پايان لبخند پسته كرمانى

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: پایان لبخند پسته کرمانى





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۲۸

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: پایان لبخند پسته کرمانى

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کرمان به شهرش آمد و البته روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت. از شرکت در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گرفته تا شرکت در جلسه انجمن پسته و چند جلسه دیگر. در این میان محسن جلال پور وقتی را هم برای خبرنگاران درنظر گرفت و پاسخگوی سوالات آن ها شد. اهم صحبت های جلال پور که رئیس انجمن پسته ایران هم هست در ادامه می آید:
فضای اقتصاد کشور رقابتی نیست
الان بانک ها بنگاه هایی هستند که به فکر سود پایان سالشان هستند. در دیگر کشورهای دنیا بازارهای مالی متعدد ایجاد شده است. این بازارها در کشور وجود ندارد و این فشار به بانک ها وارد می شود. قبل از اینکه ما مشکل بانک ها را حل کنیم باید مشخص کنیم متولی تعیین نقدینگی برای واحدهای تولیدی کشور کیست.
در حال حاضر ما در همه بخش ها کمبود نقدینگی داریم. ظرفیت بالایی در کرمان از نظر نیاز به نقدینگی وجود دارد. اگر اتفاق نیفتد شرایط سخت می شود و درخواست ما هم تامین این نقدینگی بوده و هست ولی خیلی تاکنون جواب مثبتی نگرفته ایم.
دولت باید از حضور در اقتصاد و کار اقتصادی کردن پرهیز کند و این اتفاقاتی که در واحدهای ما رخ می دهد دیگر اتفاق نیفتد. فضای امروز اقتصاد کشور فضای رقابتی نیست. فضای اقتصاد باید فضای رقابتی، فضای سالم، عاری از رانت و نگاه های خاص باشد تا فضای کسب و کار رونق یابد.
تحریم ها نشان داد آسیب پذیر هستیم
دوران تحریم به ما نشان داد ما در آن شرایط بسیار آسیب پذیریم. ما اگر بدنبال اقتصاد پایدار هستیم باید در روش اقتصادی خودمان تجدیدنظر کنیم. اگر بنا به این بود که پول به تنهایی برای کشور اشتغال ایجاد کند کشوری مثل عربستان بیش از 40 درصد بیکاری نداشت. اگر قرار بود سرمایه های خارجی کاری کند کشورهای امریکای لاتین این مشکلات را نداشتند و یا اقتصاد دولتی که در کشورهای کمونیستی خود را نشان داده است.
بهترین زمان برای تغییر ریل اقتصادی در کشور امروز است. باید دنبال اقتصاد تولید محور برویم. مهم است ما متوجه باشیم کشورمان بیش از 5 میلیون بیکار دارد و منابع زیرزمینی زیادی داریم که در این چند دهه از منابع زیرزمینی مان برداشتیم و خرج هزینه های جاری کشورمان کردیم. در هیچ کشوری این معمول نیست. نهایتا یک روزی مستاصل خواهیم شد. این ها سرمایه های ملی و بین نسلی هستند. ما باید همه ظرفیت های کشور را برای خصوصی کردن بکار بگیریم. اگر توسعه ای اتفاق می افتد با سرعت کمتر باشد ولی مدیریت آن برعهده بخش خصوصی باشد. امروز تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر ظرفیت های فراوان کشور می تواند راهگشا باشد و حتما توسعه ای که در کشور اتفاق می افتد بر این اساس باشد ماندگار خواهد بود. هر ذره ای که اقتصاد دولتی بزرگ تر شود عرصه رقابتی برای بخش خصوصی تنگ تر خواهد شد.
به جای بهره وری با رانت سودشان را بیشتر می کنند
بهره وری در کشور اتفاق نمی افتد. اگر شرکتی ببیند با محاسبه بهره وری می تواند یک درصد بیشتر سود کند، می داند با استفاده از رانت ها می تواند 10 درصد سودش را بیشتر کند.
انتظار مردم از کشور عبور از رکود و رفتن به سمت رونق است. بایستی همه ظرفیت های کشور به سمت اینکه فضای بخش خصوصی بیشتر شود حرکت کند. مردم می پذیرند آرام تر جلو روند ولی پایدارتر.
امروز ما نگاه به توسعه پایدار و ممتد و وصل شدن به بازار جهانی را باید داشته باشیم.
ما در واگذاری ها باید نگاه را عوض کنیم. همه هدف واگذاری ها تغییر اقتصاد دولتی به خصوصی بود اما تاکنون فقط مالکیت بود نه مدیریت. امروز در سرمایه گذاری خارجی دولت باید بستر سرمایه گذاری خارجی را برای بخش خصوصی فراهم کند. نوع نگاه در واگذاری ها بسیار مهم است. سرمایه گذاری تیغ دولبه ای است که یک لبه اش ما را بریده است و آن هم واگذاری واحدها بدون اینکه اشتغال زیادتر شود.
در هشت سال دولت قبل 10 درصد هم اشتغال زیاد نشد
متاسفانه با استفاده از رانت، برخی برای فروش اراضی و درآمدزایی برای خود واحدهایی را گرفته اند که در تمام هشت سال دولت گذشته، با بیش از 100 میلیارد دلار واگذاری نتوانستیم 10 درصد اشتغال را افزایش دهیم زیرا نگاه این بوده که به چه قیمتی بفروشیم، راهکار وجود دارد اما عمل وجود ندارد.
برای راه اندازی اتاق ایران و امریکا تلاشی نشده است
اتاق ایران و امریکا اول باید شرایطش در کشورها بوجود آید. هیچ تلاشی در کشور تاکنون نشده است و هیچ درخواستی از طرف امریکایی نشده است. اتاق هایی که در رسانه ها و فضای مجازی شکل گرفته هیچ کدام واقعی نیستند و بسیاری از این ها کلاه برداری است. شرکت هایی در امریکا به نام اتاق ثبت شده اند که هیچ ارتباطی با اتاق امریکا ندارند.
وضعیت استان نسبت به دیگر استان ها از نظر سرمایه گذاری بهتر است. با همه رکودی که در کرمان بوده استان کرمان رقم خوبی در فرآوری های معدنی داشته است و سرمایه گذاری های خوبی رخ داده است. چیزی که من نگران هستم زیرساخت های لازم برای آوردن به این واحدهاست. اگر در این زمینه ها استان حرکتی جدی بکند حتما آینده ای درخشان خواهیم داشت.
دهه 90 دهه پایانی پسته کرمان است
شرایط امروز ما در استان به هیچ وجه به ما اجازه اضافه کردن یک متر باغ و زمین کشاورزی را نمی دهد فقط استفاده بهینه از آب در برخی باغات که بهره وری کافی ندارند، مدنظر است ضمن آنکه بارها گفته ام که امیدی به اینکه کشاورزی ما از دهه 90 پا به قرن جدید قمری بگذارد نیست؛ دهه 90 آخرین دهه ای است که پسته استان می تواند، در دنیا حرفی داشته باشد.
نیاز جدی ما حمل و نقل ریلی است.
جشنواره کرمان کار خوبی بود
جشنواره کرمان کار خوبی بود و استقبال خوبی در استان ها شد. انعکاس خوبی داشت و یک هفته درباره کرمان صحبت شد. البته هرکاری شروعش نواقصی دارد. باید نواقص دیده شود. اصلی که در اقتصاد مقاومتی داریم نگاه به اقتصادهای متکی به دانش و فناوری است.
سال های پیش از نمایشگاه فرش استفاده نکردیم
ما در نمایشگاه فرش حضور پررنگی خواهیم داشت. در سال های گذشته فرش کرمان از این نمایشگاه طرفی نبسته است و امسال استان منسجم تر حضور پیداخواهد کرد. حتما بعد از اینکه شرکت کردیم گزارشش را خواهیم داد و الان نمی شود پیش بینی کرد چه دستاوردی خواهد داشت.

دولت قبل به برنامه پنجم توسعه بی توجه بود
صبح پنج شنبه هم محسن جلال پور و استاندار کرمان در دهمین جلسه شورای گفتگو شرکت کردند. گزیده صحبت های علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در این جلسه را در زیر میخوانید:
برگزاری جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در تهران کار بدیعی بود که به خوبی برگزار شد.
همینکه نام کرمان را در کشور مطرح شد، شرایط خوبی برای استان فراهم کرد ضمن آنکه در این هفته هزینه ای بابت این جشنواره پرداخت نکردیم و میهمان شهرداری تهران بودیم.
دبیرخانه دائمی جشنواره را فعال خواهیم کرد و برنامه داریم در کلانشهرهای کشور نیز این جشنواره ها را به صورت رفت و آمد با دیگر استان ها برگزار کنیم.
مشکلات امروز ما در حوزه های مختلف به علت بی توجهی دولت قبل به برنامه پنجم توسعه بود و مشکلات امروز در واقعی شدن نرخ انرژی به دلیل آن تفکرات است.
امسال به دلیل سیاست های داخلی، مثلث توسعه را برگزار نکردیم و بیشتر مصوبات قبلی و تفاهم نامه های سرمایه گذاری را پیگیری کردیم اما سال آینده آن را با نگاه دیگری اجرا می کنیم که بتوانیم آن را نهاد اقتصادی در استان کنیم تا برای توسعه استان باقی بماند.
یکی از کلیدهای توسعه کشور، شفافیت نرخ ارز است.
هفته آینده سفر معاون اول رییس جمهور را به استان خواهیم داشت و چند طرح بزرگ در مس و فولاد در شهرستان های رفسنجان و سیرجان به بهره برداری خواهد رسید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *